سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 21238

افراد چاق حس بویایی قوی‌تری دارند و شاید به همین دلیل باشد که بیش از دیگران تمایل به غذا خوردن دارند.

به گزار ش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه پورث‌موس نشان می‌دهد که چرا برخی انسان‌ها برای لاغر شدن بیش‌تر از دیگران مشکل دارند.
کارشناسان قبلا هم متوجه شده بودند بخشی از مغز که مسوول پردازش اطلاعات در مورد بوهاست به مراکز مرتبط با غذا خوردن هم متصل هستند.
در انگلستان یک چهارم بزرگ‌سالان دچار چاقی مفرط هستند و پزشکان نگرانند که در صورتی که این روند به همین شکل ادامه پیدا کند هزینه‌های زیادی به اجتماع وارد شود.
در حالی که غذا خوردن بیش‌ از اندازه و نداشتن تحرک بدنی مهم‌ترین عامل افزایش چاقی در عصر حاضر هستند، دانشمندان به دنبال یافتن دلایل دیگری هستند که باعث شده است چاقی در جهان تبدیل به یک اپیدمی شود.
دکتر لورنزو استافورد و تیم همراهش تحقیقاتی انجام دادند تا تاثیر حس بویایی را در شدت یافتن چاقی در انسان‌ها بررسی کنند. اعضای این تیم از 64 داوطلب خواستند تا در یک سری تحقیقات که قدرت بویایی را می‌سنجید شرکت کنند.
این کارشناسان متوجه شدند انسان‌ها بعد از خوردن غذا نسبت به زمانی که گرسنه هستند بهتر می‌توانند بوی غذا را حس کنند. البته هنوز دانشمندان دلیل این موضوع را نمی‌دانند اما معتقدند شاید این مکانیسم بدن باشد تا فرد را متوجه کند به اندازه کافی غذا خورده است.
بررسی‌های بیش‌تر نشان داد افرادی که دارای اضافه وزن هستند حس بویایی بهتری نسبت به افراد لاغر دارند که این موضوع خصوصا بعد از خوردن غذا در آن‌ها دیده می‌شود.
دکتر استافورد معتقد است حس بویایی بسیار قوی‌تر می‌تواند باعث خوردن بیش‌تر غذا شده و به همین دلیل برخی افراد بیش‌تر از دیگران غذا می‌خورند.
حس بویایی قوی‌تر می‌تواند اشتها را تحریک کند و به همین دلیل افراد چاق سخت‌تر از دیگران می‌توانند دست از غذ خوردن بکشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha