سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 21249

كارشناس بیماریهای غدد و متابولیك وزارت بهداشت عنوان كرد: هزینه‌های مستقیم بیماری دیابت، از 5/2 تا 15 درصد كل بودجه بهداشتی را شامل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز  دكتر علیرضا مهدوی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بیماری دیابت علاوه برهزینه‌های مالی كه برای خود بیمار و خانواده‌هایشان دارد هزینه‌های نامحسوسی همچون درد، اضطراب، ‌ناراحتی، ‌سردرد و عمدتاً كاهش كیفیت زندگی را برایشان در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این كه افراد بیمار،‌ هزینه‌های غیرمستقیمی را هم پرداخت می‌كنند، افزود: كیفیت انجام فعالیت‌های شغلی روزمره افراد ‌با ابتلا‌ به دیابت كاهش می‌یابد و حتی تعدادی از آنها توانایی كاركردن را ازدست می‌دهند. غیبت از كار،‌ ناتوانی و زمین‌گیری، ‌بازنشستگی پیش از موعد و یا مرگ زودهنگام از جمله عوارض این بیماری است.

دكتر مهدوی خاطرنشان كرد: اقدام‌های پیشگیری كننده‌ای همچون تصحیح رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های جسمانی روزانه نه تنها در پیشگیری و كنترل دیابت مؤثر هستند بلكه موجب كاهش چاقی، ‌بیماریهای قلبی- عروقی و حتی در مواردی سرطان‌ها می‌شوند.

بنا بر اعلام وبدا به گفته وی، غربالگری و بیماریابی و درمان به موقع بیماری دیابت نقش زیادی در كاهش هزینه دارد و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم را به طور چشمگیری كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha