شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 21295

ابتلا به این نوع چاقی یكی از مسایل مهم در ایران است. ایرانی‌ها به ویژه‌ زنان زمینه‌ ژنتیك برای ابتلا به چاقی موضعی دارند و از حدود 30 سالگی به بعد افزایش وزن آن‌ها در ناحیه شكم و لگن نمودار می‌شود

30 درصد ایرانیان مستعد چاقی هستند
سلامت نیوز: یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت:20 درصد مردم تهران دچار رفلاكس هستند. این افراد به علت ناتوانی در مصرف میوه‌های ترش می‌توانند مجموعه‌ای از میوه و سبزیجاتی كه با خوردن آن‌ها دچار مشكل گوارشی نمی‌شوند را استفاده كنند.

دكتر رضا ملك‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: تنوع میوه‌ها و سبزیجات در ایران، فرصتی را برای بیماران گوارشی فراهم كرده است تا آنان بتوانند میوه‌ها و سبزیجاتی را برای خوردن انتخاب كنند كه با وضعیت جسمی‌شان سازگارتر است. به عنوان مثال این افراد می‌توانند به جای مصرف پرتقال ترش شمال، پرتقال شیرین جنوب را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره تاثیر چاقی موضعی در ابتلا به بیماری‌های گوارش و كبد گفت: ابتلا به این نوع چاقی یكی از مسایل مهم در ایران است. ایرانی‌ها به ویژه‌ زنان زمینه‌ ژنتیك برای ابتلا به چاقی موضعی دارند و از حدود 30 سالگی به بعد افزایش وزن آن‌ها در ناحیه شكم و لگن نمودار می‌شود.

وی افزود: چاقی موضعی ، بدترین نوع چاقی است. افرادی كه دور شكم و لگن آنان بزرگ است، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری كبد چرب و ناراحتی‌های قلبی دارند. با این حال بدترین درمان چاقی موضعی، لیپوساكشن است چرا كه درمانی غیر علمی و غلطی است.

ملك‌زاده درباره راه‌های پیشگیری از چاقی موضعی گفت: رژیم غذایی مناسب همراه با انجام حركات ورزشی از سنین جوانی به بعد برای پیشگیری از چاقی موضعی لازم است. بنابراین افراد باید از دوران جوانی ورزش شكم انجام دهند، تناسب اندام خود را حفظ كنند و با افزایش سن و كاهش تحرك، مقدار غذای خود را كم كنند این در حالیست كه متاسفانه آنان به ویژه‌ زنان در سن بالا غذاهای چرب را بیشترمی‌خورند و در آشپزخانه مواد مختلفی را مصرف می‌كنند كه چربی‌های حاصل از آن‌ها در شكم انباشته می‌شود.

وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به این پرسش كه آیا معده انسان با میوه‌ها و سبزیجات سازگارتر است یا مواد حیوانی، اظهار كرد: بدن انسان به تركیبی از لبنیات، غذاهای گیاهی و حیوانی نیاز دارد، بنابراین همه این مواد باید در حد احتیاج مصرف شوند. در نتیجه افرادی كه به طور مطلق گیاهخواری می‌كنند دچار مشكلاتی می‌شوند، اما پرخوری غذاهای حیوانی نسبت به مصرف زیاد غذای گیاهی، ضرر بسیار بیشتری برای بدن انسان دارد.

وی درباره اختلالات متابولیك در چاقی گفت:30 درصد مردم ایران از نظر ژنتیك مستعد چاقی هستند، البته این افراد هم در صورت ورزش كردن و رعایت رژیم غذایی مناسب چاق نمی‌شوند.

ملك زاده در پایان اظهار كرد: مبتلایان به اختلالات متابولیك یك مشكل ژنتیك دارند.بدن آنان پس از مدتی به انسولین مقاوم می‌شود. در مرحله اول انسولین آنان افزایش می‌یابد، احساس گرسنگی می‌كنند و مدام غذا می‌خورند درنتیجه پس از مدتی مبتلا به دیابت می‌شوند. در واقع آنان به اختلال مقاومت به انسولین مبتلا می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha