عضو هیات مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، گفت: پادرد و مشکلات مفصلی در اندام های تحتانی، یکی از عارضه های جسمانی معلمان است.

واریس و کمردرد در کمین معلم ها

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، گفت: پادرد و مشکلات مفصلی در اندام های تحتانی، یکی از عارضه های جسمانی معلمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر ابراهیم انتظاری در آستانه برگزاری اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سراسری فیزیوتراپی ایران (۳ تا ۵ خرداد ۹۶ در هتل المپیک تهران)، افزود: یکی از عمده مشکلات جسمانی معلم ها پادرد و مشکلات مفصلی در اندام های تحتانی است. چنین دردی ناشی از ایستادن طولانی مدت است و واریس، کمردرد و درد زانو معمولا از عواقب آن است.

وی ادامه داد: واریس به خاطر ایستادن بیش از حد ایجاد می شود، البته نشستن طولانی مدت و بی حرکتی نیز به همین اندازه خطرناک است و می تواند منجر به ایجاد واریس شود و ایستادن از نشستن بدتر است، چراکه منجر به عوارض زیادی از جمله چاقی و مشکلات قلبی عروقی نیز می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهکارهایی را برای کاهش فشارهای ناشی از ایستادن طولانی مدت ارائه کرد و افزود: توصیه می شود معلمان تحرک بیشتری داشته باشند. همچنین کفش مناسب که نه پاشنه بلند و نه کوتاه باشد، بپوشند. به علاوه طی کلاس درس باید مختصری بنشینند و سپس بلند شده و قدم بزنند. صندلی آنها نیز باید استاندارد و با ارتفاع مناسب انتخاب شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از عوارض جسمانی معلمان، دردهای مچ پا، زانو، لگن و کمر است زیرا معلمان معمولا زیاد می ایستند و به همین دلیل، عضلاتشان که معمولا از آمادگی لازم نیز برخوردار نیست، خسته می شود. به همین علت معلمان باید تمرین های مخصوص کمردرد و پادرد را یاد بگیرند و به تقویت عضلاتشان توجه بیشتری نشان دهند.

انتظاری تاکید کرد: ضروری است معلمان پس از مدتی که نشسته اند مچ پایشان را حرکت بدهند و راه بروند. به این ترتیب گردش و پمپاژ بهتر خون داخل عروق اجازه نمی دهد که واریس بگیرند. همچنین مراقب باشند که مچ پا و زانویشان در زاویه معینی نماند که این مسئله به جلوگیری از آسیب های زانو و مچ پا کمک می کند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، افزود: کمردرد بویژه در معلم های خانم که گودی کمر بیشتری نسبت به مردان دارند، شایع تر است.

انتظاری بر انجام ورزش های مخصوص کمر و تقویت عضلات کمر و شکم تاکید کرد و گفت: توجه به انتخاب کفش استاندارد و راحت و نیز میز و صندلی که بر اساس اصول ارگونومی و فیزیک بدن ساخته شده باشد، ضروری است. همچنین معلمان باید به این نکته دقت کنند که اگر باید مدت طولانی بایستند، یک پا روی بلندی و دیگری را در سطح پایین تر قرار دهند و به طور متناوب جای پاهایشان را عوض کنند تا از این طریق، جلوی کمردرد را بگیرد و از خستگی بیش از حد کمر و پاها جلوگیری کنند. از سوی دیگر باید از حمل بارهای سنگین اجتناب کنند.

وی افزود: توجه داشته باشید که ساعت ها روی پا ایستادن و نوشتن روی تخته در سنین جوانی شاید مشکل خاصی ایجاد نکند، ولی در سنین بالاتر و بویژه اگر مشکلات آرتروز شانه در شخص وجود داشته باشد، بالا قرار گرفتن شانه به مدت طولانی ایجاد درد و ناراحتی می کند.

انتظاری در پایان، گفت: بهترین شیوه برای بهبود درد انجام نرمش های روزانه است. نرمش شرایط فیزیولوژیک عضلات و تاندون ها را بهتر می کند و از این عوارض می کاهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha