یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کد خبر: 212503

حتما تا به حال شنیده اید که خوردن آبی که مقداری لیمو در آن ریخته شده مزایای نامحدودی دارد، نه؟ گفته می شود این نوشیدنی ساده به کاهش وزن، عملکرد کبد و سلامت گوارش کمک می کند. استرس و التهاب را کاهش می دهد و سطح انرژی، خلق و خو و ایمنی را افزایش می دهد. دهان را خوش بو می کند و باعث درخشش پوستتان می شود. همچنین گفته می شود این نوشیدنی می تواند فشار خون و خطر سکته مغزی را هم کاهش دهد.

آیا واقعا ترکیب آب و لیمو معجزه می کند؟

سلامت نیوز: حتما تا به حال شنیده اید که خوردن آبی که مقداری لیمو در آن ریخته شده مزایای نامحدودی دارد، نه؟ گفته می شود این نوشیدنی ساده به کاهش وزن، عملکرد کبد و سلامت گوارش کمک می کند. استرس و التهاب را کاهش می دهد و سطح انرژی، خلق و خو و ایمنی را افزایش می دهد. دهان را خوش بو می کند و باعث درخشش پوستتان می شود. همچنین گفته می شود این نوشیدنی می تواند فشار خون و خطر سکته مغزی را هم کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نق از سایت دکتر کرمانی، پس عجیب نیست که بسیاری از افراد سالم در صفحات اینستاگرام خود توصیه می کنند روز خود را با یک فنجان آب گرم که مقداری لیمو در آن چکانده شده شروع کنید. به نظر می آید ترکیب آب و لیمو معجزه می کند!

اما واقعا چنین است؟

رک و پوست کنده بگویم از آنجا که مزایای گفته شده درباره این نوشیدنی فراتر از چیزی است که بتوان باورش کرد، از دو متخصص تغذیه خواستیم به سوالمان در این مورد پاسخ دهند. در ادامه، پاسخ این دو متخصص را درباره اینکه نوشیدنی مورد نظر واقعا دوای همه دردی است یا خیر را خواهید خواند.


بر اساس گفته دکتر روکسانا سوکل، ترکیب آب و لیمو مسلما مزایایی دارد. مواد اسیدی مانند آب لیمو و سرکه می توانند با حفظ حجم اسفنکتر بین مری و معده و بهبود سلامت دیواره معده، رفلاکس اسید و سوزش سر دل را کاهش دهند.

علاوه بر این دکتر گلین بارکیومب می گوید برخی تحقیقات نشان داده لیمو – و یا دقیق تر سیترات موجود در لیمو – می تواند گسترش شکل گیری سنگ کلیه را به تاخیر بیندازد.

البته لیمو حاوی ویتامین C است. این ویتامین برای سلامت سیستم ایمنی، شکل گیری کلاژن، ترمیم زخم ها و تثبیت بافت استخوان اهمیت دارد. برای دریافت مقدار ویتامین C مورد نیاز برای یک روز، باید سه چهارم فنجان آبِ خالص لیمو بنوشید. یک لیموی معمولی حدود سه قاشق غذا خوری در خود آب دارد، پس این مقدار حدود سه تا چهار لیمو در روز است.

علاوه بر مزایای این نوشیدنی برای سلامت که به صورت علمی ثابت شده است، بسیاری از طرفداران آب و لیمو می گویند لیمو حاوی فیبری است ( به نام پکتین ) که به کاهش وزن کمک می کند و همچنین حاوی فلاونوئیدهایی می باشد که یک آنتی اکسیدان قوی است. اما دکتر سوکل و بارکیومب قانع نشده اند. مقدار پکتین و فلاونوئیدی که از آب و لیمو دریافت می کنید بسیار ناچیز است و نمی تواند به اثبات این ادعاها منجر شود.

همچنین گفته می شود این نوشیدنی باعث قلیایی شدن بدن و بیرون رفتن سموم از آن می شود اما ثابت شده که این ادعا نیز بی اساس است. pH خون و سلول ها ممکن نیست به واسطه آنچه می خورید تغییر کنند. از این رو آب به تنهایی فرآیند طبیعی سم زدایی بدن را پشتیبانی می کند، مدارک کمی دال بر اینکه لیمو می تواند به این فرآیند کمک کند وجود دارد.

بسیاری از مزایای سلامت که با آب و لیمو مرتبط است – کاهش وزن، خلق و خو، سلامت گوارش، عملکرد ورزشی – تنها با آب خوردن ساده و هیدراته نگه داشتن بدن قابل دسترس است. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اضافه کردن لیمو به آب، به بهبود بیشتر این فرآیندها کمک می کند.

سخن پایانی: باید آب و لیمو بنوشید؟

وقتی موضوع هیدراته کردن بدن است، مقاری لیمو چکاندن در آب ضرری ندارد. هر فرصتی برای افزایش دریافت مایعات – به جز نوشیدنی های حاوی قند – بسیار مفید است. حتی اگر نوشیدنی آب و لیمو یک انتخاب جادویی نباشد با این حال روشی است با طعمی متفاوت برای آب رسانی به بدن و تقویت ویتامین C.

این همه چیز نیست: دکتر سوکل و بارکیومب هر دو موافق این هستند که نوشیدن دو لیتر آب در روز با یا بدون لیمو، می تواند با افزایش احساس سیری ( و در پی آن کاهش کالری دریافتی ) به کاهش وزن کمک کند.  آب نوشیدنی بدون و کالری و قند است و زمانی که آن را جایگزین نوشیدنی هایی نظیر نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا می کنیم، در واقع مقدار زیادی کالری را از خود دور کرده ایم. ( به خاطر داشته باشید آب و لیو و یا هر نوشیدنی اسیدی دیگری را که می خواهید بخورید باید از نی استفاده کنید. اگر از نی استفاده نمی کنید بعد از نوشیدن، دهان خود را بشویید. )

نویسنده: کیم کونته

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha