محققان با استفاده از نانوذرات موفق به درمان بیماری‌های التهاب روده شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پژوهشگران در مؤسسه فناوری جرجیا و دانشگاه امری با كمك نانوذرات روش جدیدی برای تحویل قطعات كوچكی از مواد ژنتیكی به بدن برای بهبود درمان بیماری‌های التهاب روده، ابداع كرده‌اند.

تحویل رشته‌های كوتاه RNA به سلول‌ها بواسطه كاربردهای درمانی بالقوه‌شان، تبدیل به زمینه تحقیقاتی جالبی شده است، اما چالش اصلی در این زمینه تحویل آنها به سلول‌های هدف در یك ارگانیسم زنده است.

این محققان شرح داده‌اند كه چگونه قطعه‌های كوتاه RNA را داخل ذرات مهندسی شده‌ای به نام نانوذرات تیوكتال (thioketal) كپسوله كرده و این مواد ژنتیكی را از طریق دهان مستقیماً به روده‌های ملتهب حیوانات داده‌اند.

نیرن مورثی، یكی از این محققان، گفت: نانوذرات تیوكتالی كه ما طراحی كرده‌ایم در محیط‌های اسیدی و بازی پایدار هستند و فقط برای رهاسازی قطعه‌های RNA در حضور گونه‌های اكسیژن واكنش‌پذیر شكسته شده و باز می‌شوند. این گونه‌های اكسیژنی در و اطراف روده‌هایی كه دچار التهاب هستند، موجود هستند.

این نانوذرات تیوكتال RNAهای تداخلی كوچك (siRNAs) را از آسیب محیط سخت در روده ملتهب محافظت كرده و آنها را مستقیماً به بافت‌های روده‌ای ملتهب می‌رسانند. این روش تحویل ضروری است زیرا siRNAها اگر بصورت معمول تزریق شوند، می‌توانند سبب اثرات جانبی مخربی شوند.

در این تحقیق، نانوذرات تیوكتال از یك پلیمر جدید فرموله شدند و برای تحویل بهینه از طریق دهان طوری طراحی شدند كه قطری حدود 600 نانومتر داشته باشند.

این پژوهشگران برای آزمایشات خود از مدل دهانی ورم مخاط روده بزرگ استفاده كردند. این بیماری یك بیماری التهاب روده ضعیف‌كننده است كه در آن مسیر هاضمه ملتهب می‌شود و این سبب اسهال و درد شدیدی می‌شود كه حتی می‌تواند تهدیدكننده زندگی باشد.

این دانشمندان نانوذرات تیوكتال بارگذاری شده با siRNA را از طریق دهان مدیریت كردند كه این از یك سیتوكین تقویت‌كننده التهاب بنام فاكتور- آلفا بافت‌مردگی تومور ممانعت می‌كند. این نانوذرات از طریق دهان مستقیماً وارد روده می‌شوند و در آنجا گونه‌های اكسیژن واكنش‌پذیر موجود می‌باشند كه منجر به تجزیه این نانوذرات و رها شدن siRNA می‌شوند.

این محققان اعتقاد دارند كه این نانوذرات تیوكتال در آینده ممكن است تبدیل به بازیگر مهمی در درمان بسیاری از بیماری‌های التهاب روده شوند.

این پژوهشگران جزئیات كار خود را در مجله‌ Nature Materials منتشر كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha