شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 21288

تقریبا در 25 درصد مردم امریکا مقدار ناچیز قند خون افزایش یافته و گزارش می شود که طی 10 سال آینده آنها را به دیابت مبتلا میکند . اما تنها 4 درصد مردم از این موضوع اطلاع دارند. و آن‌چه وضع را بدتر می کند آن است که بیش از نیمی از افرادی که از بیماری خود مطلع هستند تلاشی در راستای کم کردن وزن و فعالیت بدنی بیشتر نمی کنند. بیماری‌ای که پیشرفت آن با مصرف دارو، کنترل قند خون، ریسک حملات قلبی، آلزایمر و سایر بیماری ها همراه است.

به گزارش سلامت نیوز با روشهای ارائه شده در زیر میتوانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید :
1-کاهش وزن
حتی در افراد با اضافه وزن زیاد بعد از کاهش وزن خود به میزان 5 درصد - حتی بدون انجام فعالیت های ورزشی - احتمال ابتلا به دیابت تا 70 درصد کاهش می یابد. برای فردی با 80 کیلوگرم وزن تنها 4 کیلوگرم ناقابل است!   

2-تهیه ی یک پیش غذای مناسب

افراد مبتلا به دیابت نوع دوم، وقتی که قبل از وعده های غذای پرچرب دو قاشق سرکه مصرف کردند قند کم تری در خون آن‌ها گزارش شد. سرکه حاوی استیک اسید می باشد که توانایی غیرفعال کردن آنزیم های تجزیه کننده ی کربو هیدرات را دارا می‌باشد. در حقیقت تاثیر سرکه بر میزان قند خون شبیه داروهای کاهش دهنده ی آن می باشد.

3- فعالیت های ورزشی

افرادی که در هفته تا 4 ساعت ورزش می کنند حتی بدون آن که وزنشان کاهش یابد، تا 80 درصد احتمال ابتلا به دیابت در آن ها کم می شود. مطالعات نشان می دهد که ورزش به بدن کمک می کند که با افزایش پذیرنده های انسولین در سلول ها، آن را به صورت بهینه به مصرف برساند. انسولین در انتقال قند خون به داخل سلول ها اثر می گذارد.

4-گنجاندن غلات در برنامه ی غذایی

مواد خوردنی شامل غلات روی کاهش میزان بیماری هایی چون سرطان سینه، نوع دوم دیابت و فشار خون بالا تاثیر بسزایی دارند. این مواد یکی از بهترین منابع برای سلامتی بدن هستند. محتوای بالای فیبر در موارد عرضه شده، به علاوه ی مقدار کم مواد قندی مانند فروکتوز، ساکاروز و مالتوز از مزیت های این محصولات هستند.

5-از خیر قهوه نگذرید

پژوهشگران موسسه ی سلامت عمومی هاروارد در یافتند که کسانی که روزانه بیش از 6 فنجان قهوه می نوشند، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم در آن ها کاهش می یابد. دانشمندان در مورد تاثیر کافئین بر متابولیسم بدن در راستای تنظیم قند خون به نتیجه ی قطعی دست نیافته اند چرا که قهوه به عنوان منبع اصلی کافئین دارای پتاسیم، منیزیم، آنتی اکسیدان ها نیز می باشد که هر کدام در جذب قند توسط سلول موثر هستند.  

6-فست فود، چند هفته یک بار

از بین افرادی که وزن نرمال را دارا بودند، کسانی که غذاهای فست فود را بیش از هفته ای دوبار مصرف کردند نسبت به سایرین که کمتر از هفته ای یک بار در هفته از این غذاها استفاده کردند، تقریبا 4 کیلوگرم بیشتر وزن اضافه کردند و افزایش نرخ مقاومت سلول هایشان در برابر انسولین تا دو برابر گزارش شد. به علاوه آن که بیشتر غذاهای آماده حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب غیراشباع می باشند که حتی بدون افزایش وزن می تواند به دیابت منجر شود. بنابراین همراه داشتن مقداری آجیل در کیف، شما را از تهیه ی فست فود باز داشته، گامی در راستای جلوگیری از افزایش قند خون بردارد.

7-خوردن سبزیجات هم خیلی بد نیست

افرادی که حداقل 5 بار در هفته از فراورده های گوشت قرمز استفاده کردند با اقزایش 29 درصدی خطر ابتلا به دیابت مواجه شدند. این افزایش در مقایسه با آمار مربوط به کسانی که کم تر از یک بار در هفته گوشت قرمز مصرف کردند. پژوهشگران کلسترول موجود در گوشت قرمز و افزودنی های فراورده های گوشتی را به عنوان عامل افزایش خطرات معرفی کردند.

8-تجربه‌ی زندگی با طعم ادویه

محققان آلمانی 65 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع دوم را مورد آزمایش قرار دادند. این افراد با مصرف کپسول یک گرمی پودر دارچین سه بار در روز به مدت 4 ماه شاهد کاهش قند خون خود به مقدار 10% بودند. چرا که ترکیبات دارچین، آنزیم هایی که باعث برانگیختن پذیرنده های انسولین در سلول می شوند را فعال می  کنند.   

9-هرروز با خاطری آسوده

وقتی استرس به یک فرد وارد می شود، بدن به انجام عکس العمل وا داشته می شود. تپش قلب سریع تر می شود و سرعت تنفس افزایش می یابد. همچنین استرس باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون بدن می شود. در این شرایط اگر آرامش و تمدد اعصاب برقرار شود، بدن توانایی لازم برای کنترل سطح خون را فراهم می کند.  تمرین های پیشنهادی که ارائه می شوند؛
•    صبح را با یوگا، تمرکز و پیاده روی آغاز کنید.
•    سه نفس عمیق و آهسته قبل از هر فعالیت استرس زا مانند جواب دادن تلفن، روشن کردن خودرو و ... بکشید.
•    روزهای تعطیل را به بودن با خانواده، استراحت، عبادت و کارهای لذت بخش بگذرانید نه انجام کارهای کسل کننده و تنش زا مانند خرید کردن و سر کار رفتن.


10-خواب شب منظم و کافی

بر اساس نتایج یک پژوهش افرادی که کمتر از 6 ساعت به طور منظم می خوابند، احتمال مبتلا شدن به دیابت را در خود دو برابر افزایش می دهند. و در افرادی با بیش از 8 ساعت خواب، به سه برابر می رسد. وقتی ما بیش از حد کم یا زیاد بخوابیم، به علت عدم تکامل فرایند تنفس، سیستم عصبی به حالت آماده باش قرار می گیرد. این حالت بدن باعث تداخل در فرایند تنطیم سطح قند خون توسط هورمون ها می شود. برای داشتن یک خواب راحت از خوردن مواد کافئین دار در بعدالظهر بپرهیزید و از برنامه های آخر شب تلویزیون بگذرید.  

11-تنها نمانید

بر طبق گزارش ارائه شده توسط پژوهشگران که آزمایشات خود را روی 461 زن از رده ی سنی 50 تا 64 سال انجام دادند، زنانی که تنها زندگی می کنند تا 2.5 برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

12-تست قند خون

با یک تست ساده می توان میزان قند خون را تعیین کرد. آگاهی از آن که قند خون شما اندکی بالاست به شما کمک می کند تا با انجام فعالیت های مناسب و رژیم غذایی ساده بدون استفاده از مواد دارویی آن را کنترل کنید. افراد بالای 45 سال باید آزمایش میزان قند خون را انجام دهند و افراد در سنین کمتر در صورت ظهور علائم ابتلا مانند داشتن اضافه وزن، وضعیت موروثی و کلسترول و فشار خون بالا، برای اندازه گیری قند خون اقدام کنند.  
گروه ترجمه سلامت نیوز  : امیر کفاش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha