نمایندگان مردم در خانه ملت، بر این امر تاکید کردند که توجه به انجام آزمایش های ژنتیک و غربالگری می تواند از تولد کودکان معلول جلوگیری کند، مشروط به آنکه آزمایش های پیشرفته ژنتیک رایگان شود.

سیر صعودی تولد نوزادان معلول در کشور بالاتر از میانگین جهانی است

سلامت نیوز:نمایندگان مردم در خانه ملت، بر این امر تاکید کردند که توجه به انجام آزمایش های ژنتیک و غربالگری می تواند از تولد کودکان معلول جلوگیری کند، مشروط به آنکه آزمایش های پیشرفته ژنتیک رایگان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، تولد کودکان معلول در کشور اتفاقی است که جدای از مشکلاتی که عمدتا خانواده ها را با آن درگیر می کند هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل خواهد کرد در حالی که می توان با انجام برخی آزمایشات ژنتیک و غربالگری به طور چشمگیری تولد کودکان معلول در جامعه را کاهش داد.

در برنامه ششم توسعه توجه جدی به انجام آزمایشات ژنتیک و غربالگری برای کاهش تعداد کودکان معلول شده است که اگر دولت بتواند آن را اجرایی کند قطعا می توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

از سویی دیگر بحث کمبود نیروی انسانی برای انجام آزمایش های ژنتیک نیز امری است که باید به آن توجه شود تا بتوان با یک برنامه ریزی مدون شاهد جامعه ای سالم بود.

همچنین گران بودن آزمایش های پیشرفته ژنتیک نیز از جمله مواردی است که گاهی خانواده ها به جهت ناتوانی در پرداخت آن، زیربار انجام چنین آزمایش هایی نمی شود که می طلبد دولت با کمک بیمه ها زوجین را ترغیب به انجام آن کرد.

حال تعدادی از نمایندگان مجلس به بررسی این مسائل پرداخته اند.

 

آقاپور: کمبود نیروی انسانی در مراکز ژنتیک و غربالگری/ اقدامات پیشگیرانه مانع از تولد نوزادان معلول

معصومه آقاپور علیشاهی با یادآوری اقدامات مجلس برای جلوگیری از تولد کودکان معلول، افزود: مجلس دهم در زمان بررسی برنامه ششم توسعه تلاش کرد تا با اجباری شدن غربالگری ژنتیک از تولد کودکان معلول تا حد زیادی جلوگیری کند.
معصومه آقاپور در غرفه خانه ملت

نماینده مردم شبستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سویی دیگر در بودجه 96 نیز ردیف و اعتباری برای کمک به سازمان بهزیستی صورت گرفت که این نشان دهنده اهمیت مجلس به افراد تحت پوشش این سازمان است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: قرار است فراکسیون معلولان مجلس پیگیری هایی را برای حمایت از افراد تحت پوشش بهزیستی به ویژه معلولان انجام دهد تا مشکلات پیش روی این افراد از میان برداشته شود.

وی درباره کمبود نیروی انسانی در مراکز ژنتیک، افزود: این مهم نیز از جمله مواردی است که باید جبران شود ضمن آنکه باید از ظرفیت NGOها و نیروهای افتخاری برای کمک به این مراکز استفاده شود.

نایب رئیس فراکسیون معلولان مجلس ضمن تشکر از سازمان بهزیستی برای ارایه آمار و اطلاعات درست و دقیق به مجلس، افزود: این اقدامات مجلس بر اساس آماری بود که از سوی بهزیستی صورت گرفت و نمایندگان را مجاب کرد تا حمایت های لازم را برای افراد تحت پوشش کمیته امداد داشته باشد.

 

هاشمی: سیر صعودی تولد نوزادان معلول بالاتر از میانگین جهانی

همایون هاشمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه تولد نوزادان معلول در کشور یکی از آسیب های جدی جامعه به شمار می رود، افزود: باید دولت در این زمینه ورود یابد و با ارایه برنامه ها و طرح های پیشگیرانه مانع از تولید نوزدان معلول در کشور شوند در این میان آموزش همگانی از جمله گام های اولیه برای ممانعت از موالید معلولان است.
همایون هاشمی

نماینده مردم شاهین دژ، تکان و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از سویی دیگر تلاش برای کاهش بروز معلولیت های اکتسابی یعنی معلولیت ناشی از تصادفات یا حوادث و معلولیت های مادرزادی می تواند منجر به کاهش آسیب ها و کاهش هزینه های جامعه می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بهزیستی نیز باید حمایت های لازم را از مادران باردار انجام دهد زیرا می توان از برخی از معلولیت ها در زمان بارداری و حین زایمان جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: هر نوزاد معلول حداقل 10 برابر نوزاد سالم برای جامعه هزینه بر است لذا بهترین راه آن است که اقدامات پیشگیرانه ای برای معلولیت های مادرزادی به کار گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه آمار تولد کودکان معلول از میزان استاندارد و نرم جهانی بیشتر است و باید این مهم را کاهش داد لذا می توان با آزمایش ها یا مشاوره های ژنتیک مانع از تولد نوزدان معلول شد.

 

ساعی: ناتوانی مالی مراجعان در انجام آزمایش‌های ژنتیک پیشرفته

زهرا ساعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرورت پیشگیری از تولد کودکان معلول، افزود: واقعیت آن است که می توان با اقدامات پیشگیرانه مانع از تولد این کودکان شد که یکی از این اقدامات پیشگیرانه انجام آزمایشات ژنتیک و مشاوره های پیش از ازدواج است.
زهرا ساعی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید اعتباراتی برای پیشگیری از تولد نوزدان معلول برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته شود تا این سازمان بتواند با اقدامات پیشگیرانه و حمایت های مالی گام های موثری در زمینه آگاه سازی خانواده ها بردارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: از سویی دیگر انجام آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج هزینه بسیار سنگینی بر دوش افراد می گذارد که توان پرداخت از عهده بسیاری خارج است؛ اگرچه آزمایش های اولیه ژنتیک رایگان است اما می طلبد آزمایش های پیشرفته نیز رایگان شود.

وی افزود: از طرف دیگر می طلبد حداقل انجام آزمایش های ژنتیک برای افرادی که ازدواج فامیلی داشته یا در خانواده آنها فرزند معلول وجود داشته باشد رایگان شود چرا که این افراد بیشتر در معرض به دنیا آوردن فرزندان معلول قرار دارند.

ساعی افزود: باید سیاست مدونی از سوی سازمان بهزیستی شکل گیرد تا با کمک رسانه ها به ویژه صدا و سیما به آگاهی بخشی زوجین منجر شود.

رئیس فراکسیون معلولان مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک تولد نوزدان معلول هم برای خانواده ها و هم برای جامعه هزینه بر است درحالی که می توان با اقدامات پیشگیرانه شاهد تولد نوزدان سالم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha