عضو انجمن متخصصان ارتوپدی ایران گفت‌: گرفتگی عضلات بیشتر به علت كم‌خوابی اتفاق می‌افتد و بهتر است هنگام این اتفاق طول عضله گرفته‌شده بكشیم تا با افزایش طول عضله مشكل بر طرف شود.

به گزارش سلامت نیوز رضا شهریار كامرانی  اظهار داشت: گرفتگی عضلات بیشتر در عضلات كوچك پا و دست اتفاق می‌افتد كه 2 عامل اصلی فیزیولوژیك و ارگانیك دارد كه در مورد اول خستگی، بی‌خوابی، گرسنگی، اضطراب، استرس و حالت‌های هیجانی موجب اضافه شدن انقباض خود به خود عضلات و گرفتگی آن می‌شود.

وی افزود: شایع‌ترین علتی كه موجب گرفتگی عضلات می‌شود كم خوابی و عدم استراحت كافی است. همچنین در برخی موارد ورزش سنگین بدون گرم‌كردن مناسب این عارضه را ایجاد می‌كند.

كامرانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس تصریح كرد: دسته دیگر از علل ایجاد گرفتگی‌های عضلانی موارد نادری است كه علل ارگانیك دارد كه به عنوان مثال در اختلال تقسیم یون‌های سدیم و پتاسیم موجود در خون دیده می‌شود البته در بیماری‌های پیشرفته كلیوی، كبدی و بیماری‌های ایمنی عضلاتی نیز این گرفتگی دیده می‌شود كه علاوه بر علائم گرفتگی عضلات علائم بیماری‌ زمینه‌ای مشهود می‌شود.

این متخصص ارتوپدی تصریح كرد: گرفتگی پا بیشتر در افرادی كه در شیفت‌های شب كار می‌كنند و دچار كمبود خواب هستند دیده می‌شود لذا بهترین راه برای درمان این عارضه پیشگیری است.

وی گفت: در هنگام ایجاد گرفتگی عضلانی بهترین كار، كشش عضلات گرفته است به طوری كه طول عضله گرفته شده افزایش یابد به عنوان مثال اگر عضلات پا می‌گیرد بهتر است آن را با انگشت گرفته و بكشیم یا اگر عضلات پشت ران پا می‌گیرد باید زانوها را صاف كرد و بدن را به سمت زانو خم كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha