رئیس آكادمی جراحان اعصاب و استخوان آمریكا گفت: زكام‌های متعدد كه بیشتر بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد عامل مهم شیوع ابتلا به ام‌اس ‌MS در ایران است.

به گزارش سلامت نیوز روفسور كاظم فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: هنوز علت اصلی بروز بیماری ام‏اس MS‌ مشخص نیست اما برخی دانشمندان معتقدند كه بر اثر یك‎سری ویروس‌های كم‏رشد كه اكثر آنها از خانواده ویروس‌های سرماخوردگی و زكام هستند ایجاد می‌شود.

وی افزود: باید مواظب باشیم كه مردم به ویژه جوانان در هوای آلوده نباشند تا دچار زكام‌های متعدد نشوند. متأسفانه این در حالی است كه آلودگی هوا در كشورمان ایران زیاد است و این می‌تواند از علت‌های بزرگ ایجاد ام‏اس MS باشد.

فتحی تصریح كرد: در آمریكا هرساله همه مردم باید یك بار واكسن آنفلوآنزا را برای جلوگیری از بیماری ام‏اس MS ‌بزنند كه در اینجا این‎طور نیست اما بیماری آنفلوآنزا هم یك نوع نیست و انواع مختلفی از آن می‌تواند ام‏اس MS را ایجاد كند.

وی ادامه داد: ام‏اس MS‌ در مغز و نخاع ضایعه‌هایی را ایجاد می‌كند كه اعصاب و نورون‌های مغزی بر اساس آن شبیه پنبه می‌شود. لذا برخی‌ها فكر می‌كنند كه علت ایجاد ام‏اس MS‌ حساسیت سیستم ایمنی بدن نسبت به سلول‌های مغزی و نخاعی است.

رئیس آكادمی جراحان اعصاب و استخوان آمریكا یادآور شد: متأسفانه ام‏اس MS‌ سنین 20 تا 40سالگی را به میزان زیادی درگیر می‌كند و بیشتر در مناطق سردسیر شیوع دارد اما در ایران با اینكه گرمسیر است مقدار زیادی مبتلا به ام‏اس MS داریم.

وی با بیان اینكه داروی معینی كه 100درصد ام‏اس MS‌ را معالجه كند در بازار موجود نیست خاطرنشان كرد: آخرین دارویی كه در بازار برای ام‏اس MS‌ وجود دارد كپكسان است كه كمك كمی می‌كند البته برخی هم عصاره هسته انگور را كمك‏كننده می‌دانند.

این استاد و جراح برجسته ایرانی گفت: تمام بیماران مبتلا به ام‏اس MS‌ باید به طور مرتب فیزیوتراپی شوند چرا كه هرموقع حملات ام‏اس MS آغاز می‌شود یك‎سری عضلات فرد فلج می‌شود و عضلات همسایه سالم آن نیز هستند كه باید آنها را به كمك فیزیوتراپی شدید و شنا قوی كنیم.

وی اضافه كرد: باید كمك كرد كه این بیماران پس از حمله زمین‌گیر و فلج نشوند كه این هم احتیاج به وسایل فیزیوتراپی دارد كه در ایران وجود دارد اما نمی‌دانم تا چه اندازه‌ای هست لذا باید كمك كرد كه این بیماران فعال شوند چرا كه به محض اینكه حمله ام‏اس MS می‌آید عضلات سالم‌مانده از این حمله به عضله درگیر همسایه تأسی می‌كنند و به همان حال می‌مانند لذا باید سعی كنیم این عضلاتی كه در حال فلج شدن هستند فلج نشوند و برگردند.

رئیس آكادمی جراحان اعصاب و استخوان آمریكا گفت: تنها راه‌حل این موضوع این است كه پس از حمله فرد را فیزیوتراپی شدید كنیم البته باید در نظر داشت كه این موضوع در برخی از بیماران اتفاق می‌افتد كه می‌توان با تشخیص بالینی، تست آب نخاع و ام‏آرآی MRI از سر و گردن مشخص كرد كدام اندام فرد از جمله پا، دست یا چشم فلج خواهد شد.

فتحی گفت: بیشتر این بیماران لكنت زبان پیدا می‌كنند و عصب ششم چشمان آنها دچار مشكل می‌شود لذا دوبینی می‌گیرند كه می‌توان آنها را به زودی تشخیص داد.

وی اضافه كرد: در حال حاضر مركز علمی جراحان اعصاب و استخوان آمریكا این تحقیقات را ادامه می‌دهد كه امیدوارم آخرین نتایج آن را بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha