رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ظرفیت های تولیدی کشور در حوزه غذا و دارو به خوبی به کار گرفته شده، گفت: تولید دارو در داخل کشور در دولت تدبیر و امید به 70 درصد رسیده است.

تولید دارو در کشور طی دولت یازدهم به 70 درصد رسید

سلامت نیوز:  رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ظرفیت های تولیدی کشور در حوزه غذا و دارو به خوبی به کار گرفته شده، گفت: تولید دارو در داخل کشور در دولت تدبیر و امید به 70 درصد رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا رسول دیناروند روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی مدیران آزمایشگاه های غذا و داروی کشور در جمع خبرنگاران افزود: تلاش بر این است که در برنامه ششم میزان تولید دارو در داخل کشور به 75 درصد برسد البته با روند موجود زودتر به این هدف خواهیم رسید.


وی سال 91 را اوج بحران در خصوص وضعیت دارو عنوان کرد و گفت: اکنون وضعیت و تعاملات تجاری بهتر شده و واردات دارو راحت تر انجام می شود البته به رغم افزایش این تعاملات از یک سو میزان واردات دارو حدود 500 میلیون دلار کاهش یافته و از سوی دیگر تولید دارو در داخل رشد چشمگیری داشته است.


وی افزود: میزان واردات دارویی در دولت قبل حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود که این میزان در دولت تدبیر و امید به یک میلیارد دلار کاهش یافته است.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اکنون به طور میانگین هر ماه 2.5 قلم دارو در کشور تولید می شود، اظهار کرد: بیش از 100 قلم داروهایی که قبلا وارد کشور می شدند در دولت تدبیر و امید در داخل کشور تولید شدند.


وی فعالیت های حوزه دارو در کشور را باعث ایجاد آرامش در جامعه و ارتقای کیفیت تولیدات دانست و افزود: در مجموع شرایط تولید دارویی کشور وضعیت خوبی دارد و اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه و اتکا به تولید داخلی و کاهش واردات محقق شده است.
دیناروند گفت: اکنون سه داروی مهم بیوتکنولوژی در کشور در دست ارزیابی است که در سال 96 وارد بازار می شوند؛ قیمت این داروها بالاست و تولید کمی در دنیا دارند که با تولید آنها در ایران گام بلندی برداشته می شود.


وی افزود: در حوزه تامین دارو حتی اگر یک داروی کم اهمیت نیز کمتر تولید شود بار روانی برای جامعه دارد.
رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در حوزه بیماران صعب العلاج گروه های متعددی داریم که چهار گروه بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام اس و پیوندی از جمله این بیماران هستند.


وی افزود: حدود 500 هزار نفر انواع بیماران به عنوان بیماران صعب العلاج تحت نظر هستند که این جمعیت یک سوم بازار دارویی کشور را به خود اختصاص داده است.


وی با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید در حوزه تامین دارویی گفت: قبل از دولت تدبیر و امید هزینه تامین دارو از جیب مردم 45 درصد بود که امروز این میزان به 11 درصد رسیده است.
دیناروند افزود: کل هزینه پرداخت در تمام حوزه های دارویی از جیب مردم 60 درصد بود که اکنون به 35 درصد رسیده است.
وی در خصوص طرح تحول سلامت گفت: این طرح گام بسیار مهم و انقلابی در حوزه سلامت بود و در حال حاضر میزان تامین هزینه ها 40 درصد است.
سیزدهمین گردهمایی مدیران آزمایشگاه های غذا و داروی کشور با حضور رئیس سازمان غذا و دارو در اتاق بازرگانی لرستان برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha