عضو هیئت مدیره انجمن صنفی جراحان عمومی ایران درباره توده‌های پستانی توضیحاتی را ارایه کرد.

چند نکته درباره توده‌هایی که می‌توانند خطرناک نباشند

سلامت نیوز:عضو هیئت مدیره انجمن صنفی جراحان عمومی ایران درباره توده‌های پستانی توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر غلامرضا زمانی ، گفت: توده‌های پستانی‌ مرتبا ظاهر و پس‌ از مدتی‌ برطرف‌ می‌شوند، البته‌ بعضی‌ توده‌ها از بین‌ نمی‌روند و به‌ طور دایمی‌ باقی‌ می‌مانند که ممکن است سلامتی را نیز به‌ خطر نیندازند.

وی ادامه داد: پس‌ از تشخیص‌، پستان‌ها باید هر ماه‌ توسط‌ فرد از نظر به‌ وجود آمدن‌ توده‌های‌ جدیدتر یا تغییر در توده‌های‌ قبلی‌ بررسی‌ شود و در صورت‌ بروز هرگونه‌ تغییری‌ به‌ پزشک‌ اطلاع‌ داده‌ شود.

عضو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران در ادامه در خصوص عواقب‌ مورد انتظار این بیماری نیز تصریح کرد: گاهی‌ می‌توان‌ بعضی‌ از کیست‌ها را با سوزن‌ تخلیه‌ کرد که‌ نهایتا باعث‌ می‌شود توده‌ از بین‌ برود.

وی در خصوص بررسی‌های‌ تشخیصی گفت: ماموگرافی‌، سونوگرافی‌ (برای‌ افتراق‌ ضایعات‌ کیستیک‌ از ضایعات‌ توپر مفید است‌) و اقدامات‌ تشخیصی‌ مانند نمونه‌برداری‌ یا تخلیه‌ کیست‌ از جمله راه‌های تشخیص این بیماری است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی جراحان عمومی ایران افزود: پستان‌ها باید درست‌ قبل‌ یا به‌ هنگام‌ شروع‌ عادت‌ ماهانه‌ توسط‌ فرد معاینه‌ شود و در صورت‌ بروز هرگونه‌ تغییری‌ در توده‌هایی‌ که‌ قبلا تشخیص‌ داده‌ شده‌، به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ کنید.

زمانی با تاکید بر اینکه سالانه‌ حداقل‌ یک‌ بار باید برای‌ معاینه‌ پستان‌ یا سایر بررسی‌ها به‌ پزشک‌ مراجعه‌ شود، تصریح کرد: اگر سابقه‌ سرطان‌ در خانواده‌ باشد، انجام‌ معاینات‌ باید در فواصل‌ کمتر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه گذاشتن‌ کمپرس‌ سرد روی‌ توده‌ها برای‌ تخفیف‌ درد کمک‌کننده‌ است، افزود:  گاهی‌ باید تومورهای‌ خوش‌خیم‌ یا ضایعات‌ محتوی‌ چربی‌ نکروز شده‌ در آورده‌ شوند و ممکن‌ است‌ برای‌ درد، مصرف‌ اسپیرونولاکتون‌ و ویتامین‌ ب‌6 یا ید توصیه‌ شود.

زمانی اظهارکرد: مصرف‌ داروی‌ ادرارآور (دیورتیک‌) به‌ مدت‌ 10-7 روز قبل‌ از عادت‌ ماهانه‌ برای‌ بعضی‌ از بیماران‌ می‌تواند کمک‌کننده‌ باشد. شواهدی‌ وجود دارد مبنی‌ بر اینکه‌ "ویتامین‌ ای‌" نیز ممکن‌ است‌ مفید باشد.

این متخصص جراحی عمومی و لاپاروسکوپی در خصوص فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری نیز گفت: محدودیتی‌ برای فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری وجود ندارد، اما باید از فعالیت‌هایی که باعث‌ ایجاد آسیب‌ به‌ پستان‌ها می‌شود، خودداری‌ کرد.

زمانی در خصوص رژیم‌ غذایی‌ در دوران این بیماری نیز گفت: در دوران این بیماری باید از نوشیدنی‌هایی‌ که‌ حاوی‌ کافئین‌ هستند (قهوه‌، چای‌، و برخی‌ نوشیدنی‌های‌ دیگر) پرهیز شود.

وی یادآورشد: خودداری از خوردن‌ غذاهای‌ چرب‌ و سرخ‌کردنی‌ و نمک‌ از جمله مواردی است که هنگام مصرف غذا باید مورد توجه قرار گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha