شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 213054

گاهی همه توصیه‌های لازم و نکات تذکرداده‌شده پزشک را رعایت کرده‌اید اما در کمال تعجب می‌بینید، قند خونتان با آنچه فکر می‌کنید بسیار تفاوت دارد، درصورتی‌که دراین‌میان تقصیری متوجه شما نیست و چیزهایی که فکرش را نمی‌کردید باعث بالارفتن قند خونتان شده، شامل موارد زیر می‌شود.

همه موارد بی‌ربطی که بر قند خون تاثیر می‌گذارند

سلامت نیوز: گاهی همه توصیه‌های لازم و نکات تذکرداده‌شده پزشک را رعایت کرده‌اید اما در کمال تعجب می‌بینید، قند خونتان با آنچه فکر می‌کنید بسیار تفاوت دارد، درصورتی‌که دراین‌میان تقصیری متوجه شما نیست و چیزهایی که فکرش را نمی‌کردید باعث بالارفتن قند خونتان شده، شامل موارد زیر می‌شود:

قهوه: به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، یکی از افزایش‌دهنده‌های قند خون است. پس از مصرف قهوه زیاد، قند خونتان ممکن است بالا برود حتی اگر قهوه کاملا تلخ یا به اصطلاح سیاه یا قهوه رژیمی باشد. در افراد سالم که مشکل قند خون ندارند، برخی ترکیبات موجود در قهوه می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 مؤثر باشد.

سرماخوردگی شدید: وقتی بدن شما با یک بیماری مبارزه می‌کند، قند خون شما بالا می‌رود و این طبیعی است که در چنین شرایطی اندازه‌گیری قند خون شما عدد بالاتری را نشان دهد اما اگر برای بیش از 6 ساعت تهوع، استفراغ و اسهال داشتید یا بیماری سرماخوردگی‌تان بیشتر از دو روز طول کشید و روندش بدتر شد حتما به ‌دلیل بیماری دیابت خود به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار‌ بگیرید. همچنین این نکته را بدانید که برخی آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌ها و داروهایی که برای سینوزیت یا آبریزش بینی و سرماخوردگی تجویز می‌شوند بر میزان قند خون تأثیر می‌گذارد و آن را بالا و پایین می‌برد.

داروهای سرماخوردگی: برخی داروها ازجمله داروهای دکونژستان آنهایی که سودوافدرین یا فنیل‌افرین دارند، می‌توانند قند خون را افزایش دهند. درعین‌حال بسیاری از داروهای سرماخوردگی حاوی قند یا الکل هستند که به‌صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم قند خون را بالا می‌برند. اگرچه شاید به نظرتان میزان قند موجود در این داروها جزئی و بسیار کم باشد اما باز بهتر است از داروهای بدون قند و الکل که در دسترس هستند، استفاده کنید. برخلاف برخی شایعات، داروهای آنتی‌هیستامینیک بر قند خون تأثیر ندارند و آن را بالا نمی‌برند.

میوه‌های خشک: میوه‌های خشک جزء افزایش‌دهنده‌ها برای افراد دیابتی است. میوه‌های خشک نسبت به میوه‌های طبیعی در واحد وزن یا حجم، کالری و قند بیشتری دارند و در نتیجه نمی‌توانند برای بیماران قندی انتخابی مناسب باشند.

گرما: در ماه‌های گرم سال به‌ویژه زمانی که هوا ناگهانی خیلی گرم می‌شود، قند خون افراد دیابتی جهش می‌یابد. اگر در چنین شرایط آب‌و‌هوایی قرار دارید، بهتر است کمتر از خانه خارج شوید و خانه‌تان را خنک نگهدارید. اگر در هوای گرم قرار گرفتید به میزان کافی آب بنوشید تا از کم‌آبی بدنتان جلوگیری شود. در ضمن باید این را هم بدانید که آیا داروها و دستگاه تست قند شما به گرما حساس است یا نه و آیا گرما بر عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد یا نه. حتی اگر به گرما حساسیتی نداشتند، هیچگاه آنها را در محل گرم و زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید.

دارچین: برخی مطالعات جدید نشان داده‌اند مصرف دارچین می‌تواند توان پاسخگویی سلول‌های بدن را به انسولین بالا ببرند. در نتیجه در افراد مبتلا به تیپ 2 دیابت، قند خون را کاهش می‌دهد و علائم بیماری را بهبود می‌بخشد؛ البته این مورد نیازمند مطالعات بیشتر است، اگرچه برخی پژوهش‌ها نشان داده مکمل‌های حاوی دارچین در افراد دیابتی مفید نیستند. با توجه به همه این موارد بهتر است از دارچین، به‌عنوان ادویه مفید استفاده کنید اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

گیاهخواری: مطالعات نشان داده مبتلایان به دیابت نوع 2 که گیاهخوار شده‌اند، قند خون خود را بهتر کنترل می‌کنند و نیاز آنها به انسولین کمتر است. برخی محققان معتقدند، خوردن فیبر بیشتر با مصرف غلات کامل حبوبات و آهسته‌کردن جذب کربوهیدرات‌ها در این اتفاق خوب نقش دارند. با توجه به این پژوهش‌ها حتی اگر به گیاهخواری علاقه‌ای ندارید، بهتر است سبزی‌ها و مواد حاوی فیبر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

ماست: یکی از کاهش‌دهنده‌های قند خون است. غذاهای حاوی میکروب‌های مفید برای بدن به اصطلاح «پروبیوتیک» نامیده می‌شوند که پرمصرف‌ترین این‌گونه غذاها در جهان، ماست است. این غذاها باعث بهبود هضم و جذب گوارشی بهتر و کنترل بهتر قند خون می‌شوند اما در زمان مصرف حواستان باشد که برخی ماست‌ها شیرین شده‌اند، میوه‌های شیرین دارند و ممکن است قند خون را بالا ببرند.

هورمون‌های زنانه (قابل توجه خانم‌های میانسال): زمانی که میزان ترشح هورمون یک زن بالا و پایین می‌رود، قند خون او نیز کاهش و افزایش می‌یابد. بهترین کار برای یک خانم مبتلا به دیابت این است که هر روز رقم‌های قند خون خود را یادداشت کند. این‌گونه پس از چند ماه خود او و پزشک معالجش به‌خوبی می‌توانند متوجه شوند که با چه تغییرات هورمونی، قند خون این خانم بالا یا پایین می‌رود. به‌طور قطع، سنجش تغییرات قند خون در دوران بالا و پایین‌شدن هورمون‌های زنانه در دوران یائسگی سخت‌تر از سنجش بالا و پایین‌شدن‌های دوران عادت ماهانه است. خانم‌های میانسال باید با متخصصان غدد و زنان درمورد فواید و مضرات احتمالی مصرف هورمون‌های جایگزین در کنترل یا برهم‌زدن قند خون مشورت کنند و سپس به مصرف آنها بپردازند.

منبع: living with Diabet

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha