فناور پارک علم و فناوری استان خوزستان دست به ابداع ماساژوری زده که به درمان و التیام خونریزی و تورم های درون مفصلی به بیماران هموفیلی کمک می کند.

کاهش آلام بیماران هموفیلی با ماساژور ابداعی فناور ایرانی

سلامت نیوز:فناور پارک علم و فناوری استان خوزستان دست به ابداع ماساژوری زده که به درمان و التیام خونریزی و تورم های درون مفصلی به بیماران هموفیلی کمک می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود مکوندی دانش آموخته رشته مهندسی پزشکی درباره طرح ابتکاری خود با عنوان ماساژور درمان کننده خونریزی ها و تورم های درون مفصلی مخصوص بیماران هموفیلی با استفاده از اثر پلتیر  گفت: این دستگاه برای درمان بیمارانی استفاده می شود که تورم های مفصلی و خونریزی مفصلی دارند.


وی خاطرنشان کرد: تعدادی از بیماران هموفیلی که در رده سنی اطفال هستند، دچار خونریزی های درون مفصلی می شوند که اکنون برای درمان آنها از روش های سنتی مثل کیسه های آب گرم یا کیسه های آب سرد استفاده می کنند.


مدیرعامل شرکت مهندسی پزشکی نیاسا افزود: دستگاه الکترونیکی که ما ساختیم از سه بخش شامل سردکننده، گرم کننده و یک کاف ثابت نگهدارنده تشکیل شده است که قسمت های سردکننده و گرم کننده، جایگزین کیسه های آب سرد و گرم می شود.


وی قابلیت شارژ را از ویژگی های این دستگاه برشمرد و گفت: بیماران هموفیلی می توانند هنگام سفر از این وسیله فیزیوتراپی استفاده کنند و انرژی مورد نیاز آن هم از طریق برق و هم از طریق شارژر قابل تامین است.


مکوندی خاطرنشان کرد: جامعه هدف ما بیشتر بیماران هموفیلی هستند زیرا از نبود این دستگاه، زیان می بینند ولی با این وجود، دستگاه می تواند استفاده های عمومی هم داشته باشد و جایگزین کیسه های آب سرد و گرم شود.


این محقق جوان درباره نحوه استفاده از این دستگاه نیز توضیح داد: هنگام استفاده، کاف ثابت دور مفصل آرنج یا زانو قرار می گیرد و یک درجه سنج دارد که از صفر تا 40 درجه سانتیگراد تنظیم می شود و دست یا پای بیمار را هم گرم و هم سرد می کند.
به گفته وی، این دستگاه فیزیوتراپی نمونه داخلی ندارد و نمونه های خارجی نیز چنین کارآیی ندارند زیرا یا سردکننده و یا گرم کننده هستند و برای بیماران هموفیلی مناسب نیستند.
مکوندی بیان داشت: مدت زمانی که بیمار باید از این دستگاه در هر نوبت استفاده کند، به تشخیص و تجویز پزشک معالج بیماران بستگی دارد و مانند دستگاه فیزیوتراپی است.


این فناور جوان که اکنون نمونه اولیه دستگاه ابتکاری خود را ساخته، در انتظار پاسخ داوری دانش بنیان آن است و از طرف دیگر برای تولید تجاری دستگاه خود به دنبال سرمایه گذار است.


وی درباره قیمت تمام شده دستگاه برای ارائه در بازار مصرف نیز گفت: سعی داریم قیمت محصول برای مشتریان، در حدود قیمت کیسه های آب سرد و گرم باشد و اگر به تولید انبوه برسد زیر 100 هزار تومان تمام می شود.
این طرح حاصل تلاش گروهی مسعود مکوندی، لادن عزیزی فر، حمیدرضا زراسوندی سه دانش آموخته مهندسی پزشکی و همچنین دکتر کاوه جاسب فوق تخصص سرطان شناسی کودکان است که پس از دو سال تحقیقات میدانی، نمونه اولیه این دستگاه را در مرکز تحقیقات پارک علم و فناوری خوزستان، طراحی کرده و ساخته اند.


ماساژور درمان کننده خونریزی ها و تورم های درون مفصلی مخصوص بیماران هموفیلی با استفاده از اثر پلتیر هفته گذشته در رقابت های سومین ایده بازار مهندسی پزشکی به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب رتبه نخست شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha