سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 212752

محققان دانشگاه كالیفرنیا سن‌دیه‌گو برای میانبر زدن این مرحله دشوار درمانی، بافت پیوند‌زدنی را ایجاد كردند كه شبیه به مغز استخوان است.

ابداع استخوان مصنوعی با مغز استخوان زنده

سلامت نیوز:دانشمندان موفق به ساخت استخوان مصنوعی قابل کاشتی شده‌اند که از مغز استخوانی زنده با توانایی تولید خون سالم برخوردار است.

به گزارش سلامتد نیوز، همشهری نوشت: براساس نیوساینتیست، مغز استخوان بافتی اسفنجی در مركز استخوان است كه یكی از وظایف آن تولید سلول‌های قرمز خونی از سلول های ینیادی است. پیوند مغز استخوان  درمانی است كه گاه برای مداوای بیماری‌های خود ایمنی یا انواع خاصی از كم‌خونی به كار گرفته می‌شود، بیماری‌هایی كه به واسطه آنها بدن توانایی تولید میزان مورد نیاز سلول‌های خونی یا عامل انعقاد خون را از دست می‌دهد.

چنین جراحی‌های پیوندی شامل جایگزین كردن بافت مغز استخوان آسیب‌دیده با مغز‌استخوان سالم از یك اهدا كننده‌است، اما پیش از آن باید سلول‌های بنیادین گیرنده از بین بروند تا جا برای سلول‌های اهدا كننده وجود داشته‌باشد. این عمل با كمك داروها و پرتودرمانی انجام می‌گیرد كه از عوارض جانبی جدی مانند تهوع شدید و از دست رفتن باروری برخوردار است.

محققان دانشگاه كالیفرنیا سن‌دیه‌گو برای میانبر زدن این مرحله دشوار درمانی، بافت پیوند‌زدنی را ایجاد كردند كه شبیه به مغز استخوان است. این بافت محلی برای كشت و رشد سلول‌های بنیادین اهدا كننده است و می‌تواند نیاز به استفاده از دارو و پرتودرمانی پیش از عمل پیوند را از بین ببرد.

این بافت قابل پیوند از دو بخش برخوردار است، ساختاری خارجی و استخوان مانند و بخش داخلی و مغز استخوان‌مانند كه هردو از قالبی  هیدروژلی ساخته شده‌اند. درون لایه خارجی‌تر فسفات كلسیم به سلول‌های بنیادین اهدا كننده كمك می‌كند تا به سلول‌هایی تبدیل شوند كه استخوان را می‌سازند. بخش درونی نیز بستری را برای رشد سلول‌های بنیادین مغز استخوان فراهم می‌كند.

زمانی كه این تكه زیر پوست موش‌ها قرار گرفت، به ساختاری استخوان مانند تبدیل شد و مغزاستخوانی فعال را ایجاد كرد. سلول‌های خونی اهدا كننده درون این ساختار توانستند به جریان افتاده و با سلول‌های خونی میزبان تركیب شوند. پس از 6 ماه سلول‌های خونی اهدا كننده و گیرنده در بدن در جریان بودند.

از آنجایی كه این ساختار به جای جایگزین كردن كامل خون میزبان،‌ به خون قدیمی سلول‌های جدید می‌افزاید، نمی‌توان از آن برای درمان سرطان خون استفاده كرد. درمان این بیماری همچنان به جایگزینی كامل مغز استخوان سالم نیازمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha