شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 212982

یک نماینده مجلس گفت: برای اجرای کامل نظام ارجاع در کشور، همکاری دو سویه مردم و مسئولان امری مهم و ضروری است.

نظام ارجاع مصداق کامل اقتصاد مقاومتی

سلامت نیوز:یک نماینده مجلس گفت: برای اجرای کامل نظام ارجاع در کشور، همکاری دو سویه مردم و مسئولان امری مهم و ضروری است.


به گزارش سلامت نیوز عباس علی پور بافرانی، نماینده مجلس در برنامه «نیم نگاه» شبکه رادیویی سلامت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی نمی تواند نظام ارجاع را اجرا کند، افزود: وظیفه ای که در حوزه سلامت محول می شود وظیفه ای همگانی است از این جهت که دو طرفه است یکی مردم و دیگری دستگاه های اجرایی هستند؛ بدین معنا که اگر بخواهیم فقط دستگاه های اجرایی را متولی امر سلامت کنیم و مردم همکاری لازم را نداشته باشند، موفق عمل نخواهیم کرد.


وی در ادامه بیان کرد: متولی اصلی در حوزه سلامت و سیاست گزار در این رمینه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که باید خدمات را ارائه دهد و نظارت داشته باشد. البته ممکن است بخشی از خدمات را به بخش های خصوصی واگذار کند.


این نماینده مجلس با بیان اینکه همه باید همکاری کنند تا سیستم نظام ارجاع اجرایی و عملیاتی شود، گفت: اما قطعا برای تحقق این امر، بسیاری از دستگاه های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش که سهم عمده ای می تواند در حوزه سلامت داشته باشد می بایست به عنوان همکار در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: همچنین سازمان های تابعه یا سازمان های همکار مانند سازمان نظام پزشکی و بیمه ها در بستر سازی اجرایی شدن نظام ارجاع وظیفه خطیری دارند. قطعا وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.


پور بافرانی در ادامه تصریح کرد: اگر همکاری های دستگاه ها و سازمان های دیگر و حتی مردم نباشد، سیستم نظام ارجاع همان طور که در سال های گذشته هم وجود داشته است، اجرایی و عملیاتی نخواهد شد. از این رو، امیدواریم که بستر لازم از جهت زیر ساخت های الکترونیک که حتما باید وجود داشته باشد، فراهم شود.


وی تاکید کرد: واقعیت امر این است که اگر نظام ارجاع بر اساس سطح بندی که تعریف شده است، به اجرا در آید، مصداق کامل اقتصاد مقاومتی خواهد بود از این جهت که در بسیاری از حوزه ها منابع خود را تلف می کنیم.


این نماینده مجلس در پایان اظهارداشت: به طور نمونه یک بیمار برای تشخیص بیماریش تمامی خدمات کلینیکی را دریافت می کند در صورتی که به هیچ کدام از این خدمات نیاز ندارد و این هدر دادن هزینه و سرمایه است که دلایل مختلفی دارد یکی نقش مردم و دیگری نقش دستگاه های نظارتی بر واحدهای خدماتی است تا خدمات با کیفیت ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha