رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز نارضایتی از عقب‌ماندگی‌های چندین ماهه پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها، نسبت به بازگشت زیرمیزی در بیمارستان‌ها در صورت عدم توجه به رشد مناسب تعرفه‌ها هشدار داد.

دردهای مزمن بیمارستان‌ها همچنان پابرجاست/هشدار درباره بازگشت دوباره زیرمیزی

سلامت نیوز:رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز نارضایتی از عقب‌ماندگی‌های چندین ماهه پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها، نسبت به بازگشت زیرمیزی در بیمارستان‌ها در صورت عدم توجه به رشد مناسب تعرفه‌ها هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علی جعفریان ، ‌درباره آخرین وضعیت مطالبات بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از بیمه‌های پایه، گفت: اخیرا تامین اجتماعی مطالبات مرداد ماه بیمارستان‌های ما را تسویه کرده است، اما همچنان ۷۵۰ میلیارد تومان از سال ۹۵ از بیمه‌های پایه طلب داریم.

عقب‌ماندگی شش ماهه در پرداخت کارانه‌ها

وی با بیان اینکه البته ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران کارانه‌های پرسنل را تا مهر ماه پرداخته‌ایم، ادامه داد: بر این اساس عملا شش ماه از پرداخت کارانه عقبیم و امیدواریم بتوانیم به زودی قسمت‌هایی از این مطالبات را پرداخت کنیم تا بتوانیم این فاصله را کاهش دهیم.

مشکلات مزمن بیمارستان‌ها همچنان پابرجاست

جعفریان درباره وضعیت کنونی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: با پولی که پیش از عید نوروز دریافت کردیم که میزان آن در دانشگاه ما مجموعا حدود ۸۰ میلیارد تومان شد، ‌ توانستیم بحران‌های حاد بیمارستان‌ها را کنترل کنیم، ‌ اما هنوز بحران‌های مزمن بیمارستان‌ها پابرجاست. چراکه هنوز حجم مطالبات ما بسیار بزرگ است و ۷۵۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۶۰ درصد کل درآمد اختصاصی بیمارستان‌هایمان در سال ۹۵، از بیمه‌ها طلب داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ما در حال حاضر با زحمت، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را تامین می‌کنیم، اظهار کرد: به هر حال باید بدانیم که این وضعیت شکننده است. ما در حال حاضر مقداری از بدهی‌های شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را پرداخت کردیم و آنها در حال ارائه خدمت هستند. اما هنوز به جایی نرسیدیم که بگوییم با خیال راحت این کار را انجام می‌دهیم و وضعیت‌مان همچنان شکننده‌ است.

تعرفه‌هایی که بعد از ۲۰ سال افزایش یافتند

جعفریان در پاسخ به برخی اظهار نظرها درباره کاهش تعرفه‌های پزشکی سال ۹۶، گفت: اشکالی که در بحث تعرفه وجود دارد، این است که چون تعرفه‌ها در سال ۹۳ افزایش داشته است، عده‌ای از دوستان تصور می‌کنند که این افزایش منطق ندارد. درحالیکه باید توجه کرد تعرفه‌ای که ۲۰ سال رشد درستی نداشته، افزایش آن نسبت به تورمی که طی ۲۰ سال قبل اتفاق افتاده، افزایش عجیبی نیست. البته افزایش تعرفه‌ها در سال ۹۶ به معنی کافی بودن رشد تعرفه‌ها  نیست، بلکه باید بدانیم که لازم است هزینه‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا کند و این موضوعی کاملا طبیعی است. بنابراین کاهش تعرفه هیچ منطقی ندارد.

هشدار نسبت به بازگشت زیرمیزی

وی با بیان اینکه میزان رشد تعرفه‌ها باید بر اساس نرخ تورم باشد، افزود: برخی از تعرفه صفر درصدی صحبت می‌کنند، اما باید توجه کرد که وقتی همه منبع ورودی بیمارستان‌ها، بویژه در بخش خصوصی، تعرفه است، با وجود افزایش هزینه‌ها، چگونه می‌توان بیمارستان‌ها را مدیریت کرد. اگر ما تعرفه را متناسب با افزایش هزینه‌ها رشد ندهیم، همان اتفاقی که در طول سال‌های قبل رخ داد، باز هم شروع می‌شود و بحث دریافت‌های غیررسمی مجددا آغاز می‌شود. چرا که بیمارستان با آن نمی‌چرخد.

جعفریان تاکید کرد: بنابراین اگر رشد هزینه‌ها را نبینیم، به طور طبیعی شرایط به قبل باز می‌گردد و گردش اقتصاد درمان در بخش سرپایی و بستری ناکارآمد شده و اگر آن بخش‌ها بخواهند به ارائه سرویس‌شان ادامه دهند، مجبورند به صورت نامتعارفی پول بگیرند. بنابراین حداقل افزایش تعرفه‌ها باید بر اساس نرخ تورم باشد.



   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha