معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت و جامعه پزشکی در انتظار تصویب تعرفه های پزشکی سال 96 در شورای عالی بیمه سلامت هستند.

جامعه پزشکی منتظر تصویب تعرفه‌های پزشکی سال 96 هستند

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت و جامعه پزشکی در انتظار تصویب تعرفه های پزشکی سال 96 در شورای عالی بیمه سلامت هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمدآقاجانی روز شنبه درباره تعرفه های پزشکی سال 96  گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت و دستگاه های مختلف درباره تعرفه های پزشکی امسال به شورای عالی بیمه ارسال شده است و منتظر تصمیم گیری و مصوبه این شورا هستیم.
علیرضا اولیایی منش، مدیر کل تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز شنبه در این مورد گفت: پیشنهادهای مختلفی برای تعرفه‌های پزشکی سال 96 در شورای عالی بیمه مطرح است ولی هنوز اعضای این شورا به توافق نهایی نرسیده‌اند.


وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به گذشت حدود 1.5 ماه از سال و اعلام نشدن، تعرفه‌های پزشکی، آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین و اعلام این تعرفه‌ها چیست، گفت: واقعا خبر جدیدی ندارم زیرا هنوز کارشناسان و اعضای شورای عالی بیمه که از دستگاه‌های مختلف هستند، به جمع بندی و توافق نهایی نرسیده‌اند.
وی گفت: آخرین جلسه شورای عالی بیمه برای تعیین تعرفه‌های سال 96 در پایان سال 95 انجام شد. در آن جلسه اعضای این شورا که متشکل از نماینده وزارت بهداشت،نماینده وزارت رفاه، نماینده بیمه‌ها، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نماینده وزارت اقتصاد و سازمان نظام پزشکی است، با توجه به اختلاف پیشنهادهای دستگاه‌های مختلف به توافق نهایی نرسیدند.
اولیایی منش افزود: بعد از جلسه این شورا، چندین جلسه کارشناسی این شورا با حضور کارشناسان دستگاه‌های عضو شورای عالی بیمه سلامت، تشکیل شده است ولی هنوز کارشناسان نیز به توافق و جمع بندی نهایی نرسیده‌اند اما قرار است جلسه شورای عالی بیمه در آینده نزدیک تشکیل شود تا تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال 96 مشخص شود.


وی درباره نظر اعضای شورای عالی بیمه درباره تغییر تعرفه‌های پزشکی در سال 96 گفت: وزارت بهداشت فقط یکی از اعضای این شوراست و فقط یک رأی دارد بنابراین نمی‌توانیم درباره نظر این شورا اظهار نظر کنیم و قرار است هر گونه تصمیم گیری در این مورد از سوی مسئولان شورای عالی بیمه اعلام شود.
پیش از این ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده بود: با انجام جلسات کارشناسی شورای عالی بیمه، نظرات دستگاه‌های مختلف درباره تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال 96 بیشتر به هم نزدیک شده است و به توافق نزدیک شده‌ایم.


وی گفت: رویکرد وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی این است که از یک طرف به هیچ وجه سهم پرداختی مردم از هزینه‌های سلامت افزایش نیابد و از طرفی قیمت و تعرفه خدمات پزشکی به سمت واقعی شدن برود زیرا هم اکنون تعرفه‌های پزشکی با قیمت تمام شده این خدمات فاصله محسوس دارد.
حریرچی افزود: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک شب تخت روز بیمارستانی(هتلینگ) در بیمارستان دولتی در یک اتاق سه تخته در سال 93 حدود 205 هزار تومان بوده است در حالی که در سال 95،تعرفه این خدمات حدود 136 هزار تومان است.


به طور کلی به نظر می‌رسد، با توجه به بدهی حدود 12 هزار میلیارد تومانی بیمه‌ها به بیمارستان های کشور، سازمان‌های بیمه‌گر چندان تمایلی به افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال 96 ندارند، با این حال سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت که متولیان اصلی ارائه خدمات سلامت در کشور هستند، خواهان افزایش نسبی این تعرفه‌ها و حرکت به سمت واقعی شدن نرخ خدمات تشخیصی و درمانی هستند، گر چه تاکنون رقم افزایشی که مد نظر آنان است، اعلام نشده است.


تعرفه‌های پزشکی هر سال به صورت نسبی بین 9 تا 18 درصد افزایش پیدا می‌کند و مطابق قانون، شورای عالی بیمه متولی تعیین و تغییر این تعرفه‌هاست که باید تا قبل از شروع سال جدید از سوی این نهاد مسئول اعلام شود که البته در اغلب سال‌های گذشته، اعلام این تعرفه‌ها با تاخیر دو تا چهارماهه صورت گرفته است.
تاخیر در اعلام تعرفه‌های جدید خدمات پزشکی گر چه ممکن است با اصلاح اسناد مالی مراکز درمانی در بخش سهم بیمه‌ها قابل جبران باشد اما بخشی که به عنوان فرانشیز و سهم مردم است، برای خدماتی که قبل از اعلام تعرفه‌ها ارائه شده است، دیگر برای پزشکان و مراکز درمانی امکان جبران ندارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha