نتیجه یک نظر سنجی بزرگ توسط محققان کلینیک سرطان کلیولند نشان می‌دهد سبک زندگی سالم احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مهمترین علایم سرطان روده بزرگ را بشناسید

سلامت نیوز: نتیجه یک نظر سنجی بزرگ توسط محققان کلینیک سرطان کلیولند نشان می‌دهد سبک زندگی سالم احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این مطالعه بر اساس یک نظر سنجی آنلاین است که تابه حال توسط بیش از 27 هزار نفر تکمیل شده است. در این پرشس‌نامه عادت‌هایی مانند سیگار، ورزش، رژیم غذایی و سابقه شخصی سرطان روده و پولیپ مورد پرسش قرار گرفته است.


به گزارش مدیکال اکسپرس،نتایج نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که رژیم غذایی سالم دارند، به طور مرتب ورزش می‌کنند و سیگار نمی‌کشند، بسیار کمتر است.


تاکنون تصور میشد که سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد بالای 50 سال بروز می کند؛ ولی مطالعات جدید نشان می دهد سن ابتلا به این بیماری طی دهه اخیرکاهش یافته است و افراد جوان نیز باید پیوسته غربالگری شوند.


غربالگری سرطان روده بزرگ نه تنها قادر به تشخیص بیماریست؛ بلکه از از وقوع آن نیز پیشگیری می کند.
مهمترین روش غربالگری سرطان روده بزرگ کولونوسکوپی است. در این روش یک لوله بلند که در سر آن یک لامپ و دوربین کوچک تعبیه شده است، وارد روده شده و پزشک را قادر به بررسی تمام بافت روده می کند. در صورت وجود پولیپ، مقداری از آن نمونه برداری شده و برای آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود. آزمایش خون و مدفوع دو روش غیر تهاجمی دیگر برای تشخیص سرطان هستند.


روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک و ضایعات غذا خارج می شوند و ضایعات آماده دفع می شوند. سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول ها ناشی می شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می شوند. ممکن است این پولیپ ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول های سرطانی می توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.

*** مهمترین علایم سرطان روده بزرگ
مراحل اولیه معمولا بدون علامت است؛ بنابراین غربالگری هر شش ماه یک بار توصیه می شود. برخی از مهمترین علایم هشدار دهنده بیماری عبارتند از:
-تغییر در اجابت مزاج و اسهال یا یبوست مداوم
-احساس عدم تخلیه کامل مدفوع
-نازک شدن قطر مدفوع
-مشاهده خون در مدفوع
-سندرم روده تحریک پذیر
-شکم درد و نفخ مداوم
-خستگی مزمن
-کاهش اشتها
-کاهش وزن
-احساس درد در ناحیه شکم
-کم خونی
*** دلایل سرطان روده بزرگ
-وجود پولیپ در روده که معمولا اولین مرحله شکل گیری سرطان است.
-جهش ژنتیکی
-اضافه وزن
-استعمال دخانیات
-کم تحرکی
-مصرف الکل
-غذاهای پرچرب و پرکالری
-مصرف افراطی گوشت قرمز
-ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، اختلال هورمون رشد (آکرومگالی) و بیماری کرون
سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست. بر اساس گزارش موسسه ملی سرطان، در سال 2015 میلادی حدود 132 هزار نفر در آمریکا به سرطان روده بزرگ مبتلا شدند.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha