پسماندهای ویژه تهران وارد دستگاه زباله‌سوز می‌شوند و خروجی آن آلاینده‌های سمی است.

گازهای سرطانی در زباله‌سوز چینی كهریزك

سلامت نیوز:سخنان قالیباف درباره تولید برق از زباله‌های تهران به سوژه داغ رسانه‌ها و شبكه‌های اجتماعی تبدیل شد. روزانه 200 تن زباله از مجموع هشت هزار تن زباله شهر تهران در نیروگاه زباله‌سوز این شهر سوزانده و به برق تبدیل می‌شود. اما دستگاه زباله‌سوز تهران، داستان عجیبی دارد. شهرداری تهران در میان تمامی شركت‌های بزرگ تولیدكننده دستگاه‌های زباله‌سوز با جدیدترین تكنولوژی روز دنیا، از یك شركت چینی كه حتی استاندارد سال 2006 را نیز نگرفته بود، دستگاه خریداری كرده است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه قانون نوشت: دستگاهی كه به‌گفته معاون پایش محیط زیست تهران، هیچ مجوز و تایید پایش از این سازمان ندارد و نگرانی سازمان‌محیط‌زیست از تولیدگازهای سرطان‌زای این دستگاه است.

نیروگاه زباله‌سوز تهران را تایید نكرده‌ایم

شینا انصاری، معاون پایش سازمان محیط زیست با اشاره به آلایندگی نیروگاه زباله‌سوز تهران به «قانون» گفت:« این زباله‌سوز ، ساخت كشور چین است و حتی استاندارد سال 2006 را نیز اخذ نكرده است. این درحالی است كه شركت‌های سازنده زباله‌سوز، استانداردهای 2016 را نیز اخذ كرده‌اند. مابه‌عنوان سازمان محیط زیست هنوز هیچ‌گونه مجوز تایید از نظر پایش به نیروگاه زباله‌سوز شهرداری تهران نداده‌ایم».

انصاری ادامه داد:« در ابتدا یك مجوز برای استقرار و فعالیت دستگاه زباله‌سوز از سازمان محیط زیست اخذ می‌كنند اما بخش مهم آن بعد از شروع فعالیت است كه باید به‌صورت مرتب تحت پایش قرار گیرد تا آلایندگی برای محیط زیست نداشته باشد. به‌طور كلی دفتر پایش سازمان محیط‌زیست هنگامی‌كه یك واحد صنعتی، تولیدی، خدماتی و نیروگاه فعال می‌شود، بررسی می‌كند كه خروجی‌هایی كه در محیط منتشر می‌كنند، در حد استانداردهای زیست‌محیطی است یا خیر. در پایش زباله‌سوزها ،6گروه آلاینده‌ها بسیار مهم و از همه مهم‌تر مواد ارگانیك سمی (دی‌اكسید‌ و فوران‌) است كه سرطان‌زایی محرز دارند. این پارامترها باید در هر زباله‌سوزی پایش شوند. به‌غیر از آن فلزات سنگین، مونوكسیدكربن، گازهای اسیدی، اسیدهای نیتروژن و ذرات معلق در پارامترهای دیگر نیز باید پایش شوند. مواد خطرناك عالی پایدار، مشمول كنوانسیون استكهلم هستند و در هر زباله‌سوزی كه فعالیت می‌كند، پارامتر شاخص این است».

اندازه‌گیری غلط در پایش

معاون پایش سازمان محیط زیست درباره نحوه پایش زباله‌سوز تهران گفت:« شركت چینی دستگاه زباله‌سوز، یك گزارش درخصوص پایش زباله‌سوز برای ما ارسال كرده است مبنی بر اینكه آن‌ها خود اقدام به پایش و حتی اندازه‌گیری دی‌اكسیدو فوران كرده‌اند و نتیجه پایش را نیز مطلوب و استاندارد گزارش‌ كرده‌اند. در نامه‌ای به آن‌ها اعلام كرده‌ایم براساس اندازه‌گیری و گزارشی كه داده‌اند، نمونه‌برداری كه انجام شده طبق استاندارهای موجود در این كار نبوده و غلط است و به‌دلایل فنی، نمونه‌برداری برای دی‌اكسیدو فوران مورد تایید دفتر پایش سازمان محیط زیست نیست. دركل تاكنون هیچ تاییدی درخصوص پایش آلاینده‌ها در عملكرد فعالیت نیروگاه زباله‌سوز نداده‌ایم. حال شهرداری تهران ادعا می‌كند كه پایش انجام داده‌اند؛ بله ولی پارامترهایی كه انجام می‌دهند، پارامترهای شاخص آلاینده زباله‌سوز نیست».

جای خالی محیط‌زیست در زمان پایش

انصاری افزود:« باتوجه به محدودیت امكانات و نیروی انسانی، پایش‌را برون‌سپاری كرده‌ایم و تعدادی آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست برای انجام پایش معرفی كرده‌ایم. دستورالعمل و آیین‌نامه‌‌ چگونگی انجام كار نیز وجود دارد. اما ادارات كل محیط زیست در استان‌ها نیز بر این پایش‌های خوداظهاری، نظارت می‌كنند ولی درخصوص نیروگاه زباله‌سوز تهران به‌صورت كتبی اعلام كرده‌ایم باتوجه به اینكه دستگاه‌های زباله‌سوز محدودی در كشور وجود دارد، هر زمان شركت چینی سازنده زباله‌سوز به ایران آمد به سازمان اعلام كنند تا كارشناسان محیط زیست هنگام پایش زباله‌سوز آنجا حضور داشته‌ باشند و نظارت كنند اما متاسفانه هیچ‌گاه به سازمان اطلاع نداده‌اند».

زباله‌سوزهای استاندارد، آلایندگی ندارند

برخی بر این باورند كه دستگاه‌های زباله‌سوز، آلایندگی بسیاری برای محیط زیست دارند. انصاری در این‌باره گفت:« كارخانه‌های زباله‌سوز در برخی از كشورها در مركز شهرها قرار دارند. اما مساله مهم تفكیك زباله در مبدا است. زباله‌هایی كه به‌عنوان خوراك در دستگاه‌های زباله‌سوز ریخته می‌شوند،قبلا تفكیك شده‌اند و پسماند ویژه داخل آن قرار ندارد. پسماندهای ویژه شامل فلزات سنگین، سرب، داروها، مواد رادیواكتیویته و مواد قابل اشتعال است. متاسفانه تفكیك زباله از مبدا در تهران پنج درصد انجام می‌شود كه بسیار ناچیز است. حتی اگر ظرفیت دستگاه زباله‌سوز از 200 تن روزانه نیز افزایش یابد، بحث تامین خوراك آن بسیار مهم است؛ چراكه زباله‌های تهران تفكیك از مبدا نمی‌شوند و پسماندهای ویژه در پسماندهای خانگی وجود دارند كه نباید به‌داخل دستگاه‌های زباله‌سوز ریخته شوند. اما پسماندهای ویژه تهران به‌دلیل عدم تفكیك وارد دستگاه زباله‌سوز می‌شوند و خروجی آن آلاینده‌های سمی و خطرناك است».

جولان پسماندهای ویژه در تهران

به‌گفته مدیر محیط زیست شهر تهران، پسماندهای ویژه به‌راحتی در میان پسماندهای خانگی رها شده‌اند و تفكیك خاصی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و مشكل جدی درخصوص پسماندهای ویژه تهران وجود دارد. انصاری در این‌باره گفت:« موادی مانند سرب و باطری وارد دستگاه زباله‌سوز می‌شوند و خروجی آن گازهایی حاوی فلزات سنگین است كه سرطان‌زاست.

درحال حاضر دستگاه‌های زباله‌سوز، بحث داغی در مدیریت پسماند كشور است. آنچه درخصوص دستگاه‌های زباله‌سوز مهم است، برخورداری از تكنولوژی‌های روز دنیا و استفاده از سیستم‌های پالایش و تسویه گازها در آن‌ها ست. همچنین تفكیك زباله از مبدا، بخشی است كه باید به آن توجه جدی شود.

در ماده 4 آیین‌نامه اجرایی پسماند؛ جزو ویژه پسماندها در زباله‌های خانگی بسیار خطرناك محسوب می‌شوند و طبق همین آیین‌نامه باوجود اینكه آن‌ها پسماند ویژه هستند اما مدیریت اجرایی آن با شهرداری است.

روزانه در حدود 8 هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود كه از این آمار تنها 5 درصد تفكیك از مبدا انجام می‌شود. 200 تن زباله نیز بدون تفكیك وارد دستگاه زباله‌سوز می‌شود.»

دستگاه زباله‌سوز شهرداری تهران با اعتباری بالغ بر 9میلیون دلار و 160 میلیارد ریال احداث شد. 60 درصد از هزینه آن را شهرداری تهران پرداخت كرده است اما 60 درصد درآمد حاصل از این کارخانه متعلق به شركت چینی است. نكته جالب توجه اینجاست چرا شهرداری تهران از میان تمامی شركت‌های بنام و با تكنولوژی روز دنیا در صنعت تولید دستگاه‌های زباله‌سوز، اقدام به‌خرید زباله‌سوز از یك شركت چینی كه حتی استاندارد 2006 را نیز نتوانسته اخذ كند،كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha