آزمایش ها نشان می داد که ورودی معدن ٥٨٠ پی‌پی‌ام گاز منواكسیدكربن داشت یعنی غلظت گاز داخل معدن بالای ‌هزار بوده است

كارگران معدن همان لحظه اول بر اثر مسمومیت جان باخته‌اند

سلامت نیوز:انفجار درست در ساعت ١١ و ٣٥ دقیقه اتفاق افتاد. تا ٢٠دقیقه بعد هلال‌احمری‌ها با بالگرد امداد خودشان را به «زمستان یورت» رسانده بودند. دلیل اصلی ریزش معدن چه بود؟ در لحظه انفجار چند نفر درمعدن بودند و حالا چند نفر مشغول امدادرسانی‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: حسین احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان از نخستین کسانی است که به معدن واردشده جزییاتی ازعملیات امدادرسانی می‌گوید و اطلاعاتی ازشرایط معدن پس از انفجار می‌دهد. او از غلظت گازها و شرایط سخت درمعدن می‌گوید و این‌که عملیات امدادرسانی به چه شکل درحال انجام است.

  امدادگران هلال‌احمر چه ساعتی وارد معدن زمستان یورت شدند؟


ساعت ١١ و ٥٥ دقیقه روزچهارشنبه ١٣ اردیبهشت ٩٦ به مركز هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان گلستان اطلاع‌رسانی شد.


  انفجار دقیقا چه ساعتی اتفاق افتاده است؟


انفجار باید دقیقا ساعت ١١ و ٣٥ دقیقه اتفاق افتاده باشد، این براساس شنیده‌ها و مشاهدات است، چون اینجا سیستم ثبت ندارد و این شنیده‌ها نشان می‌دهد كه حادثه دراین ساعت توسط عوامل محلی اطلاع‌رسانی شده است. بعد از آن، ما بلافاصله با یك فروند بالگرد و ١٥نفر تیم واكنش سریع، همراه با تشكیلات امدادی و وسایل آواربرداری و اكسیژن و دوقلاده سگ امدادونجات، پرواز را شروع كردیم و ساعت ١٢ و ٣٥ دقیقه دراین منطقه فرود كردیم.


  كلا چه تعداد امدادگر به این منطقه اعزام شدند؟


١١٥نفر امدادگر و ١٥نفر هم فرماندهی عملیاتند، یعنی ١٣٠نفر.


  درهمان ساعات اولیه چند نفر را نجات دادید؟


ما توانستیم ٦٩نفر را نجات دهیم، تعدادی از آنها كسانی بودند كه قبل از انفجار قرار گرفته بودند، عده‌ای هم برای كمك رفته بودند.


  پس یعنی درلحظه انفجار حدود ١٠٠نفر داخل معدن بوده‌اند؟


در لحظه انفجار نه، بعدا اضافه شده‌اند.


   در آن لحظه چند نفر داخل بوده‌اند؟


حدسمان این است كه حدود ١٥نفر برای كمك رفته‌اند و بقیه عواملی بوده‌اند كه یا درحال بردن واگن‌ها بودند یا تعویض شیفت می‌كردند یا كارهای دیگر.


  خوب آنها چه تعداد بودند؟


تعداد كل افراد چیزی درحدود ٦٩نفر بود كه از این تعداد به دلایل شرایط خاص پیش آمده، ١٢نفر را با یك بالگرد و یك سورت پرواز به بیمارستان‌ها فرستادیم و حدود ٢٠نفر درمحل درمان شدند.


  گفته می‌شود امدادگرانی كه در مرحله اول وارد معدن شدند، دچار مسمومیت و خارج شدند. شما این موضوع را تایید می‌كنید؟

شاید خود من از نخستین افرادی هستم كه به معدن وارد شدم. خوب طبیعتا من هم دچار حالت‌های مسمومیت شدم ولی اینطور نبود كه امدادگرها بروند و با مسمومیت شدید برگردند یا بیمارستانی شوند، اما طبیعی است كه ما داریم درجایی كار می‌كنیم كه انباشتگی گاز منواكسیدكربن و متان وجود دارد و عادی است كه افراد دچار یك‌سری عوارض بشوند، با این حال معمولا با یک اكسیژن تراپی ساده حالشان خوب می‌شود. دراین حادثه، عوامل امدادرسانی هم كه همكاران همین عزیزان هستند، وقتی برای کمک رفتند، دچار مسمومیت‌هایی شدند؛ چون آنها امكانات ما را ندارند. تیم اولی كه از ما وارد شد، با اكسیژن رفت، چون ما می دانستیم آن داخل چه خبر است.
  موضوع دیگر این است؛ كارگران معدن که درحال كمك هستند، می‌گویند خود معدنچی‌ها بهتر می‌توانند درمعدن فعالیت كنند و افراد احتمالا زنده را نجات دهند. آنها می‌گویند اگر كار امدادرسانی به آنها واگذار شود، كار سریع‌تر پیش خواهد رفت.
پیداست كه كار معدن یك كار تخصصی است. این هم مشخص است كه انباشتگی گاز متان و منواكسیدكربن باعث خفگی این عزیزان شده است. وقتی ما ورودی معدن را تست كردیم، دیدیم كه ٥٨٠ پی‌پی‌ام گاز منواكسیدكربن وجود دارد و این یعنی آن داخل بالای‌ هزار بوده است. اگر غلظت گاز منواکسید کربن بالای ٣ باشد، فرد را خفه می‌کند، هرچند ٣ با ‌هزار فاصله زیادی دارد.


  پس با این حساب كارگرها همان لحظه اول فوت كرده‌اند.


بله. گاز متان خاصیت انفجاری دارد، اکنون با انفجار و ریزشی كه صورت گرفته، آنها محبوس شده‌اند و طبیعی است كه این كار تخصصی متخصصان معدن است. وقتی که ما می‌خواهیم ماشینی را از زیر آوار بیرون بیاوریم، با جك این کار را می‌کنیم اما درمعدن باید با وسایل غیربرقی كار كرد. درمعدن حتی موبایل و باتری نمی‌توان برد، چون نباید وسایل همراهت خاصیت جرقه‌زنی داشته باشد.


  پس چرا عملیات بعد ا چند ساعت متوقف شد؟


به دو دلیل، یكی ریزش و محبوس‌شدن و یكی انباشتگی گاز متان. این معدن درنقطه ١٠٣٠متری در سه نقطه ریزش كرده است.


  دلیل اصلی ریزش چه بوده است؟


موضوع مشخص این است كه درمعدن انباشتگی گاز متان وجود داشته و اتفاقی افتاده كه باعث شعله‌ورشدن و انفجار شده است. شاید نیاز باشد كه یكی، دوماه در این‌باره كار انجام شود تا دلیل اصلی انفجار مشخص شود.


  درحال حاضر چه تعداد امدادگر داخل معدن مشغول امدادرسانی هستند؟


امدادگران هلال‌احمر در امر آواربرداری كار پشتیبانی را انجام می‌دهند، یعنی كار آبرسانی و تغذیه افراد و امدادرسانی مصدومان. درحال حاضر، حدود ٢٥نفر از افراد ما درمحل مستقر هستند. گروهی ١٢نفره و گروهی ٢٠نفره هم تیم متخصص معدن از چهار استان به محل اعزام شده‌اند. به‌علاوه همكاران كارگرانی كه در معدن حبس شده‌اند نیز، نزدیك به ٣٠نفر هستند. اکنون ٥٠ تا٦٠نفر در داخل معدن هستند و همه اینها درحالی است كه كاركردن در داخل معدن خیلی سخت است و بعد از هر دوساعت باید نیم‌ساعت استراحت كرد.
  بعضی ازخانواده‌ها و همكاران این كارگران می‌گویند كه از هلال‌احمر خواستیم به ما تجهیزات بدهند تا برای نجات كارگران وارد معدن شوند اما هلال‌احمر این اجازه را به آنها نداده است.
به هرحال، این تجهیزات متعلق به امدادگران هلال‌احمر است و طبق قانون آنها نمی‌توانند تجهیزات‌شان را به بقیه بدهند، چون اگر هر اتفاقی بیفتد، امدادگر باید جواب دهد. ما باید الان این را بررسی كنیم كه چرا از قبل تهویه درست وجود نداشته است. یكی ازكسانی كه آن داخل بوده، كپسول اكسیژن داشته ولی بازهم از بین رفته است، بزرگترین سوال این است كه کی رفته و چرا با وجود كپسول فوت كرده است، او چطوری رفته داخل؟ كپسول زمان دارد و اگر من با آن به داخل بروم، دقیقا می‌دانم كی باید برگردم. من ٧٠متر اول را رفتم ولی دیدم فضا خیلی خطرناك است و سریع برگشتم و دیگر اجازه ندادیم كسی بدون كپسول وارد شود، چون اگر مدیریت نمی‌شد، ٥٠نفر همان ابتدا از بین می‌رفتند، روز اول همه می‌خواستند بروند داخل. خیلی‌ها هم همان اول با دعوا رفتند داخل.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha