ولین مركز پیوند اعضای شرق كشور در مشهد افتتاح می شود مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: پیوند اعضا به مدل ایرانی در كل دنیا مورد پذیرش قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب دا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دكتر علی اصغر یارمحمدی  در نشست خبری  هفته حمایت از بیماران كلیوی گفت: از سال 1366 تا به امروز،  بیش از 2000  پیوند كلیه درمشهدانجام شده كه این رقم در سطح كشوری به 30 هزار نفر می‌رسد، وی ادامه داد: تعداد بیماران كلیوی و دیالیزی در كشور 16  تا 20 هزار نفر است كه این رقم در خراسان به 1600 تا 2000 نفر می‌رسد.
وی به پیوند عضوازجسد اشاره كرد و گفت: به دلیل این كه این‌گونه پیوند از سال 1383 آغاز شده، تاكنون بیش از 880پیوند انجام  شده است.
وی با تاكید بر اینكه باید فرهنگ اهدای عضو ترویج داده شود تا با اهدای عضو از فردمرگ مغزی شده به بیماران نیازمند زندگی دوباره به آن‌ها هدیه كنند، از تاسیس بیمارستان جدید با عنوان مركز پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشكی خبر داد و خاطرنشان كرد: این بیمارستان با هدف تجمیع اعمال پیوند اعضا ایجاد می‌شود تااعمال پیوند اعضا مانند پیوند پیوست، كبد، كلیه، قرنیه چشم كه در هر بیمارستان به صورت جدا انجام می‌شود، دراین بیمارستان به صورت یکجا انجام شود.
مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: این بیمارستان اولین مركز پیوند اعضا شرق كشور خواهد بود كه كشور ما از نظر تكنیك پیوند اعضا در ردیف اول خاورمیانه قرار دارد.
وی در خصوص پیوند اعضا اطفال ابراز داشت: اگر سن طفولیت را تا 16 سال بدانیم میزان افرادی كه در این سن مرگ مغزی می‌شوند و عضو آن‌ها اهدا می‌شود به پنج درصد می‌رسد كه باید به این نكته توجه داشت بیشترین علت نارسایی كلیوی از همین سنین كودكی شروع می‌شود.
وی ادامه داد: اهدای اعضا از اطفال به بزرگسالان این گونه است كه در صورت نیاز به كلیه، دو كلیه اطفال را به یك بیمار كلیوی بزرگسال اهدا می‌كنیم تا از نظر دیگر موارد پزشكی دچار مشكل نشود.
دکتریارمحمدی درخصوص پس‌زدن یا برگشت پیوند  پس از عمل تصریح كرد: قبل از عمل تست‌هایی برای اینكه اعضا سلامتی كامل دارند، انجام می‌شود كه در صورت مثبت بودن آزمایش‌ها و مراحل قانونی مختلف این عمل انجام می‌شود، پس‌زدگی به صورت فوق حاد،‌ حاد و مزمن وجود دارد كه در مورد پیوند اعضا همیشه مزمن وجود دارد و در این صورت داروهای مهاركننده به بیماران داده می‌شود اما باز هم مواردی وجود دارد كه پس از عمل متوجه می‌شویم این عضو به درد پیوند نمی‌خورد و سریعا عمل دیگر انجام می‌شود.
وی ادامه داد: دخانیات تاثیر مستقیم در نارسایی‌هایی كلیوی ندارد، اما كمك‌كننده به از بین رفتن كلیه است.
مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در خصوص چگونگی پیشگیری بیماری كلیوی افزود: پیشگیری  بیماری كلیوی از دوران جنینی بااستفاده ازسونوگرافی و رادیولوژی آغاز می‌شود كه بااستفاده ازاین روش می توان ازهزینه‌های گزاف درمانی جلوگیری نمود  اما هنوز دستگاه‌های مجهز این نوع درمان رابطورکامل  در اختیار نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha