عضو كمیسیون تلفیق مجلس گفت: بودجه سال 86 بسیار عجولانه تصویب شده است و علاوه بر مشكلات عمده در یارانه نان و بنزین حتی اجازه مخالفت با حذف خدمات حمایتی از بهزیستی و انتقال آن به كمیته امداد هم به نمایندگان داده نشد.

هیئت رئیسه مجلس اجازه مخالفت با حذف خدمات حمایتی بهزیستی را نداد

به گزارش سلامت نیوز رفعت بیات در گفت‌وگو با فارس افزود: قرار بود در مورد تبصره واگذاری خدمات حمایتی بهزیستی به كمیته امداد من به عنوان مخالف در مجلس صحبت كنم اما هیئت رئیسه مجلس این اجازه را به من نداد و فضای مجلس به گونه‌ای بود كه با عجله و بدون توجه به تبعات آن این مصوبه را تصویب كرد.
وی اضافه كرد: با این مصوبه معلوم نیست چه اتفاقی برای مددجویانی كه تاكنون از بهزیستی حمایت می‌شدند می‌افتد و مثلاً یك زن كه به علت اعتیاد همسرش و نبود او از بهزیستی حمایت می‌شد یا فرزندان او به مهد كودك‌های تحت پوشش بهزیستی فرستاده می‌شد در ابهام قرار می‌گیرد و مددجویان بهزیستی امسال با مشكلات زیادی مواجه می‌شوند زیرا اساساً رویكرد بهزیستی و كمیته امداد در كمك به نیازمندان متفاوت است.
بیات گفت: بسیاری از افراد خیر هستند كه خارج از چارچوب فرهنگی كمیته امداد برای حمایت از ایتام و نیازمندان به بهزیستی كمك می‌كردند و اكنون با مصوبه اخیر مجلس و حذف خدمات حمایتی بهزیستی این سازمان از این كمك‌ها محروم می‌شوند.
وی افزود: به نظر من با وجود این كه این پیشنهاد دولت قبلاً در كمیسیون تلفیق و دیگر كمیسیون‌های تخصصی مجلس رد شده بود، هیئت رئیسه مجلس با طرح این بند از لایحه بودجه در روزهای آخر و با سوءاستفاده از خستگی نمایندگان و با اجازه ندادن به صحبت كردن مخالفان، زمینه تصویب واگذاری خدمات حمایتی بهزیستی به كمیته امداد را فراهم كرد.
عضو كمیسیون تلفیق مجلس همچنین اضافه كرد: علاوه بر آن تفكر حاكم بر بودجه امسال به نوعی است كه نمی‌تواند باعث شكوفایی بخش خصوصی شود و اجرای بند «ج» اصل 44 قانون اساسی با این بودجه بسیار مشكل است و من این مسائل را در روزهای آینده در مجلس پیگیری می‌كنم.
وی گفت: مسئله مهم و قابل بحث در بودجه امسال بی‌توجهی به هدفمند كردن یارانه‌ها به خصوص یارانه بنزین و آرد و نان بود، مسئله درآمد شركت ملی نفت كه حدود 5/6 درصد درآمد نفت را در اختیار دارد و مالیات و سود سهام شركت‌های آن را وزارت نفت پرداخت می‌كند نیز یكی دیگر از نقاط ضعف بودجه امسال است.
بیات افزود: در مورد یارانه آرد و نان نیز پیشنهاد ما این بود كه برای كوتاه كردن دست مافیای آرد، یارانه به جای آرد به نان تعلق گیرد و نان یارانه‌ای رایگان در اختیار مردم قرار داده شود تا مردم با استفاده از سهمیه نان رایگان نان با كیفیت‌تری را دریافت كنند و آرد آزاد در اختیار نانوایان قرار گیرد.
وی گفت: این طرح علاوه بر این كه دست مافیای آرد را كوتاه می‌كرد موجب صرفه جویی حدود نیمی از یارانه 2 هزار و 300 میلیارد تومان آرد می‌شد و بر اساس آن برای هر فرد روستایی 80 كیلو و هر فرد شهری 60 كیلو گرم نان رایگان در ماه در نظر گرفته شده بود اما این طرح با مخالفت دولت و جایگزین شدن طرح دولت مبنی بر كاهش نانواهای سنتی و جایگزین كردن كارخانه‌های نان صنعتی در مجلس با استفاده از آئین‌نامه‌های داخلی مجلس طور دیگری مطرح شد و تصویب نشد.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: تجمیع نانواهای سنتی و تأسیس كارخانه‌های بزرگ نان صنعتی كه با ورود دستگاه‌های تولید این كارخانه‌ها از خارج همراه است ابزار دیگری در دست مافیای آرد و نان كشور خواهد بود كه البته چارچوب آن نیز در قانون مشخص نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha