یك فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: با ورود امكانات، تجهیزات و شیوه‌های نوین جراحی، امكان درمان آب مروارید و اصلاح عیوب انكساری مانند نزدیك بینی، دوربینی و حتی آستیگماتیسم به طور هم زمان فراهم شده است.

دكتر حسین محمدربیع با بیان اینكه پیشتر در درمان آب مروارید فقط كدورت عدسی چشم برطرف می‌شد، اظهار كرد: اما امروزه با استفاده از تكنیك‌های نوین، آب مروارید درمان و عدسی مصنوعی از جنس آكریلیك یا سیلیكون هیدروفوب (آب گریز) متناسب با نیاز بینایی بیمار داخل چشم وی كار گذاشته می‌شود.

وی درباره عمل فیكو نیز توضیح داد: فیكو روشی برای درمان جراحی آب مروارید (كاتاراكت) با استفاده از امواج اولتراسوند و تیتانیوم است، ابتدا با چاقوی الماسه برش كوچكی در حد 2/2 تا 3 میلی متر و بدون نیاز به بخیه در سطح چشم ایجاد می‌شود، سپس به وسیله فیكو هسته عدسی چشم امولسیه (پنبه‌ای و كف آلود) شده و با ساكشن (ایجاد فشار منفی و مكش) عدسی از داخل چشم خارج می‌شود و برای اصلاح عیوب انكساری لنز چندكانونه به جای عدسی قبلی كار گذاشته می‌شود.

مسئول كارگاه اصلاح آستیگماتیسم حین عمل جراحی فیكو، در بیستمین كنگره سراسری چشم پزشكی،‌ با بیان اینكه این شیوه درمان غالبا ممنوعیتی ندارد، ادامه داد: البته در افراد مبتلا به دیابت و گلوكوم (آب سیاه) به علت ایجاد التهاب، سلولهای حاصل از روند التهاب بر روی لنز رسوب و سبب كدورت آن می‌شوند كه این عارضه با استفاده از قطره‌های استروییدی نظیر بتامتازون برطرف می‌شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ضمن بیان اینكه با استفاده از این روش، فرد بلافاصله پس از عمل فیكو می‌تواند از بیمارستان مرخص شود، گفت: امروزه با بی حسی موضعی، بیمار درمان و بلافاصله از بیمارستان مرخص می‌شود.

وی كدورت كپسول خلفی پشت عدسی را از عوارض عمل آب مروارید در گذشته برشمرد و افزود: البته این عارضه با لیزر درمان می‌شد اما در شیوه جدید میزان بروز این عارضه نیز به حداقل رسیده است.

دكتر محمد ربیع، عفونت را از عوارض نادر این شیوه درمانی عنوان و اظهار كرد: جداشدگی شبكیه، عارضه‌ای است كه غالبا در افراد نزدیك بین ایجاد می‌شود كه افت شدید بینایی پس از عمل از مهمترین نشانه‌های آن است كه با تشخیص و درمان به موقع می‌توان دید بیمار را بهتر كرد.

وی گفت: چشم شماری از بیماران علاوه بر آب مروارید ممكن است تا حدود 15 درصد آستیگمات باشد بنابراین پس از درمان جراحی كاتاراكت، آستیگمات مانع دید كامل بیمار می‌شود، چنانچه این اشكال دید بیش از 75/0 باشد، بیمار پس از عمل جراحی به كاهش دید دچار می‌شود.

رییس بخش چشم بیمارستان امام حسین (ع) افزود: برای جلوگیری از بروز این عارضه می‌توان از تكنیك‌های مختلفی استفاده كرد كه از آن جمله می‌توان به ایجاد برش وسیعتر بر روی چشم، برش اضافه غیر از برش اولیه و یا كارگذاری لنز «توریك» (لنز استوانه‌ای به جای مدور) اشاره كرد كه هر جراح بسته به میزان مهارت از یكی از این سه روش برای اصلاح عیب آستیگمات چشم بیمار استفاده می‌كند.

خاطرنشان می‌شود، در بیستمین كنگره سراسری چشم پزشكی كه 8 تا 11 آذر ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، شیوه‌های نوین جراحی و روشهای برتر به صورت عملی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha