سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 212755

گروهی از متخصصان زیست‌مهندسی دانشگاه سن دیه‌گو در کالیفرنیا در حال کار روی نوعی استخوان مصنوعی هستند که امکان کاهش عوارض جانبی پیوند مغز استخوان را فراهم می‌کند.

پیوند مغز استخوان با استخوان مصنوعی

سلامت نیوز:  گروهی از متخصصان زیست‌مهندسی دانشگاه سن دیه‌گو در کالیفرنیا در حال کار روی نوعی استخوان مصنوعی هستند که امکان کاهش عوارض جانبی پیوند مغز استخوان را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، معمولا اسکلت به عنوان ستون نگه‌دارنده بدن شناخته می شود. اما در واقع استخوان‌ها کاربردهای بسیار مهمی نیز دارند. درون استخوان‌های بلند حفره‌ای وجود دارد که حاوی مغز استخوان است. این مغز استخوان‌ها روزانه 500 میلیارد سلول قرمز خون و لنفوسیت تولید می‌کنند که برای سیستم ایمنی بدن نقش حیاتی دارند.


به گزارش ساینس دیلی،در صورتی که بیماری یا عارضه‌ای مانند عفونت یا سرطان به مغز استخوان آسیب وارد کند،‌ پیامدهای بسیار شدیدی بر سلامت شخص خواهد داشت. در چنین وضعیتی تنها درمان مناسب، پیوند مغز استخوان یا به عبارت دقیق‌تری پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز است. معمولا برای این منظور از سلول‌های سالم شخص بیمار یا سلول‌های بنیادی یک اهدا کننده استفاده می‌شود و پیش از پیوند تمام سلول‌های مغز استخوان بیمار با استفاده از رادیوتراپی یا شیمی درمانی نابود می‌شوند. این رویه عوارض جانبی متعددی از جمله کوفتگی شدید و نازایی را در پی دارد.


اما محققان دانشگاه سن دیه‌گو در حال توسعه راهکاری هستند که در آن از استخوان‌های مصنوعی استفاده می‌شود و نیازی به نابودسازی سلول‌های مغزاستخوان بیمار نیست. در این روش یک استخوان مصنوعی از جنس نوعی هیدروژل حاوی ترکیبات فسفات کلسیم و دربرگیرنده سلول‌های بنیادی اهداکننده، در بدن بیمار ایمپلنت می‌شود.


برای آزمایش کارآیی این شیوه، محققان این استخوان مصنوعی را زیر پوست موش‌ها قراردادند و پس از 4 هفته نوعی بافت استخوانی با رگ‌های خونی و مغز استخوان تشکیل شد که سلول‌های خون را تولید می‌کرد. محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند از این شیوه برای پیوند مغز استخوان در مراکز پزشکی بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha