یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 212462

معاون درمان مرکزتحقیقات پیشگری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تحقیقات نشان می دهد دود دست سوم سیگار می تواند سبب آلرژی، سوزش چشم، آبریزش بینی و تشدید حملات آسم شود.

دود دست سوم سیگار سبب تشدید حملات آسم می شود

سلامت نیوز:معاون درمان مرکزتحقیقات پیشگری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تحقیقات نشان می دهد دود دست سوم سیگار می تواند سبب آلرژی، سوزش چشم، آبریزش بینی و تشدید حملات آسم شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دود دست سوم بقایای چسبناک دود تنباکو است که روی سطوحی مانند لباس، مبلمان و دیوار باقی می ماند و می تواند خطراتی برای دیگران داشته باشد.
دود دسته اول را کسانی دریافت می کنند که خودشان سیگار می کشد و دود دست دوم به آنهایی می رسد که در محیطی قرار دارند که دود سیگار قرار دارد و این دود در آن محیط پخش شده است.


زهرا حسامی روز یکشنبه افزود: دود دست سوم سیگار برای افراد عادی، می تواند عامل خطر جهت ابتلا به بیماری های مختلف از جمله آسم بوده و افراد مبتلا به آسم را دچار حملات حاد آسم کند.


وی اظهار کرد: در این حالت سمومی که بر روی لباس فرد سیگار وجود دارد و نیز از طریق تنفس فرد سیگاری در فضاهای بسته مانند محیط خانه یا محل کار پخش می شود و می تواند عامل خطر برای ابتلا به بیماری های مختلف از جمله آسم و ریوی باشد.


حسامی ادامه داد: هرچند دود دست سوم سیگار کمتر از استنشاق آن یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن، ضرر داشته باشد اما این نوع دود سیگار برای سلامتی مضر بوده است و اثبات شده که می تواند در ابتلا به برخی بیماری ها نقش اساسی داشته باشد.

** افراد در معرض دود سیگار 2 برابر بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند
معاون درمان مرکز تحقیقات کنترل و پیشگیری دخانیات گفت: افرادی که در معرض دود سیگار هستند تا 2 برابر بیشتر از افراد سالم در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.
وی اظهار کرد: حضور یکساعت افراد غیر سیگاری در محیطی که دود سیگار وجود دارد معادل 10 نخ سیگار کشیدن است و فرد همراه تنفس خود سم استنشاق می کند.
حسامی یکی از مهمترین عوامل محیطی برای ایجاد بیماری آسم و تشدید حملات ‌آن را استعمال دخانیات اعلام و افزود: فردی که مبتلا به آسم با مصرف سیگار دچار حملات حاد آسم می شود.
وی با اشاره به اینکه فرقی بین مصرف انواع مواد دخانی وجود ندارد، گفت: تصور غلطی در مورد مصرف قلیان در بین ما وجود دارد که قلیان غیرمضر و ایمن است، درصورتی که اصلا اینطور نبوده و در یک وعده مصرف قلیان حجم بسیار زیاد دود تولید می شود که برای سلامتی مضر است.
حسامی افزود: حملات آسم افراد آسماتیک یا کودک مبتلا به این بیماری که در اماکن عمومی، قهوه خانه های عمومی و حتی منزل در معرض دود قلیان قرار دارند، افزایش می یابد.
وی ادامه داد که معمولا عوامل ایجاد کننده آسم همچون گرده گیاهان یا سرما و گرما فصلی و مقطعی هستند اما استعمال دخانیات می تواند همیشگی باشد .


حسامی گفت: هرچند نقش سیگار از سایر عوامل مانند آلودگی هوا در ابتلا به آسم بیشتر است اما قابل پیشگیری بوده و ما می توانیم این عامل خطر را پیشگیری کنیم.
وی گفت: یکی از مهمترین سمومی که در اثر آلودگی هوا، افراد را در معرض خطر قرار می دهد منواکسید کربن است که این ماده به وفور در دود سیگار وجود دارد دارد.


بیش از 1.5 میلیارد نفر در دنیا به یکی از آلرژی ها مبتلا هستند که از این تعداد 334 میلیون نفر به آسم، 210 میلیون نفر به بیماری مزمن تنفسی و 400 میلیون نفر به رینیت آلرژی مبتلا هستند.
آسم یک بیماری التهابی، مزمن مجاری هوایی است که خس خس، سرفه و تنگی نفس از نشانه ‌های رایج این بیماری می باشد. بروز علائم این بیماری در کودکان شایع تر از بزرگسالان است.


سازمان بهداشت جهانی شعار 2017 این روز را هوای بهتر، تنفس بهتر انتخاب کرده است. این شعار براین موضوع تاکید دارد که انسان ها در اغلب مناطق جهان با معضل آلودگی هوا دست به گربیان است و مشکل هوای ناسالم و غیرپاک در اغلب مناطق دنیا وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha