سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 212384

مو در فصل تابستان بیش از حد در معرض حرارت آفتاب، تعرق و گرد و خاک قرار می گیرد و همین امر موجب آسیب دیدن آن می شود.

راز و رمز سلامت موها در تابستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کلولند کلینیک، آیا می دانستید که نور خورشید به موهای شما نیز آسیب می رساند؟ دکتر ویلما برگفلد، متخصص پوست، می‌گوید: «آسیب ناشی از نور خورشید می‌تواند به شکل تغییر رنگ، موهای خشک و شکننده، خرد شدن مو یا ظاهر شدن موخوره، نازک شدن و وز شدن مو باشد.»

در واقع، آسیب های ناشی از نور خورشید می تواند برای اکثر انواع مو اتفاق بیفتد، اما راه هایی برای محافظت از تارموها و پوست سر وجود دارد.

نور خورشید چگونه به موهای شما آسیب می رساند؟

ممکن است تصور نکنید موهایتان مستعد آفتاب سوختگی هستند و آسیب نور خورشید به مو واقعی و جدی است. دکتر برگفلد می‌گوید : «اگر موهای شما به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد، اشعه‌های UVA و UVB می‌توانند به پوشش خارجی تار مو به نام کوتیکول آسیب بزنند.»

در اینجا نحوه آسیب رساندن به موهای شما توسط خورشید آمده است:

آفتاب می تواند موهای شما را خشک، شکننده و وز کند

درست مانند استفاده بیش از حد از سشوار که آسیب قابل توجهی به موهای شما وارد می کند، اشعه خورشید نیز می تواند آسیب زیادی به موهای شما وارد کند. اگر متوجه شدید که موهای شما شروع به خشک شدن، وز شدن یا خرد شدن کرده است، ممکن است نشانه این باشد که نور خورشید به آنها آسیب زده است.. گرما و خشکی طولانی مدت نیز می تواند به مرور زمان باعث شکستگی و موخوره بیشتر موهای شما شود.

دکتر برگفلد می گوید: «موهای آسیب دیده ظاهر و احساس خشکی دارند، قابل کنترل نیستند و حالت نمی گیرند و معمولا به سرعت خشک می شوند.»

آفتاب می تواند رنگ موهای شما را تغییر دهد و منجر به سفیدی زودرس شود

ممکن است متوجه شده باشید که (بسته به نوع موهایتان) گرمای شدید هوا و نور مستقیم خورشید،ممکن است باعث شود که تار موهایتان نازک تر به نظر برسند. همچنین موهای شما می توانند در برابر نور خورشید تغییر رنگ دهند و این نشانه دیگری است که موهای شما از گرمای خورشید ضربه خورده است.

دکتر برگفلد توضیح می دهد: «پرتوهای خورشید بسیار شبیه ذکلره موها عمل می کنند. دکلره یا سفید کننده موها با ملانین موجود در مو واکنش می دهد و در یک واکنش شیمیایی برگشت ناپذیر رنگ را از بین می برد. سفید کننده همچنین به کوتیکول و پروتئین مو آسیب می رساند.»

و در حالی که برای بسیاری از ما طبیعی است که با افزایش سن شروع به دیدن موهای خاکستری کنیم، آسیب شدید گرمایی ناشی از خورشید در واقع می تواند این روند را تسریع کند.

کدام نوع مو در برابر آفتاب آسیب پذیرتر می باشد؟

در حالی که هر نوع مویی مستعد آسیب به مو است، موهای شما می‌توانند به‌خصوص در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید آسیب‌پذیر باشند، اگر تار آنها نازک است یا رنگ روشن دارند.

دکتر برگفلد می‌گوید: «موهای نازک‌تر و روشن‌تر فاقد ضخامت یا رنگدانه‌ای هستند که می‌تواند از آن‌ها در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کند، در حالی که موهای تیره‌تر و درشت‌تر معمولاً چرب‌تر هستند و ضخامت، رنگ تیره‌تر و پوشش روغنی آن به محافظت از آن کمک می‌کند.اگر موهای نازک، صاف یا محکم دارید، موهای شما شکننده‌تر و مستعد آسیب‌های ناشی از نور خورشید است.»

اتو، آب کلردار در استخرهای شنا یا روشن کردن موهای شما می تواند آنها را در برابر گرما و آفتاب آسیب پذیرتر کند. همه اینها می تواند به پروتئین موهای شما، کراتین آسیب برساند. سپس پروتئین آسیب دیده به خورشید و گرما اجازه می دهد تا راحت تر به موهای شما نفوذ کند و باعث می شود موهای شما آسیب پذیر و شکننده تر باشد.

آیا ضد آفتاب مو راه خوبی برای جلوگیری از آسیب آفتاب است؟

خبر خوب این است که می توانید برای محافظت از موهای خود در برابر آفتاب گرم تابستان اقدامات احتیاطی انجام دهید. همانطور که دکتر برگفلد اشاره می کند، می توانید از یک محصول SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) استفاده کنید که برای محافظت از موهای شما در برابر اشعه های مضر محافظت می کند.

ضد آفتاب مو

ضد آفتاب مو با ایجاد یک سد محافظ بر روی سطح موهای شما به محافظت از آن در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش (UV) خورشید کمک می کند. مواد فعال در محصولات ضد آفتاب مو معمولاً شامل فیلترهای UV مانند آووبنزون، اکتینوکسات و اکسید روی هستند که با جذب یا بازتاب اشعه ماوراء بنفش عمل می کنند.

مهم است که توجه داشته باشید که ضد آفتاب مو با ضد آفتاب برای پوست شما متفاوت عمل می کند. از آنجایی که موهای ما از نظر فنی از سلول‌های مرده پوست ساخته شده‌اند، مانند پوست ما به آسیب‌های خورشید واکنش نشان نمی‌دهند و نیاز به رویکرد متفاوتی دارند.

درعوض، کرم ضد آفتاب مو بر روی محافظت از کوتیکول شما (ناحیه خارجی تار مو) با ایجاد یک بافر بین آن و اشعه خورشید تمرکز می کند. به خاطر داشته باشید: ضد آفتاب مو مانند محصولات معمولی SPF برای جلوگیری از آسیب سلولی کار نمی کند.

آیا می توانم از ضد آفتاب مو برای پوست سرم استفاده کنم؟

در حالی که تمایل به محافظت از موهای شما در برابر نور خورشید ممکن است بیشتر ناشی از تمایل به براق ماندن و قابل کنترل نگه داشتن موهای شما باشد، مهم است که توجه داشته باشید که پوست سر ما به محافظت شدیدتری در برابر آفتاب نیاز دارد.

آفتاب سوختگی پوست سر غیر معمول به نظر می رسد، اما قسمت بالایی سر شما یکی از مستعدترین مناطق برای آفتاب سوختگی در بدن شما است. به علاوه، ممکن است آخرین منطقه ای باشد که در طول روز به آن فکر می کنید، بنابراین مهم است که از آن محافظت کنید.

از آنجایی که ناحیه پوست سر شما بخشی از پوست شما است، باید از یک محصول معمولی با SPF استفاده کنید (لوسیون یا اسپری خوب است) که در واقع از آسیب سلولی ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند.

اگر به هر حال از اسپری ضد آفتاب مو استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را روی پوست سر خود نیز بمالید و هیچ ضرری ندارد. اما شما نمی خواهید برای محافظت از پوست سر خود تنها به کرم ضد آفتاب مو وابسته باشید. اسپری‌ها می‌توانند از پوست سر محافظت کنند، اما موهایتان را گچی یا چرب می‌کنند. همچنین می توانید ضد آفتاب معدنی یا پودری را نیز امتحان کنید.

نحوه استفاده از ضد آفتاب مو

کرم ضد آفتاب مو معمولاً در یک بطری اسپری عرضه می شود که می توانید بعد از حالت دادن یا برس زدن موهای خود استفاده کنید. استفاده از آن آسان است و می تواند مشابه نحوه استفاده از اسپری حالت دهنده یا اسپری مو باشد.

در اینجا نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب برای موهای خود قبل از بیرون رفتن در مقابل آفتاب آورده شده است:

  1. با موهای تمیز و خشک شروع کنید. می‌توانید ضد آفتاب مو را قبل یا بعد از حالت دادن به آن بزنید.
  2. قبل از استفاده بطری را به خوبی تکان دهید تا مطمئن شوید که محصول به خوبی مخلوط شده است.
  3. بطری را حدود شش اینچ از موهای خود دور نگه دارید و به طور یکنواخت روی موهای خود اسپری کنید. زمان اضافی را روی بالای سر خود (جایی که موهای شما به قسمتی تقسیم می شود) متمرکز کنید. این جایی است که موهای شما بیشتر در معرض نور مستقیم خورشید هستند.
  4. از انگشتان خود یا شانه استفاده کنید تا محصول را در سراسر موهای خود پخش کنید و تمام نواحی را بپوشانید.
  5. بگذارید کرم ضد آفتاب مو قبل از بیرون رفتن کاملا خشک شود.

راه های دیگر برای محافظت از موهای شما

چه از ضدآفتاب مو استفاده می کنید یا نه، پوشاندن سر در روزهای گرم و آفتابی بهترین خط دفاعی شما در برابر اشعه های خورشید است.

شما همچنین می توانید از موهای خود در برابر آسیب های خورشید محافظت کنید:

  • روسری را دور موهایتان بپیچید، کلاه لبه پهن بپوشید یا از چتر استفاده کنید.
  • بیرون رفتن در اوایل یا اواخر روز، درست همانطور که برای محافظت از پوست خود انجام می دهید.
  • اگر در استخرهای کلردار شنا می کنید، کلاه شنا بپوشید یا موهایتان را در یک کش بلند قرار دهید تا موهایتان خشک بماند. اگر موهای خود را خیس کردید، مطمئن شوید که آب استخر - که حاوی مواد شیمیایی مانند کلر است - را با آب شفاف از روی موهای خود بشویید.

تابستان فصل مورد علاقه بسیاری است و چیزهای زیادی برای لذت بردن وجود دارد. اجازه ندهید اشعه های خورشید بر تفریح شما تأثیر بگذارد. دفعه بعد که زیر نور خورشید قرار گرفتید، فراموش نکنید که از موهای خود نیز محافظت کنید. به خصوص اگر موهای شما دچار آسیب حرارتی شده باشد، افزودن یک لایه محافظ اضافی از طریق ضد آفتاب مو می تواند به جلوگیری از شکستگی بیشتر کمک کند.

تدابیر دیگر

تدابیری که برای پیشگیری از آسیب به مو در طول تابستان می توان انجام داد، به شرح زیر است:



شست و شوی منظم موی سر

رطوبت، گرما، گردو غبار و تعرق به معنی آسیب پذیری مو و پوست سر در برابرعفونت های قارچی و باکتریایی است، بخصوص اگر زمان زیادی در بیرون از خانه سپری شود.
بنابر این تمامی افراد برای پیشگیری از آسیب دیدگی باید موهای خود را مرتب شستشو دهند و از یک شامپوی مناسب و رطوبت رسان استفاده کنند.
**موهای خود را با روغن چرب کنید
با توجه به این که استفاده مکرر از شامپوها رطوبت پوست سر را از بین می برد، لازم است که به طور مرتب اما به مقدار مناسب از روغن های مفید استفاده شود. استفاده بیش از حد از روغن برای چرب کردن مو باعث می شود هنگام شست و شو، شامپوی بیشتری مصرف شود.


موهای خود را از نور آفتاب در امان نگه دارید

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و اشعه فرابنفش آن می تواند به موها آسیب برساند. همواره هنگامی که خارج از ساختمان هستید، موهای سر را با یک وسیله پوشیدنی مانند کلاه یا روسری بپوشانید.
از محصولات مراقبت از مو مانند نرم کننده های حاوی مواد ضد آفتاب نیز استفاده شود زیرا پوشش محافظت کننده به موهای شما می دهد.


از حرارت داغ سشوار و اتوی مو اجتناب کنید

برای مراقبت از مو، استفاده از سشوار باید محدود شود، زیرا فولیکول های مو به واسطه قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد آسیب می بینند.
حتی سشوار کشیدن با هوای سرد نیز منافذ پوست سر را باز می کند و با ورود خاک و آلودگی به این منافذ، ریشه های مو ضعیف می شوند.
**هنگام شنا کردن مراقب باشید
پیش از آنکه وارد استخر شوید، همیشه یک کلاه شنا بپوشید یا برای محافظت از موهای خود در برابر مواد شیمیایی استخر مانند کلر از نرم کننده استفاده کنید و بعد از بیرون آمدن از استخر نیز بی درنگ موهای خود را بشویید.

نوک موها را کوتاه کنید

هنگام شروع فصل تابستان موهای خود را کوتاه کنید تا بخش های آسیب دیده و یا موخوره ها از بین بروند.
استفاده از شامپوی مرطوب کننده و نرم کننده نیز برای پیشگیری از خشکی بیش از حد مو و وزشدن ناشی از آن مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha