چشمان افراد مبتلا به دیابت 15 تا 20 برابر بیشتر از افراد عادی دچار آب مروارید می‌شوند. از دیگر عوارض مهم دیابت بر چشم، بیماری‌هایی است كه ته چشم و شبكیه را درگیر می‌كند و ممكن است به صورت خونریزی، مشكلات عصب چشم و ورم ته چشم بروز كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقلاز خبرگزاری فارس، محمدمهدی صدوقی، فوق تخصص قرنیه در آستانه برگزاری بیستمین كنگره سراسری چشم پزشكی ایران با بیان این مطلب افزود: عوارض چشمی دیابت زیاد است، اما از شایعترین آنها می‌توان به كاتاراكت یا آب مروارید اشاره كرد، بنابراین هر زمان كه فرد متوجه بیماری دیابت خود شد، بهتر است به چشم پزشك مراجعه كند تا چشم او معاینه شود.

این پزشك فوق تخصص تاكید كرد: افراد بالای 40 سال كه به تازگی متوجه دیابت خود شده‌اند باید بلافاصله برای معاینه به چشم پزشك مراجعه كنند. اما به طور معمول چون نوع دیابت افراد جوانتر متفاوت است - دیابت نوع یك - این افراد معمولاً زودتر متوجه بیماری خود می‌شوند. در مورد بیشتر این افراد می‌توان گفت هنگامی كه متوجه می‌شوند به دیابت مبتلا شده‌اند، هنوز عارضه چشمی ایجاد نشده است. بنابراین می‌گویند افراد زیر 40 سال كه به دیابت مبتلا می‌شوند، 3 تا 5 سال پس از تشخیص دیابت به چشم پزشك مراجعه كنند.

صدوقی با تأكید بر اهمیت كنترل قند خون افزود: در تحقیقاتی كه در این زمینه انجام شده است به اثبات رسیده اگر قند خون فرد مبتلا به دیابت به طور مرتب كنترل و نزدیك به محدوده طبیعی حفظ شود، عارضه چشمی برای این فرد ایجاد نمی‌شود یا اگر عارضه‌ای ایجاد شده باشد سیر پیشرفت آن كند خواهد شد، اما اگر دیابت كنترل نشود، عوارض چشمی آن كوركننده بوده و باعث نابینایی فرد می‌شود.

عضو هیئت علمی بیستمین كنگره سراسری چشم پزشكی ایران گفت: متأسفانه اغلب مردم برای معاینات دوره‌ای و منظم چشم به پزشك مراجعه نمی‌كنند. گاهی بیمار به چشم پزشك مراجعه می‌كند و پس از معاینات معلوم می‌شود ته چشم او خونریزی وجود دارد. پس از این معاینات و با انجام آزمایش‌های لازم مشخص می‌شود كه فرد مبتلا به دیابت است. یعنی گاهی ممكن است عارضه ایجاد شود و بعد بیمار از طریق معاینه چشم پزشك متوجه شود كه به دیابت مبتلاست.

صدوقی افزود: عمل آب مروارید در افرادی كه دیابت دارند كمی مشكل‌تر است. چون قند خون احتمال عفونت بعد از عمل را افزایش می‌دهد. به همین دلیل گاهی ممكن است چند بار عمل این افراد به تاخیر بیفتد. ولی اگر قند خون كنترل شود، با توجه به پیشرفت‌های موجود و روش جراحی متداول فعلی معمولاً مشكلی ایجاد نمی‌شود.

به گفته صدوقی شخصی كه به دیابت مبتلا می‌شود، باید به طور منظم به چشم پزشك مراجعه كند و معاینات دوره‌ای لازم را انجام دهد. پزشك با توجه به شدت بروز عارضه، فواصل معاینات را تعیین میكند.

بیستمین كنگره سراسری چشم پزشكی ایران از 8 تا 11 آذر در تالار همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha