شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 213065

حالا دیگر فرزند اول‌تان کمی بزرگ شده و کم‌کم به فکر به دنیا آوردن فرزند دوم هستید. اما نمی‌دانید چقدر فاصله زمانی باید بین فرزندان‌تان باشد و در واقع بهترین فاصله سنی چقدر است؟در واقع نمی‌توان در رابطه با فاصله مناسب بین دو بارداری به طور قطع نظر داد.

چرا باید بین دو زایمان فاصله زمانی باشد؟

سلامت نیوز: حالا دیگر فرزند اول‌تان کمی بزرگ شده و کم‌کم به فکر به دنیا آوردن فرزند دوم هستید. اما نمی‌دانید چقدر فاصله زمانی باید بین فرزندان‌تان باشد و در واقع بهترین فاصله سنی چقدر است؟در واقع نمی‌توان در رابطه با فاصله مناسب بین دو بارداری به طور قطع نظر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، هر سنی را که در نظر بگیرید مزایا و معایب مخصوص به خودش را دارد. شرایط خانوادگی و وضعیت جسمی و روانی شما مشخص می‌‌کند که آیا آماده تولد فرزند دوم هستید؟

مسلما بعد از تولد فرزند اولتان باید کمی استراحت کنید تا نیروی از دست رفته را بازیابید و اگر در مدت زمان 6 ماه بعد از زایمان اول، دوباره باردار شوید، فرزند دوم‌تان وزن کمتری خواهد داشت و ضعیف‌تر خواهد بود.

شما و همسرتان باید آمادگی کامل برای پذیرش عضو جدید را داشته باشید و این آمادگی شامل آمادگی مالی و جسمی و آمادگی روحی روانی است.

سن بارداری نیز از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. میزان باروری خانم‌ها در دهه 30 از زندگی‌شان بالاتر است.

باروری خانم‌ها تا سن 35 سالگی کاهش نمی‌یابد، پس بهتر است تا سن 35 سالگی تنظیم زمانی نمایید.

فاصله‌های زمانی طولانی‌تر بین تولد فرزندان، در واقع فرصتی را به وجود می‌آورد تا آنها هریک به طور جداگانه از کودکی خود لذت ببرند.


 چرا باید بین دو زایمان فاصله زمانی باشد؟

 برای آنکه زخم‌هایتان بهبود یابند و بعد از زایمان اول و احتمالا عمل سزارین دوباره توان و نیروی سابق را به دست آورید.

حداقل 18-12 ماه وقت لازم است تا شما نیروی از دست رفته‌تان را باز یابید. در زایمان مقدار زیادی خون از دست می‌دهید، مخصوصا در سزارین. بنابراین زایمان زود به هنگام دوم ممکن است شما را دچار کم‌خونی کند.

 تحقیقات نشان می‌دهند بعد از زایمان اول، بارداری سریع و مجدد ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد، مثل پارگی رحم.

 با برنامه‌ریزی قبلی می‌توان عملکرد بهتری داشت. با برنامه‌ریزی قبلی می‌توانید آینده بهتری برای خود و کودکان‌تان فراهم سازید.

اگر بین زایمان فاصله مناسب زمانی باشد، می‌توانید از مادر بودن بیشتر لذت ببرید.


 تفاوت سنی مناسب بین کودکان

 اگر بین کودکان 18-12 ماه اختلاف سنی باشد؛ بچه‌ها با هم بازی کردن را تجربه می‌کنند و این همان چیزی است که اغلب والدین می‌خواهند.

فرزند اول هنوز بسیار کوچک است و نمی‌تواند مفاهیمی مثل استقلال و حسادت را زیاد درک کند. آنها با آغوش باز از با هم بودن وبازی کردن، استقبال می‌کنند.

اغلب والدین معتقدند که اختلاف سنی کمتر از 2 سال بسیار ایده‌‌آل و مناسب است، چرا که از نظر کاری هم می‌توان روی مرخصی کاری هر دو روی هم حساب کرد و زمان بیشتری را پشت‌سر هم در کنار کودکان بود و کمی هم که بزرگ‌تر شدند می‌توانند به مهد کودک بروند.

در ضمن هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند. خرید اسباب‌بازی و بسیاری از وسایل که به صورت مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند، کمتر می‌شود و از نظر اقتصادی شرایط بهتری ایجاد می‌شود.

فقط باید قبول کرد که هنوز مادر سختی زایمان اول را به طور کامل پشت‌سر نگذاشته و بهبودی کامل نیافته است و احتمالا نیاز به استراحت بیشتری دارد، حتی شیر دادن به فرزند اول نیز او را خسته می‌کند.


اگر بین کودکان 2 سال اختلاف سنی باشد

متخصصان می‌گویند برای بارداری دوم دست کم 18 ماه صبر کنید. فرزند اول احساس استقلال، علاقه، عشق و تعلق بیشتری می‌کند پس ممکن است کمی دردسر ایجاد کند ولی والدین آمادگی بیشتری برای بهبودی اوضاع و سر و کله زدن با او را دارند.

2 سال اختلاف سنی ایده‌آل است. هم از نظر سنی به هم نزدیکند و می‌توانند هم بازی هم باشند و هم علایق و تمایلات شخصی خودشان را دارند.

 اگر بین کودکان 3 سال و یا بیشتر اختلاف سنی باشد:

کودک بزرگتر به شرایط مطمئن‌تر و با ثبات‌تری رسیده است و تقریبا مستقل شده است. مادر از زایمان اول به طور کامل بهبودی یافته و وضعیت جسمی مناسبی دارد.

ممکن است که کودکان به راحتی با هم بازی کنند و دچار مشکل نشوند مخصوصا در سا‌ل‌های اول، اما به هرحال شب بیداری‌ها، پوشک‌ عوض کردن‌ها و شیر دادن‌ها مجدد شروع می‌شوند.

خطرات

اگر بعد از سزارین قبلی در فاصله زمانی کوتاه دوباره باردار شوید، ممکن است با این خطرات مواجه شوید:

جفت سرراهی: ممکن است که جفت خود را به دیواره رحم بچسباند و خطر جفت سرراهی به وجود آید.

جدا شدن سریع جفت: بعد از سزارین، بارداری زود به هنگام بعدی باعث خطر جدا شدن جفت و خروج آن از رحم و مشکلات دیگر می شود.

پارگی رحم بسیار خطرناک است. اگر بعد از سزارین زایمان طبیعی داشته باشید، احتمال بروز این خطر بیشتر است.

زایمان زود به هنگام

این یک تصمیم‌گیری شخصی است و در نهایت خودتان هستید که تشخیص می‌دهید کدام یک درست‌تر به نظر می‌رسد. با خودتان و احساستان صادق باشید.

چه احساسی دارید؟ آیا به نظر خودتان و همسرتان یک فرزند کافی است؟ آیا از نظر جسمی و روحی آمادگی پذیرش فرزند دیگری را دارید؟

آیا شرایط اقتصادی مناسبی دارید و از عهده هزینه‌های فرزند دیگر برمی‌آیید؟

آیا وقت کافی برای پرستاری و مراقبت از یک کودک دیگر را دارید و می‌توانید مدت بیشتری سرکار نروید و در خانه بمانید؟

آیا از نظر سن و سال نیز شرایط مناسبی دارید؟ مادران بالای 35 سال، باروری کمتری دارند و اگر 20 ساله هستید، هنوز فرصت برای بارداری مجدد دارید.

آیا شما و شریک زندگی‌تان در این رابطه توافق نظر دارید؟ آیا همسرتان نیز فرزند دوم می‌خواهد؟

بهترین زمان برای بارداری دوم را خودتان تعیین می‌کنید بسته به اینکه چه شرایطی دارید و چقدر آمادگی برای آن احساس می‌کنید.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha