یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 212436

قانون می‌گوید قبل از پایان هر سال باید تکلیف تعرفه‌های سال بعد مشخص شود اما درگیری بر سر این مسئله بین وزارت بهداشت، بیمه‌ها، مجلس و... زیاد است.

پرداخت از جیب بیماران خط قرمز ماست

سلامت نیوزفزایش تعرفه‌های پزشکی یا به عبارت دیگر هزینه خدماتی که پزشکان دریافت می‌کنند، آن‌قدر تکراری است که می‌توان برایش فصلی در ایام سال در نظر گرفت.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:  قانون می‌گوید قبل از پایان هر سال باید تکلیف تعرفه‌های سال بعد مشخص شود اما درگیری بر سر این مسئله بین وزارت بهداشت، بیمه‌ها، مجلس و... زیاد است که فصل دعوا بر سر میزان افزایش تعرفه‌ها در ایران تازه اواخر اسفند شروع می‌شود و حداقل تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند. این‌بار هم از روزهای میانی اسفند سال گذشته مناقشات بین نهادهای مختلف بالا گرفت. 


سال گذشته وقتی گردوخاک درگیری‌ها فرونشست، افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها تصویب شده بود اما این میزان اصلا پزشکان را راضی نکرد و آنها می‌گفتند باید حداقل به اندازه پیش‌بینی تورم در کل کشور تعرفه‌های پزشکی هم افزایش پیدا کند. امسال هم گفته می‌شود پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه‌های سال 96 همین مقدار است اما نظام پزشکی برای بیشترکردن این مقدار و بیمه‌ها برای کمترکردنش تلاش می‌کنند. برخی از نمایندگان مجلس هم براین‌باور هستند که افزایش تعرفه‌های حوزه درمان با توجه به بدهی بیمه‌ها و ورشکستگی آنها، قابل‌قبول نیست اما وزیر بهداشت خیلی از اعتراض‌ها را غوغاسالاری می‌داند و به ایسنا می‌گوید: «ما ابتدا با هر نوع تغییری درباره تعرفه‌ها در شورای‌عالی بیمه مخالف بودیم زیرا یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت این بود که تعرفه‌ها به‌طور نسبی به‌سمت واقعی‌شدن نیل پیدا کرد. فراموش نکنیم که انتخابات نظام پزشکی پیش‌روست و بالاخره بعضی‌ها در‌این‌راستا خبر تولید کرده، روی خبرها سناریو ایجاد می‌کنند، کمپین راه می‌اندازند و بعد هم مدعی می‌شوند که خودشان توانستند مشکل را حل کنند.

حدس من این است که این افراد از این جهت این کار را می‌کنند تا بتوانند تابلویی بلند کنند و فردا بتوانند رأی عده‌ای را که سناریوسازی آنها را باور کرده‌اند، در سبد خود داشته باشند. من هم این شایعات را شنیده‌ام ازجمله اینکه K جراحی برای همه رشته‌ها نصف خواهد شد، تعرفه‌ها به سابق بازمی‌گردد یا کتاب تعرفه‌ها تغییر می‌کند که همه این موارد، عاری از حقیقت است.» او درباره پیشنهاد وزارت بهداشت برای میزان افزایش تعرفه‌ها هم می‌گوید: «کف پیشنهاد ما برای افزایش تعرفه‌های سال 96، 10 درصد است؛ البته این پیشنهاد در شورای‌عالی بیمه تأیید نشد اما همچنان معتقدیم باید این اتفاق بیفتد؛ البته همچنان تأکید داریم که «پرداختی از جیب بیماران» خط قرمز ماست و لازم است کاهش پرداختی از جیب مردم (سهم 6 درصدی مردم در شهرها و سه درصدی در روستاها بابت هزینه‌های بستری) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، حفظ شود و ما بر آن اصرار داریم. برهمین‌اساس افزایش تعرفه‌ها باید در قالب افزایش حمایت بیمه‌ها صورت گیرد.» هاشمی ادامه می‌دهد: «با توجه به رقم فعلی تورم در جامعه، همین میزان را نیز کف انتظارمان برای رشد تعرفه‌های پزشکی سال جاری قرار دادیم. بیمه‌ها باید با سازمان برنامه‌وبودجه صحبت کنند و جواب روشنی بیاورند. یا باید برای رشد تعرفه‌ها، اعتبار بیشتری را در بودجه 96 می‌دیدند یا بتوانند صرفه‌جویی کنند. درمجموع، بحث‌هایی که اکنون وجود دارد، حول‌وحوش تعرفه‌های پزشکی در سال 96 است.

اگر بیمه‌ها و سازمان مدیریت، پیشنهادی در‌این‌زمینه دهند، معطوف به این خواهد بود که بخواهند رشد را از این عدد صفر که خودشان پیشنهاد کرده‌اند، به کف پیشنهاد وزارت بهداشت برسانند؛ البته سازمان نظام‌پزشکی نیز عدد پیشنهادی ما را قبول ندارد. خود من هم شخصا معتقدم تورم در گروه پزشکی بیش از تورم معمول جامعه است که این تورم به‌ویژه در بخش خصوصی نظام سلامت بسیار بیشتر از تورم معمول جامعه است.» وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات انجام‌شده برای جامعه پزشکی در طول دولت یازدهم و علت نارضایتی برخی از آنها باوجود این اقدامات می‌گوید: «جامعه پزشکی خود می‌دانند ما چه کرده‌ایم. یکی از عواملی که در این دوره ما را بسیار خسته کرد، رفتار برخی از سپیدپوشان بود؛ متأسفانه این افراد خیلی غوغاسالاری کردند، درحالی‌که جامعه پزشکی، شریف‌تر از کسانی است که شما به آنها اشاره می‌کنید. ما همکاران شریف و خدومی داریم که دنیا کمتر مشابه آنها را به خود دیده اما درعین‌حال افراد اخلاق‌مداری هم هستند که گاهی سکوتشان برای افراد زیاده‌خواه، تمامیت‌خواه و خودپسند، فرصت ایجاد کرده است.»

هاشمی تصریح می‌کند: «هستند کسانی که به‌دنبال اقدامات انجام‌شده در نظام سلامت، منافعشان به خطر افتاده است. ناراحت نیستم که چنین افرادی پشت سر ما صحبت می‌کنند و خدمات را زیر سؤال می‌برند. آنچه برای ما مهم است، منافع ملت است؛ البته جامعه پزشکی هم بخشی از همین ملت هستند و مهم آن است که هیچ صنفی نباید هیچگاه به مسائل به‌صورت بخشی و صنفی بنگرد. همه ما یک خانواده هستیم و ایرانی هستیم. منافعمان هم کاملا به یکدیگر گره خورده است. اینکه یک صنف هر آنچه می‌خواهد حکومت برایش فراهم کند، در هیچ جامعه‌ای نه پسندیده است و نه شدنی.»


وزیر بهداشت در ادامه می‌گوید: «دولت برای جامعه پزشکی اقدامات خوبی انجام داد و به‌واسطه همین اقدامات بود که در این سه سال‌ونیم در رسانه‌های مخالف دولت به ما اهانت کردند و مدعی شدند هرچه پول بوده، در جیب پزشکان ریخته‌ایم که این موضوع دروغ و خلاف واقع بود. دلیل آن هم حجم زیاد ساخت‌وسازها و تجهیزات، خدمات و همچنین کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم بابت دریافت خدمات سلامت است، درحالی‌که عده‌ای هم عنوان می‌کنند دولت برای جامعه پزشکی کاری نکرده است. این افراد نگاهی به تعرفه‌ها و درآمدهایشان بیندازند؛ البته درآمدی که از مسیر سالم به‌دست می‌آورند. آن دسته‌ای که درآمد غیرقانونی داشتند، زیرمیزی می‌گرفتند یا کارهای متقلبانه انجام می‌دادند، الان دستشان قطع شده است. این افراد هرچقدر هم ناراحت باشند، جزء افتخارات ما خواهد بود؛ البته امیدواریم اقدامات انجام‌شده درزمینه کاهش پرداختی از جیب مردم و رضایتمندی گیرندگان و ارائه‌دهندگان خدمات ادامه یابد.» 


او با اشاره به اینکه بیمه‌ها در طول دو سال‌ونیم گذشته همواره برای کاهش هزینه‌هایشان اصرار داشتند که دخل‌وتصرفی در کتاب تعرفه‌ها صورت گرفت، می‌گوید: «درمورد برخی رشته‌ها مثل هوش‌بری از روز اول که کار روی تعرفه‌ها را شروع کردیم، برخی از گروه‌های پزشکی و جراحی نقدهایی داشتند و در کنار آن بیمه‌ها هم مخالفت‌هایی داشتند، درمورد شیمی‌درمانی هم همین‌طور اما باید بگویم که هنوز هیچ تصمیمی در مورد تعرفه‌های 96 گرفته نشده است. اگر هم بخواهند تصمیمی بگیرند دولت مقتدرتر از آن است که گوشش بدهکار فضاسازی‌هایی باشد که در برخی مطبوعات، فضای مجازی و کمپین‌های مختلف صورت می‌گیرد. دولت حتما بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و صلاح کشور، مردم و جامعه پزشکی را در نظر می‌گیرد. درعین‌حال مسیر قانون که همان شورای‌عالی بیمه، سازمان برنامه‌وبودجه و درنهایت هیأت وزیران بوده، کاملا مشخص است؛ بنابراین این‌چنین اظهاراتی بیشتر فضاسازی است.» 


وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: «البته نباید به این موضوع بی‌توجه باشیم که در نیمه ماه دوم از سال 96 هستیم اما هنوز تعرفه‌های پزشکی مشخص نیست. یکی از سناریوهایی که بیمه‌ها به آن اصرار دارند، سناریوی صفر است. به این معنی که تعرفه‌ها هیچ رشدی نداشته باشند. تا امروز وزارت بهداشت بر موضع خود اصرار و پافشاری کرده و معتقد است موضعش هم کاملا منطقی بوده و جانبدارانه هم نیست زیرا خود وزارت بهداشت، بزرگ‌ترین فروشنده خدمات است و درعین‌حال باید از منافع پزشکان، پرستاران، آزمایشگاه، رادیولوژی و گروه‌های مختلف پزشکی دفاع کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha