سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2128

گونه‌های جدید ویروس آنفلوانزا در برابر داروهایی كه پزشكان برای جلوگیری از همه‌گیری این بیماری به آنها امید بسته‌اند مقاومت نشان می‌دهند.

ویروس جدید آنفلوانزا در برابر دارو مقاوم است

به گزارش سلامت نیوز از واشنگتن، پژوهشگران ژاپنی اثربخشی داروهای "‪ "oseltamivir‬و "‪ "zanamivir‬با نامهای تجاری تامیفلو و رلنزا را به هنگام شیوع آنفلوانزای نوع بی‌در زمستان سال ‪ ۲۰۰۵‬بررسی كردند.

آنها نتایج این مطالعه را در مجله انجمن پزشكی آمریكا منتشر كردند.

آنفلوانزای نوع بی‌با شیوع سالیانه و افزایش مرگ و میر جهانی این بیماری مرتبط است و داروهای تامیفلو و رلنزا در ژاپن بیشتر از هر جای دیگری در جهان برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان در یكی از ‪ ۷۴‬كودك‌ی (‪ ۱/۴‬درصد) كه با تامیفلو تحت درمان قرار گرفتند یك گونه ویروس با كاهش حساسیت در برابر دارو شناسایی كردند.

این ویروس در ‪ ۴۲۲‬بیماری كه تحت درمان قرار نگرفتند جدا شد و كاهش حساسیت به رلنزا ، تامیفلو یا هر دو آنها در ‪ ۷‬تن از بیماران (‪ ۱/۷‬درصد) مشاهده شد.

تامیفلو ساخت شركت روشه سوییس و رلنزا ساخت شركت داروسازی
گلاسكواسمیت‌كلاین انگلیس است. از هر دو این داروها برای پیشگیری و درمان آنفلوانزا استفاده می‌شود.

برخی موارد مقاومت در برابر تامیفلو در موارد آنفلوانزای نوع آ كه معمولا در شروع فصل شیوع این بیماری بروز می‌كند مشاهده شده است، اما در مورد آنفلوانزای نوع بی‌و واكنشهای آن اطلاعات اندكی در دسترس بوده است.

ظهور آنفلوانزای نوع بی‌مقاوم در برابر دارو نشانگر اهمیت كنترل مداوم گونه‌های ویروس‌ها و بازنگری در سیاست استفاده از داروهای ضد ویروسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha