اجرای طرح تحول نظام سلامت با ایجادعدالت،کاهش هزینه‌ها و افزایش دسترسی به خدمات و حذف دریافتی‌های غیرقانونی اگرچه کام مردم را شیرین کرده اما با این همه برخی از پزشکان از اجرای این طرح اعلام نارضایتی می‌کنند. این نارضایتی هم بیشتر متوجه واقعی نشدن کتاب تعرفه‌های پزشکی و پرداختی‌های غیرمنصفانه به جامعه پزشکی است. در همین خصوص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد با وجود آنکه سناریوی بیمه‌ها رشد صفر درصدی تعرفه‌های پزشکی سال 96 است اما وزارت بهداشت به رغم آن که فروشنده خدمات است اما حداقل رشد تعرفه‌ها را به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده و چنانچه این شورا موافقت کند تعرفه‌های پزشکی امسال 10 درصد رشد خواهد داشت.

اختلاف نظر وزارت بهداشت و بیمه‌ها بر سر رشد تعرفه‌های پزشکی

سلامت نیوز:اجرای طرح تحول نظام سلامت با  ایجادعدالت،کاهش هزینه‌ها و افزایش دسترسی به خدمات و حذف دریافتی‌های غیرقانونی اگرچه کام مردم را شیرین کرده اما با این همه برخی از  پزشکان از اجرای این طرح اعلام نارضایتی می‌کنند. این نارضایتی هم بیشتر متوجه واقعی نشدن کتاب تعرفه‌های پزشکی و  پرداختی‌های غیرمنصفانه به جامعه پزشکی است. در همین خصوص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد با وجود آنکه سناریوی بیمه‌ها رشد صفر درصدی تعرفه‌های پزشکی سال 96 است اما وزارت بهداشت به رغم آن که فروشنده خدمات است اما حداقل رشد تعرفه‌ها را به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده و چنانچه این شورا موافقت کند تعرفه‌های پزشکی امسال 10 درصد رشد خواهد داشت.


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه ایران نوشت: دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی  درپاسخ به اینکه رضایت جامعه پزشکی از اقدامات دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: خودشان می‌دانند ما چه کار کردیم. یکی از عواملی که ما را در این دوره خسته کرد رفتار بعضی از سپید پوشان بود. متأسفانه غوغاسالاری کردند. جامعه پزشکی شریف‌‌تر از کسانی‌اند که شما به آنها اشاره می‌کنید ما همکاران بسیار عزیز و شریف و خدومی داریم. من معتقدم مشابه آنها کمتر در دنیا پیدا می‌شود. افراد اخلاق مداری هستند که در عین حال این سکوت شان هم گاهی اوقات برای افراد زیاده خواه و تمامیت خواه و خودپسند فرصت ایجاد کرده است. همان طور که شما اشاره می‌کنید کسانی هم هستند که منافع‌شان به خطر افتاد و من از این بابت ناراحت نیستم، آنها پشت سر ما حرف بزنند و اشکال بگیرند یا این دوره را دوره خوب ندانند.


او گفت: آنچه که برای ما مهم است منافع ملت ایران است که البته جامعه پزشکی هم بخشی از این ملت است و هیچ وقت هم بخشی به هیچ صنفی نباید نگاه کنیم همه ما یک خانواده  و ایرانی هستیم و منافع مان کاملاً به هم گره خورده است خواسته‌های غیر منطقی یک صنف را نمی‌توان تأمین کرد این در هیچ جامعه‌ای نه پسندیده و نه شدنی است. دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه برای جامعه پزشکی دولت اقدامات خوبی انجام داد، افزود: نمونه اهانت‌هایی است که در طول سه سال در رسانه‌های مخالف دولت به ما کردند و این طور مدعی شدند که هر چه پول بوده ما به جیب پزشکان بردیم این دروغ و خلاف واقع بود. دلیلش هم این همه ساخت و ساز و تجهیزات و خدمات و کاهش هزینه‌های مردم از جیب شان برای دریافت خدمات سلامت بود از طرفی آنهایی که می‌گویند دولت برای جامعه پزشکی کاری نکرده یک نگاهی به تعرفه‌ها و درآمدهای شان بکنند البته درآمدی که از مسیر سالم به دست می‌آورند، نه آنهایی که دریافت‌های غیرقانونی و منافع غیرقانونی داشتند،زیر میزی می‌گرفتند و یا کارهای متقلبانه ای می‌کردند و الان دست شان قطع شده است. از بین بردن زیر میزی جزو افتخارات ما است. هر چقدر که آنها ناراحت باشند ما اصلاً اشکال نمی‌گیریم که این کارها را در این دوره انجام دادیم البته امیدوارم ادامه پیدا کند.


اختلاف نظر وزارت بهداشت و بیمه‌ها بر سر رشد تعرفه‌های پزشکی


شنیده ها حاکی از آن است شورای عالی بیمه در بحث تعیین و تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال 96 به نوعی برگشت به عقب دارد  از جمله اینکه قرار است ضریب «کا جراحی »کاهش پیدا کند هر چند این موضوع بطور رسمی اعلام نشده اما با توجه به اینکه یکی از دستاوردهای طرح تحول حذف زیر میزی بوده و چنانچه تعرفه‌ها رشد نکند چه تضمینی وجود دارد که ماجرای زیر میزی‌ها دوباره تکرار نشود؟ وزیر بهداشت به این سؤال این گونه پاسخ داد: از اول در مورد هر نوع تغییری در شورای عالی بیمه مخالف بودیم به این دلیل که یکی از دستاوردهای طرح تحول  این بود که تعرفه‌ها بطور نسبی به سمت واقعی شدن میل پیدا کرد. فراموش نکنیم الان انتخابات نظام پزشکی پیش روی ما است و بالاخره بعضی‌ها خبر تولید می‌کنند و بعد روی خبر سناریو ایجاد می‌کنند بعد فراخوان راه می‌اندازند و بعد مدعی می‌شوند که خودشان توانستند مشکل را حل کنند. حدس من این است عمده‌اش به این خاطر است که بالاخره بتوانند تابلویی بلند کنند و فردا در سبد رأی‌شان رأی عده‌ای را که سناریو‌سازی را باور کرده‌اند، کسب کنند.
وزیر بهداشت درباره عدم رشد کا جراحی نیز گفت: من این مواردی که شما اشاره می‌کنید کا(K) جراحی برای همه رشته‌ها می‌خواهد نصف شود یا تعرفه‌ها به سابق  برگردد یا کتاب تعرفه‌ها تغییر کند را  شنیده‌ام اما همگی عاری از حقیقت است البته بیمه‌ها در طول این دو سال و نیم گذشته همواره برای کاهش هزینه‌های‌شان اصرار داشتند که دخل و تصرفی در کتاب تعرفه‌ها صورت بگیرد. برخی رشته‌ها مثل رشته هوشبری  و جراحی‌ها از روز اولی که طرح را شروع کردیم در مورد مخالفت بیمه‌ها با واقعی شدن تعرفه‌ها نقدهایی داشتند ولی هنوز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است اگر هم بخواهند تصمیم بگیرند طبیعی است دولت مقتدرتر  از این است که گوشش بدهکار فضاسازی‌هایی باشد که در مطبوعات و فضای مجازی و فراخوان‌های مختلف می‌شود. حتماً صلاح کشور و مردم را بررسی می‌کند و جامعه پزشکی را در نظر می‌گیرد. قانون هم مسیر را مشخص کرده که شورای‌عالی بیمه و بودجه و نهایتاً هیأت وزیران در این باره رأی می‌دهند.


دکتر هاشمی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت پیشنهاد 10 درصدی افزایش تعرفه‌های پزشکی را داده گفت: نباید به این موضوع بی‌توجه شویم که سال 96 را شروع کرده‌ایم ولی هنوز تعرفه‌های پزشکی ابلاغ نشده‌اند. یکی از سناریو‌هایی که بیمه‌ها اصرار دارند سناریوی صفر است یعنی  تعرفه‌ها هیچ رشدی نداشته باشد. وزارت بهداشت تا امروز اصرار و پافشاری کرده و معتقد است  که این موضعش کاملاً منطقی و غیرجانبدارانه است بویژه اینکه وزارت بهداشت بزرگترین فروشنده خدمات است و لااقل از منافع پزشکان، پرستاران و... دفاع می‌کنیم چرا که وقتی تورم حداقل 10 درصدی را داریم این رقم کف انتظار ما است بنابراین بیمه‌ها باید با سازمان برنامه و بودجه جواب روشن بیابند یا اعتبار بیشتری بایست در بودجه سال 96 برای رشد تعرفه‌ها می‌دیدند یا بایست بتوانند صرفه‌جویی کنند بنابراین بحث‌هایی که وجود دارد حول و حوش تعرفه خدمات پزشکی در سال 96 است و اگر پیشنهادی بیمه‌ها یا سازمان مدیریت بدهند معطوف به این است که بخواهند رشد را از عدد صفری که تا امروز پیشنهاد کرده‌اند به کفی که پیشنهاد ما است، افزایش دهند. البته سازمان نظام پزشکی این عدد را قبول ندارد و من هم شخصاً فکر می‌کنم تورم مان در گروه پزشکی بیش از تورم معمول جامعه است ،با این حال ما پیشنهاد 10 درصدی افزایش تعرفه‌های پزشکی را داده‌ایم ولی  در شورای عالی بیمه تأیید نشده و ما همچنان معتقدیم از این رقم کمتر نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha