دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 212570

بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، حد پایین تعیین شده برای مصرف نمک، ۲ گرم در روز و حد بالای آن ۵ گرم است.

به خاطر ۷ دلیل خطرناک، مصرف روزانه نمک را کنترل کنید

سلامت نیوز:بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، حد پایین تعیین شده برای مصرف نمک، ۲ گرم در روز و حد بالای آن ۵ گرم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت، طبق تحقیقات مشخص شده که دریافت بیش از حد نمک ۷ هشدار را برای سلامت کلی بدن به دنبال دارد:

کاهش عملکرد مغز: مطالعات محققان کانادایی در سال ۲۰۱۱ و بر روی هزار و ۲۰۰ نفر از بزرگسالان کم تحرک، و کسانی که رژیم غذایی با سدیم بالا دارند، نشان داد شانس ابتلا به زوال عقل در این افراد نسبت به کسانی که نمک کمتری مصرف می کردند، بیشتر بوده است.

احساس تشنگی بیش از حد: مواد غذایی با سدیم بالا مانند چیپس، سس اسپاگتی، پیتزا و ... باعث عدم تعادل مایعات در بدن و از دست رفتن الکترولیت ها و در نتیجه احساس تشنگی می شود.

تورم در بدن: مصرف نمک زیاد باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود. بسیاری از زنانی که دچار ورم قوزک پا، ادم و ... می شوند. ادم می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد ولی در اغلب موارد همراه با مصرف سدیم رخ می دهد که البته کاهش مصرف نمک، کاهش ورم اندام ها را به دنبال خواهد داشت. راه حل ساده این است که در هنگام خرید مواد غذایی، به برچسب آنها دقت کنید و گزینه های کم سدیم را انتخاب نمایید.

ابتلا به سنگ کلیه: رژیم غذایی سرشار از سدیم می تواند مانع عملکرد موثر کلیه ها شود. مصرف نمک بالا مقدار پروتئین موجود در ادرار را افزایش می دهد و افزایش پروتئین در ادرار خود عامل خطر ابتلا به بیماری های کلیوی است. علاوه بر این، رژیم غذایی با سدیم بالا، خطر ابتلا به سنگ کلیه را نیز افزایش می دهد.

زخم معده: مطالعات ثابت کرده اند که مصرف بیش از حد نمک با آسیب رساندن به لایه پوشاننده معده، باعث زخم معده شود. مطالعات دیگر نیز رابطه مستقیم بین مصرف نمک بالا و ابتلا به سرطان معده را ثابت کرده اند؛ به طوری که در مصرف نمک در آنها کم است، شیوع سرطان معده نیز بسیار پایین است.

فشار خون بالا: مصرف زیاد نمک در افرادی که فشار خون بالایی دارند، به مراتب بیشتر است. مصرف نمک زیاد در غذا باعث تغییر برنامه ریزی مغز می گردد و این امر در تداخل با یک مکانیزم دفاعی طبیعی قرار دارد که بطور طبیعی از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. کاهش مصرف نمک، فورا باعث کاهش فشارخون بالا می شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف کنید، با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهید شد.

پوکی استخوان: نمک زیاد، کلسیم را از استخوان ها می گیرد و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین دلیل باعث نازک شدن استخوان می شود. در نتیجه با افزایش سن، استخوانها به راحتی می شکنند.


منبع:readersdigest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha