لنزهای تماسی رنگی كه معمولا با هدف زیبایی در آرایشگاه‌ها به كار گرفته می‌شوند، گاه برای چندین نفر استفاده می‌شوند. عفونت‌های چشمی از شایع‌ترین عوارض این لنزهاست كه در صورت درمان دیرهنگام، كاهش شدید بینایی فرد را سبب می‌شود.

سلامت نیوز:استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نسبت به استفاده از لنزهای رنگی در انستیتوهای زیبایی هشدار داد و گفت:عفونت و كاهش دید از عوارض استفاده نامناسب از لنزهای رنگی است كه غالبا در انستیتوهای زیبایی به صورت مشترك به كار می‌رود.

به گزارش ایسنا، دكتر محمدمهدی صدوقی گفت: لنزهای تماسی رنگی كه معمولا با هدف زیبایی در آرایشگاه‌ها به كار گرفته می‌شوند، گاه برای چندین نفر استفاده می‌شوند. عفونت‌های چشمی از شایع‌ترین عوارض این لنزهاست كه در صورت درمان دیرهنگام، كاهش شدید بینایی فرد را سبب می‌شود.

وی بر رعایت بهداشت فردی به عنوان مهم‌ترین اصل در استفاده از لنزهای تماسی تاكید كرد و افزود: لنز، جسمی خارجی است كه عوامل عفونی و از جمله دو میكروب «سودومونا» و «آكانته موبه‌آ» را جذب می‌كند و موجب عفونت‌های چشمی می‌شود.


وی با بیان اینكه میكروب «سودومونا» طی 2 روز می‌تواند سبب بروز عفونت و پارگی قرنیه شود، گفت: میكروب «آكانته موبه‌آ» نیز می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد كند.

وی لنزهای تماسی را یكی از شیوه‌های اصلاح عیوب انكساری ساده مانند دوربینی، نزدیك بینی و آستیگماتیسم عنوان كرد و گفت: اگرچه هنوز استفاده از عینك ساده‌ترین، ارزان‌ترین و كم‌ خطرترین وسیله برای اصلاح عیوب انكساری است، اما متخصصان، لنزهای تماسی را برای كودكان مبتلا به آب مروارید (كاتاراكت مادرزادی)، برخی ورزشكاران، مبتلایان به قوز قرنیه (كراتوكونوس) و یا مبتلایان به دوربینی و نزدیك بینی یا آستیگماتیسم شدید توصیه می‌كنند.


صدوقی با اشاره به دو نوع نرم و سخت لنزهای تماسی، گفت: ‌اكسیژن رسانی به قرنیه چشم از طریق هوا و لایه اشكی سطح چشم انجام می‌شود. گاهی لنزها به عنوان جسمی خارجی با قرار گرفتن بر روی سطح قرنیه میزان اكسیژن رسانی را كاهش می‌دهند.


وی افزود: هرچند در لنزهای جدید با تكنولوژی برتر میزان اكسیژن رسانی افزایش یافته، اما لنز ممكن است در سطح قرنیه خراش ایجاد كند و به تدریج ایجاد زخم و عفونت در چشم را سبب شود. چنین شرایطی حتی با درمان به موقع عفونت و التیام زخم، سبب كدورت قرنیه و كاهش دید فرد می‌شود.


این استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه حتی در مواردی پس از درمان عفونت چشمی، ناگزیر به برداشت بخشی از قرنیه هستیم، افزود: در این صورت پیوند قرنیه، آخرین مرحله درمان این بیماران است.

وی به مردم توصیه كرد كه لنزهای تماسی اعم از طبی، رنگی و یا طبی - رنگی را به هیچ وجه از انستیتوهای زیبایی و حتی داروخانه‌ها تهیه نكنند و گفت: چشم پزشكان پس از معاینه چشم بیمار و تجویز لنزهای مناسب، بر رعایت بهداشت فردی تاكید می‌كنند و نكات ضروری را از جمله نخوابیدن با لنز، پرهیز از استحمام و نرفتن به استخر با لنزهای تماسی و مراجعه به پزشك در صورت بروز علایم و نشانه‌هایی چون قرمزی و احساس درد در چشم را یادآور می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha