سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2130

برای اولین بار بزرگترین کارخانه داروسازی اروپاGSK روند ثبت واکسنی را شروع کرده است که انتظار بهره برداری مالی از آن را بهیچوجه ندارد.

تولید یک واکسن ارزان قیمت برای آفریقا

به گزارش سلامت نیوز از بی بی سی، از این واکسن که گلوبوریکس نام دارد فقط در آفریقا و برای جلوگیری از بیماری مننژیت استفاده خواهد شد و به قیمتی به فروش خواهد رسید که هرگز هزینه تحقیقات برای ساخت این واکسن را تامین نخواهد کرد.

کارشناسان می گویند این امر نشان دهنده این است که شرکت های بزرگ دارویی روش کار خود را تغییر می دهند اگرچه برخی از منتقدین این اقدامات را هنوز کافی نمی دانند.

میلیون ها نفر در آفریقا در معرض خطر ابتلا به مننژیت قرار دارند که می تواند در ظرف 6 ساعت موجب مرگ شخص شود.

هزینه ساختن واکسن گلوبوریکس، بیش از 400 میلیون دلار تمام می شود ولی تنها در آفریقا به فروش خواهد رسید.

برخی از منتقدین می گویند گلوبوریکس باید در سراسر جهان به قیمت ارزان فروخته شود و برخی دیگر خاطر نشان می سازند که از بین 12 شرکت بزرگ داروسازی فقط 4 شرکت هستند که تخصص آنها تهیه دارو برای بیماری هایی مانند سل، مالاریا و ایدز است.

تولید گلوبوریکس به زودی در یک کارخانه داروسازی در بلژیک شروع خواهد شد.

دکتر ریچارد بارکر، از انجمن صنعت داروسازی بریتانیا می گوید این تنها یکی از کارهای متعددی است که شرکت های داروسازی برای کشورهای جهان سوم انجام می دهند.

دکتر بارکر می افزاید: " در طی 5 تا 6 سال گذشته، صنعت داروسازی حدود دو و نیم میلیارد از پول خود را صرف تولید دارو برای بیماری های فراموش شده کرده است و داروها را رایگان یا به قیمت تمام شده در اختیار کشورهای آفریقای سیاه یا نقاط دیگری درجهان قرار داده است."

لازم به یادآوری است که حدود 6 سال قبل شرکت GSK و سایر شرکت های بزرگ دارویی تلاش کردند تا دولت آفریقای جنوبی را که برای مبارزه با ایدز و سایر بیماری ها قصد خرید داروهای ارزان قیمت ژنریک را داشت تحت تعقیب قرار دهند و پس از آنکه با خشم و اعتراض گسترده جهانی روبرو شدند از این کار منصرف گردیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha