متاسفانه در طول سالیان گذشته گستره استان تهران كاهش یافته و این در حالی است كه تراكم جمعیتی در این استان افزایش یافته كه این امر كاهش منابع و به وجود آمدن بحران‌های مختلف را در پی خواهد داشت.

سلامت نیوز:دیروز جلسه غیرعلنی شورای شهر پشت درهای بسته میزبان مسوولی بود كه آمده بود تا از نابسامانی‌های جمعیتی شهر تهران و روستاهای آن سخن بگوید.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: تركی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با ابراز نگرانی از روند جمعیت‌پذیری تهران گفت: متاسفانه در طول سالیان گذشته گستره استان تهران كاهش یافته و این در حالی است كه تراكم جمعیتی در این استان افزایش یافته كه این امر كاهش منابع و به وجود آمدن بحران‌های مختلف را در پی خواهد داشت.  


وی از همان ابتدای سخنان خودبه كمبودهایی كه برسر راه توسعه تهران قرار دارد اشاره كرد و گفت: استان تهران با وجود آنكه یك شهر برخوردار خوانده می‌شود در این شاخص‌ها با كمبود مواجه هست. در بهداشت و درمان و در آموزش و پرورش این امر مشهودتر است به طوری كه تراكم دانش‌آموزی به ازای هر كلاس ٣٥ نفر است. بنابراین می‌توان گفت به طور قطع استان تهران، استان برخورداری نیست و چه بسا در رتبه‌بندی بسیاری از شاخص‌های توسعه، سی‌و‌یكمین استان خواهد بود.  تركی با ابراز نگرانی از رشد جمعیت استان گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسكن در سال ٩٥، رشد جمعیت استان تهران از سال ٩٠ تا ٩٥ معادل یك میلیون نفر بوده است، یعنی سالی ٢٠٠ هزار نفر كه عمده‌ این افزایش نیز به واسطه مهاجرت هستند، نه زاد و ولد. 

وی در ادامه به افزایش سهم شهرنشینان اشاره كرد و گفت: افزایش سهم شهرنشینان كشور از حدود ٣٢ درصد در سال ٣٥ به بیش از ٧٠ درصد در سال ٩٠ یكی از رخداد‌های بنیادین عرصه سازمان فضایی كشور بوده است. استقرار بیش از ١٧ درصد از جمعیت ایران در كمتر از یك درصد مساحت كشور (استان تهران) ضمن ایجاد انباشتگی جمعیتی موجب افزایش تراكم جمعیت به بیش از ٩٠٠ نفر در استان تهران شده كه موید شكاف‌های ساختاری توزیع جمعیت در پهنه سرزمین است.
تركی با ذكر اینكه در سال ٣٥ ما شاهد تنها ٨ نقطه شهری بودیم كه در سال ٩٠ این میزان نقاط شهری به ٤٤ نقطه افزایش پیدا كرده است گفت: شكل‌گیری ٤ استان جدید از مرز محدوده سیاسی استان تهران تحت عناوین استان مركزی، قم، قزوین و البرز طی سال‌های گذشته و به ویژه تحولات ناشی از اجرای قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات كشوری مصوّب سال ١٣٦٢ نشان از اثر‌گذاری منحصر به فرد مفاد آن بر عرصه سرزمینی استان تهران است. روند این تحولات موید این موضوع است كه تا سال ١٣٦٥ در عمل نوعی تغییر بطئی را در افزایش شهرستان‌ها و نقاط شهری استان شاهد بوده‌ایم اما این روند كم‌شتاب طی سال‌های ١٣٦٥ تا ١٣٩٢ به یكباره سرعت مضاعفی یافته و عرصه محدود جغرافیایی استان را با تعدد مدیریت‌های شهری تحت عنوان شهرداری‌ها و مدیریت‌های سیاسی تحت عنوان فرمانداری‌ها روبه‌رو ساخته است. تركی گفت: در حال حاضر ٥/٨ میلیون نفر در شهر تهران ساكن هستند و بالغ بر ٥ میلیون نفر نیز در شهر‌های پیرامونی تهران كه این امر به طور قطع در بخش توسعه تهران اثر گذار خواهد بود. وی تاكید كرد: در حال حاضر جمعیت روستایی استان تهران ٦درصد در مقابل ٩٤ درصد جمعیت شهرنشین است حال آنكه در آمار كشوری جمعیت روستایی بالغ بر ٢٦ درصد است. این آمار‌ها نشان می‌دهد در تهران دیگر روستایی باقی نمانده است و همین امر نیز سبب توزیع نامتوازن جمعیت و كوچ به سمت تهران شده است. این در حالی است كه ما مدام شاهد تبدیل شدن روستاها به شهر‌ها بر اساس قوانین در طول سالیان گذشته بودیم. به طوری كه در سال ٨٩ به موجب قانون و با تشخیص فرماندار روستاهای در حریم شهر‌ها می‌توانند به شهر تغییر وضعیت دهند كه این امر نیز یكی از معضلات موجود است.


رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در پایان، گفت: ضرورت بازنگری اساسی در قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات كشوری با رویكرد توسعه منطقه‌ای و آمایشی، یكپارچه‌سازی مدیریت، باز تعریف شاخص‌ها و معیار تبدیل روستا به شهر، تدوین لایحه حقوقی كنترل و نظارت بر گسترش نقاط زیستی استان تهران و ارایه به شورای عالی آمایش كشور از جمله مواردی است كه می‌تواند موجب اصلاح این وضعیت شود.


واكنش حافظی به رییس كمیسیون نظارت شورا


همچنین دیروز رحمت‌الله حافظی نیز در سخنانی در جلسه شورای شهر تهران با خطاب قرار دادن رییس كمیسیون نظارت شورا، با بیان اینكه نگذارید با تهدید، تهمت و توهین شاخك‌های نظارتی حقوق ملت مخدوش شود، گفت: كسانی كه برای صاحبان زر، زور و تزویر خوش رقصی می‌كنند مشخص هستند، لطفا ساكت بمانید چرا كه هرچه بیشتر حرف بزنید و تقلا كنید بیشتر در باتلاق فساد خود ساخته تان فرو می‌روید.  وی ادامه داد: روی سخنم با رییس كمیسیون حقوقی و نظارت شوراست، اگر سه سال قبل كه یكی از مدیران شهرداری به شورا توهین كرد و ٣٠ نفر از اعضای شورا متنی را جهت رسیدگی به این امر امضا كردند، شما وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام می‌دادید و نتیجه را به صحن اعلام می‌كردید دیگر این اتفاق تكرار نمی‌شد. آقای سروری این تعلل شما و بی‌توجهی به درخواست سی نفر از نمایندگان مردم باعث شد كه توهین به نمایندگان در این دوره از شورا باب و تكرار شود.
حافظی با تاكید بر اینكه اگر صراحت لهجه وجود دارد، اگر صحبتی راجع به قانون «منع مداخله» می‌شود كه زیر پا گذاشته‌اید تنها برای صیانت از حقوق مردم است، گفت: اگر برای طلب قدرت این صحبت‌ها مطرح می‌شد حتما برای دور پنجم شورای شهر ثبت نام می‌كردم. این صحبت‌ها در راستای مطالبه حقوق مردم است.
سه جلسه تعطیلی
دیروز همچنین دركنار توصیه رییس شورای شهر برای اینكه شورا در این روزهای انتخابات سیاسی نكنید، اعلام شد كه جلسه‌های شورای شهرتا بعد از برگزاری انتخابات، تعطیل خواهد بود. رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص این تعطیلی در آستانه انتخابات گفت: تعطیلی هفته آخر بنا به گفته چمران در همه دوره‌ها مرسوم بوده است و چون هفته آخر، هفته تبلیغات است این شایبه تبلیغاتی ایجاد می‌شد كه اعضای فعلی از تریبون شورا برای كارهای تبلیغاتی استفاده كردند و در جلسه عادی نیز مورد رأی‌گیری اعضا قرار گرفت و با كسب اكثریت تصویب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha