مدیر گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مناظرات کاندیدای ریاست جمهوری گفت: موضوع حاشیه‌نشینی بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما آیا راه حل آن چند برابر کردن یارانه است؟

راه حل حاشیه‌نشینی چند برابر کردن یارانه‌ نیست

سلامت نیوز:مدیر گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مناظرات کاندیدای ریاست جمهوری گفت: موضوع حاشیه‌نشینی بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما آیا راه حل آن چند برابر کردن یارانه است؟

به گزارش سلامت نیوز، لیلا فلاحتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: چند برابر کردن یارانه، جامعه را به نوعی به حاشیه مجدد و بی تفاوتی می‌کشاند همچنین مشخص نیست که منابع آن چگونه قرار است تامین و هزینه شود؟

وی افزود: بدون تردید  برای جامعه باید پایداری ایجاد کرد. پرداخت یارانه نوعی ناپایداری را در اقتصاد و دریافت‌کنندگان یارانه پدید می‌آورد زیرا اجازه استقلال به آنان نمی‌دهد. برنامه‌های ارائه شده از سوی کاندیداها باید واقع‌بینانه و مبتنی بر داشته‌های ملت و دولت باشد اما صرف ترسیم آسیب‌ها و مشکلات و  طرح راه‌حل‌های آسیب‌زا اقدام صحیحی نیست و لازم است راه‌حل‌های پایداری ارایه شود.

مدیر گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم در ادامه گفت: مهمترین مسئله‌ای که در مناظره‌های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری شاهد آن بودیم نپرداختن جدی آنان به موضوعات اولویت‌دار کشور بود. در حقیقت زنان نیمی از جامعه هستند و کاندیداها باید به این قشر می‌پرداختند اما متاسفانه هیچ‌یک از آنان ورود جدی از منظرهای اقتصادی و اجتماعی به زنان  نداشتند. به نظرمی‌رسد که زنان یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری نیستند.

وی همچنین از پرسش‌های مطرح شده از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره‌ها انتقاد و اظهار کرد: پرسش‌های مطرح شده کلی و با محوریت موضوعات اقتصادی و سیاسی بود که نه تنها فرصتی برای موضوعات زنان بلکه مجالی برای اولویت‌های هم‌راستای موضوع زنان مانند محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی فراهم نکرد. برای مثال سوالات مطرح شده در زمینه اشتغال آنقدر کلی بود که توجه جدی  به حضور بیش از دو دهه‌ای زنان تحصیلکرده در دانشگاه و متخصص نشد. متاسفانه سوالات مطرح شده در مناظره آن‌قدر کلی بود که هرکسی توانایی پاسخ دادن به آن‌ها را داشت.

فلاحتی در ادامه گفت: پرسش کلی پاسخ کلی هم خواهد داشت و در نتیجه به جزییات پرداخته نمی شود. اگر سوالات جرئی‌تر، دقیق‌تر، مبتنی بر آمار و مستندات و شواهد طرح شود انتظار می‌رود پاسخ جدی‌تری داشته باشند.

مدیر گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه بدون شک عدم مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند انتخاب نامناسبی را رقم بزند،اظهار کرد:وقتی طیف گسترده‌ای از مردم در انتخابات شرکت نکنند سلیقه عده‌ای محدود بر سلیقه ملی تفوق پیدا می‌کند،در نتیجه انتخاب یک اقلیت بر مصلحت یک اکثریت تسری پیدا می‌کند و انتخاب اقلیتی می‌تواند اقدامات محدود و نامناسب را برای طیف گسترده‌ای از مردم رقم بزند البته درانتخابات چند دوره گذشته مجلس و ریاست جمهوری،مشارکت مردم به بهترین شکل بوده است.

وی ادامه داد: کاندیدا نقش مهمی در جلب مشارکت مردم دارند و چیزی که در دو مناظره قبلی مشاهده شده خیلی اقناع کننده نبود زیرا کاندیداها باید حرف جدیدی بزنند و خودشان را محدود به مسائلی نکنند که مردم به آنها آگاه هستند و به عنوان تجربه روزانه با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند بلکه موضوعات جدید و راه‌حل‌های واقعی باید مطرح شود اما با کلی گویی مواجه هستیم این در حالیست که کلی‌گویی جزو تجربه‌های ناموفق گذشته است. از سوی دیگر تشویق‌هایی که با کلی گویی‌ همراه باشد خیلی برای مردم جذاب نیست.

مدیر گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم افزود: این روش مواجهه کاندیداها با مسائل،بی‌تفاوتی مردم را بیشتر می‌کند بنابراین آنان باید از کلی‌گویی پرهیز کنند همچنین به نظر می‌رسد مسابقه‌ای میان کاندیداها برای  نشان دادن تصویری منفی از جامعه به وجود است. ارایه تصاویر منفی در یک بازه‌ زمانی نه تنها منجر به مشارکت مردم نخواهد شد بلکه حس ناامیدی را میان آنان بیشتر می‌کند. در مناظره‌ها دائما اصرار می‌شود که جامعه دچار فقر و نابرابری است. این کار به نوعی زیر سوال بردن دستاوردهای نظامی است که در بسیاری از ابعاد موفق بوده است.

فلاحتی در پایان با بیان اینکه بخش مهمی از مسائل اجتماعی مربوط به آسیب‌ها و حاشیه نشینی است،گفت: مقصودم این نیست که کاندیداها بیش از اندازه در این زمینه مثبت‌اندیشی کنند ولی توازنی باید بین ارایه  تصاویر منفی و مثبت وجود داشته باشد. بدون شک ترسیم تصویر منفی، زمانی می‌تواند برای کاندیدا امری موفق تلقی شود که در کنار آن یک راه حل عملیاتی داشته باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha