یك متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینكه كوچك‌تر بودن زن از مرد در ازدواج یك باور سنتی است گفت: بزرگ‌تر بودن دختر از پسر در ازدواج تا 4 سال نیز مشكلی ایجاد نمی‌كند.

هم‌سن یا بزرگ‌تر بودن دختر از پسر مانعی در ازدواج ایجاد نمیکند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس مجید ابهریدر خصوص وضعیت ازدواج جوانان و مشكلات آنان اظهار داشت: در نیمه اول سال جاری 6 درصد كاهش آمار ازدواج و 4 درصد افزایش آمار طلاق داشته‌ایم.

وی در خصوص همسن‌گزینی در ازدواج افزود: با افزایش سطح تحصیلات دختران، كاهش اشتغال پسران، تورم اقتصادی و بالا رفتن توقعات مادی، كاهش آمار ازدواج به عنوان یك حقیقت خودنمایی می‌كند اما این حقیقت كه دختران در ازدواج باید كوچك‌تر از پسران باشند می‌تواند یكی از دلایل كاهش آمار ازدواج باشد.

مشاور كمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینكه بزرگ‌تر بودن دختر از پسر در ازدواج تا 4 سال نیز مشكلی ایجاد نمی‌كند، گفت: در صورتی كه سایر توافق‌ها و تفاهم‌های فرهنگی، اخلاقی، تحصیلی و فیزیكی وجود داشته‌باشد هم‌سن بودن یا بزرگ‌تر بودن دختر از پسر مانعی ندارد اما اختلاف بیش از 4 سال ممكن است در زندگی آینده زوجین تأثیر منفی داشته باشد.

وی با اشاره به اینكه كوچك‌تر بودن زن از مرد در ازدواج یك باور سنتی است و ریشه علمی و عقلی ندارد، ادامه داد: جوانان باید در صورت تحقق شرایط دیگر، از این نكته به سادگی عبور كنند.

ابهری در ادامه تصریح كرد: مخالفت‌های غیر منطقی والدین نیز از علل كاهش ازدواج‌هاست؛ گاهی اوقات در برخی از خانواده‌ها شاهد هستیم كه عدم ازدواج خواهر و برادر بزرگ‌تر مانع ازدواج فرزندان بعدی می‌شود؛ این مسئله یك سنت غلط است كه باید تغییر كند و خانواده‌ها در صورت تمایل جوانشان به ازدواج نباید به این بهانه مانع از ازدواج آنان شوند.

این آسیب‌شناس اجتماعی به پیوندهای غلط خون‌بس در برخی از شهرستان‌ها اشاره كرد و بیان داشت: اختلاف‌های فامیلی، قهر و دشمنی‌ها نباید مانع خوشبختی جوانان شود؛ ازدواج‌هایی كه برای پایان دادن به دشمنی و خونریزی‌های فامیلی صورت می‌گیرد معمولاً بدون هیچ علاقه و تفاهمی اتفاق می‌افتد و یك سنت اشتباه است كه باید منسوخ شود.

وی ادامه داد: این مسئله كه دختری باید بنشیند تا به خواستگاری‌اش بیایند نیز یك باور غلط سنتی است اگر دختری خود را شایسته همسری یك پسر ببیند چه اشكال دارد كه به او پیشنهاد ازدواج دهد؛ اما در حال حاضر اگر دختری چنین پیشنهادی دهد با نگاهی عجیب، او را سبك‌سر قلمداد می‌كنند در حالی كه برخی از دختران نه اهل مهمانی‌ و نه حضور در معابر هستند و اگر بخواهند به انتظار بنشینند شاید عمرشان كفاف این انتظار را ندهد بنابراین رسانه‌ها، به خصوص صدا و سیما و خانواده‌ها باید در جهت تغییر این طرز فكر حركت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 2
    منم در این مورد تحقیقات زیادی کردم و از آخر داخل یکی از سایتا دیدم که یه روانشناس گفته بود که از نظرش اختلاف تا 3 سال هیچ ایرادی نداره و حتی اختلاف سنی تا 3 سال را همسن گزینی میدونس و میگف هیچ مشکلی ایجاد نمیشه در این ازدواج