در حال حاضر، کانون تولید برخی از این ریزگردها، از داخل ایران است اما ریزگردهایی که از کشورهای همسایه از جمله عراق وارد خاک ایران می‌شوند، شرایط را بیش‌ازپیش تشدید کرده‌اند.

کاهش روزهای غباری خوزستان از ۷۲ روز سال ۸۸ به ۲۸ روز سال ۹۵

سلامت نیوز:بررسی آمار‌های رسمی نشان می‌دهد گردوغبار در خوزستان طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ نسبت‌ به دوران اوج آن در سال‌های ۸۸ تا ۹۱، کاهش ملموسی داشته است. بحران ریزگردهای خوزستان، یک بحران زیست‌محیطی است که در استان خوزستان وجود دارد. 


به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: در حال حاضر، کانون تولید برخی از این ریزگردها، از داخل ایران است اما ریزگردهایی که از کشورهای همسایه از جمله عراق وارد خاک ایران می‌شوند، شرایط را بیش‌ازپیش تشدید کرده‌اند. بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم در ایران و نابودی تالاب‌های بین‌النهرین در عراق کانون‌های اصلی تولید ریزگردها طی 10 سال اخیر بودند اما احیای تالاب هورالعظیم در دولت یازدهم باعث شد حجم زیادی از گردوغبار کاهش یابد. گردوغبارها و ریزگردها در چند سال اخیر منشأهای خارجی هم دارند که خشک‌شدن بیش از دو میلیون هکتار از تالاب‌های عراق یکی از این چالش‌هاست. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد باوجود اینکه غلظت گردوغبار در استان خوزستان در هر سه سال ٨٩، ٩٠ و ٩٥ بیش از ١٠ هزار میکروگرم بر مترمکعب بوده اما استان خوزستان در سال ٩٥ با ٢٨ روز گردوغبار نسبت به سال‌های ٨٩ و ٩٠ با ٤٦ و ٥٥ روز گردوغباری به مراتب وضع بهتری داشته است.

آمار مواجهه خوزستان با گردوغبار در ١٠ساله گذشته، نشان می‌دهد با وجود تشدید خشکسالی، کاهش بارندگی، جنگ و ناامنی در منطقه که منجر به سخت‌تر شدن شرایط همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با این پدیده می‌شود، طی سال‌های ٩٣ تا ٩٥، استان خوزستان از وضع نسبتا بهتری در مواجهه با پدیده گردوغبار برخوردار بوده که اقدام‌هایی همچون احیای تالاب هورالعظیم، مقابله با کانون‌های گردوغبار از طریق نهالکاری، مالچ‌پاشی و سایر روش‌ها در این بهبود نسبی تأثیری بسزا داشته است. این اتفاق همچنان در شرایطی است که مدت تداوم گردوغبار در استان خوزستان طی ۱۰ سال اخیر، از سال ۸۶ تا سال ۹۲ روند افزایشی داشته ‌است؛ به‌طوری‌که تعداد روزهای غباری استان خوزستان از ۷۲، ۴۶، ۵۵ و ۶۲ روز طی سال‌های ۸۸تا ۹۱ به ۲۴، ۲۸ و ۲۸ روز در سال ۹۵ رسیده است. در این زمینه، ضیاءالدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار می‌گوید: عمده گردوخاک در استان خوزستان، در 9 ماه سال از سمت شمال‌غرب به جنوب‌شرق و از داخل عراق است که طبیعتا این حرکت باد موجب بروز گردوخاک با منشأ خارجی می‌شود اما در فصل زمستان به‌ویژه ماه‌های بهمن و اسفند، احتمال وقوع بادهای جنوبی افزایش یافته و بادها از سمت عربستان شکل می‌گیرند. وی با اشاره به اینکه کشور ایران علاوه بر داشتن مناطق بیابانی زیاد، در مجاورت کانون‌های اصلی گردوخاک نیز قرار گرفته که از مهم‌ترین آنها بیابان‌ها و صحرای عراق، سوریه، اردن و عربستان است، گفت: مشاهدات سال‌های اخیر نشان‌دهنده افزایش وقوع این پدیده در کشور است که با توجه به عواقب این پدیده در سلامت و بهداشت مردم، کشاورزی و هوانوردی، مطالعات دقیق‌تری در مورد یافتن مناطق منشأ گرد و غبار، شدت، تکرار و اثرات محیط‌زیستی این پدیده ضروری است. شعاعی در ادامه در مورد وضعیت تالاب‌های هورالعظیم و شادگان اظهار کرد: وضعیت آب در هورالعظیم به 60درصد اشغال رسیده و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این تالاب آباد و پوشیده از نیزارهاست و منشأ گردوغبار نیست. تالاب شادگان هم کمابیش آب دارد. بازدید اخیر ما نیز حاکی از آن است که شادگان به‌واسطه بارش‌های سال 94، وضعیت مساعدی دارد و حتی مردم مشغول ماهیگیری در این تالاب هستند. 


وی با تأکید بر اینکه درحال‌حاضر تالاب‌های هورالعظیم و شادگان در بروز گردوخاک خوزستان تأثیرگذار نیست، در مورد منشأ داخلی گردوخاک خوزستان گفت: بیشتر منشأ گردوغبار امسال در استان خوزستان، منطقه جنوب‌شرق اهواز، منطقه هندیجان بوده است، به‌دلیل خشکسالی حاکم بر جنوب خوزستان، این منطقه در صورت افزایش سرعت باد، به‌عنوان منشأ گردوغبار عمل می‌کند. علاوه بر این، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دولت تمام اهتمام خود را برای حل مسائل خوزستان نظیر گردوغبار به کار بسته اما اینکه گروه‌های سیاسی خاصی از عواطف، رنج‌ها و آلام مردم خوزستان بهره‌برداری‌های سیاسی کرده‌اند، جای تأسف بسیاری دارد. او در نشست با سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط‌زیست استان خوزستان گفت: در سال آبی ۹۶-۹۵، بارش‌های خوزستان نسبت به نرمال ۵۲ درصد کاهش یافته، درحالی‌که بارش‌ها در کل کشور نزدیک به نرمال بوده است. چنین وضعیتی بسیار حائزاهمیت است. این وضعیت نشانگر خشکسالی‌های متمادی است که برای حدود ۱۷ سال ادامه دارد؛ همچنین این خشکسالی از تبعات تغییر اقلیم در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است که مناطق جنوبی کشور نیز تحت‌تأثیر این موضوع قرار گرفته‌اند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: باید برای چنین وضعیتی برنامه‌ریزی شود و سازگاری داشته باشیم. یکی از مسائلی که سمن‌های محیط‌زیستی می‌توانند در آن حوزه بسیار اثرگذار باشند، حوزه تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم است که این مسئله در دستور کار جهانی قرار گرفته و سمن‌ها در این حوزه می‌توانند مؤثر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha