شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 21296

مواد غذایی حیوانی دارای خواص تغذیه‌ای بسیار خوبی هستند. با این حال هر روز باید سه تا پنج واحد انواع سبزیجات و دو تا چهار واحد انواع میوه‌ها را مصرف كرد. در این جهت بهتر است كه سبزی یا سالاد هنگام ناهار و شام مصرف شود اما افراد غذای خود را به مواد گیاهی منحصر نكنند.

مصرف گوشت قرمز و سفید برای بدن ضروری است
سلامت نیوز: مسوول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه گفت: سبزیجات و میوه‌های خام در كل حاوی ویتامین‌های بیشتری نسبت به سبزیجات و میوه‌های پخته هستند، با این‌حال گیاهخواری صرف را توصیه نمی‌كنیم.

دكتر برلیانت بزرگمهر در گفت و گو با  ایسنا، افزود: میوه‌ها و سبزیجات را می‌توان خام مصرف كرد البته مواد مغذی برخی از آن‌ها مانند هویج، در صورت مصرف به صورت نیم پز، بهتر جذب بدن می‌شوند.

این متخصص تغذیه تاكید كرد: مواد غذایی حیوانی دارای خواص تغذیه‌ای بسیار خوبی هستند. با این حال هر روز باید سه تا پنج واحد انواع سبزیجات و دو تا چهار واحد انواع میوه‌ها را مصرف كرد. در این جهت بهتر است كه سبزی یا سالاد هنگام ناهار و شام مصرف شود اما افراد غذای خود را به مواد گیاهی منحصر نكنند.

وی با بیان اینكه گوشت قرمز و سفید برای بدن ضروری هستند، گفت: مصرف بیش از حد آنها باعث افزایش اسید اوریك خون می‌شود، البته افراد در مصرف حبوبات نیز همین نتیجه را در پی دارد. افرادی كه اسید اوریك خون آن‌ها بالاست نیز نباید برخی سبزیجات مانند كلم بروكلی، گل كلم، اسفناج و قارچ را بسیار مصرف كنند.

مسوول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه درباره تاثیر لبنیات بر سلامت بدن اظهار كرد: لبنیات در رشد و استحكام استخوان‌ها و در به تعویق انداختن سن پوكی استخوان بسیار مفید است.

به گفته بزرگمهر، ویتامین‌های گروه B در برخی از مواد حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی وجود دارند. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین A و سفیده آن بهترین منبع پروتئین حیوانی است، البته در مصرف این مواد به ویژه‌ گوشت قرمز و تخم مرغ نباید افراط كرد.

وی با اشاره به ویتامین B12 ، گفت: ویتامین B12 مقداری در جوانه‌های گیاهان وجود دارد ، ولی میزان آن برای بدن كافی نیست. B12 فقط در منابع حیوانی وجود دارد. از سوی دیگر نیاز بدن به این ویتامین بسیار كم است و مصرف نكردن آن به اندازه كافی باعث بروز عوارض خطرناكی در بدن می‌شود كه دیر نمود پیدا می‌كند.

بزرگمهر ادامه داد: كم خونی وخیم یا كشنده یكی ازعوارض مصرف نكردن ویتامین B12 به مقدار كافی است، علاوه بر این، كمبود B12 اعصاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به گونه‌ای كه غشای میلین (غشایی كه روی سلول‌های عصبی را فرا گرفته است) از بین می‌رود، بنابراین رنگ پوست این افراد زرد لیمویی می‌شود .

این متخصص تغذیه درباره پروتئین‌ و كلسیم موجود در گیاهان اظهار كرد: این نوع پروتئین‌ها اسید آمینه‌های اساسی را ندارند، بنابراین به خوبی جذب بدن نمی‌شوند. فیبر زیاد گیاهان نیز از عواملی است كه باعث خوب جذب نشدن كلسیم موجود در آن‌ها می‌شود. علاوه بر آن، جذب آهن و روی گیاهان در بدن به خوبی انجام نمی‌شود، البته اگر دو نوع پروتئین گیاهی مانند غلات، حبوبات و یا مغز دانه‌ها و حبوبات، مخلوط یا غذاهایی مانند عدس پلو یا عدسی با نان خورده شود، نیاز بدن به این مواد تا حدی تامین می‌شود .

وی با بیان این كه بدن زنان باردار و شیرده، نوجوانان و كودكان به كلسیم نیاز زیادی دارد، تاكید كرد: مواد گیاهی تكافوی احتیاجات این گروه‌ها را نمی‌كند علاوه برآن، این دسته از افراد به آهن زیادی نیاز دارند، این در حالیست كه آهن مواد گیاهی به خوبی جذب بدن نمی‌شود، البته اگر مقداری از منابع ویتامین مانند آب لیموترش تازه با غذا مخلوط شود، میزان جذب آهن افزایش می‌یابد.

بزرگمهر ادامه داد: روی در رشد، سلامت پوست و میزان ایمنی بدن موثر است و در پروتئین حیوانی به مقدار كافی وجود دارد البته در منابع گیاهی مانند غلات و حبوبات نیز مقدار روی زیاد است ، ولی به خوبی جذب نمی‌شود .

بزرگمهر در پایان با بیان این كه مصرف مخلوط مناسبی از منابع گیاهی ممكن است باعث ایجاد چاقی شود، اظهار كرد: حبوبات و غلات، نشاسته و مغز دانه‌ها چربی مفید زیادی دارند ، اما مصرف زیاد آن‌ها ممكن است منجر به چاقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha