سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2131

دیوان عالی آمریکا حکم داده است که ادعای دولت دایر بر اینکه قوه مجریه حق ندارد میزان تصاعد گاز اتومبیل ها و کامیون های نو را تحت نظارت و مقررات قرار دهد، اشتباه است.دوازده ایالت آمریکا و 13 گروه فعال محیط زیست علیه سازمان دولتی "آژانس حفاظت محیط زیست" (EPA) به دیوان عالی شکایت کرده بودند.

رای دیوان عالی علیه دولت بوش در مورد آلاینده ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، دیوان عالی آمریکا گفت که این آژانس "هیچ دلیل منطقی" برای خودداری از وضع مقررات بر تولید دی اکسید کربن و سایر گازهای مضر متصاعد شده از اتومبیل ها ارائه نکرده است.

حکم با اختلاف ناچیز آرا یعنی پنج رای موافق و چهار رای مخالف صادر شد.

شاکیان پرونده از قضات دیوان عالی خواسته بودند این موضوع را که آیا دی اکسید کربن باید به عنوان یک آلاینده شناخته شده و در نتیجه مشمول قانون نظارت بر تصاعدها قرار گیرد نظر دهند.

گروه های طرفدار محیط زیست و 12 ایالت که این دعوی را اقامه کردند گفتند دولت آمریکا براساس "قانون هوای پاکیزه" وظیفه ای قانونی برای محدود کردن تصاعد گازهای گلخانه ای بر دوش دارد.

"ای پی اِی" استدلال می کرد که قانون سال 1970 اختیارات لازم را برای تحمیل سقف مشخصی در این زمینه به دولت نمی دهد زیرا دی اکسید کربن یک آلاینده محسوب نمی شود.

میزان گازهای گلخانه ای موجود در جو - که در طبیعت وجود دارند اما همچنین از اگزوز اتومبیل ها متصاعد می شوند - طی یک قرن گذشته به شدت افزایش یافته است و بسیاری دانشمندان بر این باورند که همین عامل گرمایش زمین است.

مخالفت شدید

ناظران می گویند این یکی از مهمترین پرونده های مربوط به محیط زیست طی چند دهه اخیر است که تصمیم گیری در مورد آن به دیوان عالی محول می شد.

ریچارد بلک، خبرنگار امور محیط زیست بی بی سی، می گوید این حکم به جدالی 8 ساله که قدمت آن به پیش از دوران ریاست جمهوری جورج بوش می رسد خاتمه می دهد.

حکم می گوید که "ای پی اِی" باید مقرراتی را در مورد سطح دی اکسید کربن وضع کند مگر آنکه بتواند ثابت کند دی اکسید کربن نقشی در گرمایش زمین که آثار آن در سراسر جهان دیده می شود ندارد.

خبرنگار ما می گوید حتی اگر "ای پی اِی" سعی کند دلیل بیاورد که دی اکسید کربن نقشی در این فرآیند ندارد به سختی خواهد توانست دیوان عالی را راضی کند.

با این حال وی می افزاید که این حکم به خودی خود به معنی تغییر رویکرد دولت بوش در مورد تغییرات جوی نخواهد بود.

اما این حکم توام با چرخشی در نگرش اعضای کنگره از زمان انتخابات میاندوره ای نوامبر، و تحولات مشابه در سطح ایالتی و حتی اتخاذ طرح "مراقبت اقلیمی" (Climate Care) از سوی کلیساهای اِوَنجلیکال، احتمال اقدامات چشمگیر در سطح ملی ظرف چند سال آینده را بسیار بالا می برد.

دولت بوش همواره از تعیین سقف بر تصاعد گازهای گلخانه ای خودداری کرده است زیرا می گوید این اقدام برای اقتصاد زیانبار خواهد بود.

اقدام دادگاه عالی همچنین با مخالفت شدید شرکت های اتومبیل سازی و ایالاتی که این صنایع در آن نقش بزرگی دارند روبرو بود.

با این حال حکم با استقبال فعالان محیط زیست، که برای وضع مقررات در کشوری که ربع گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند می جنگند، روبرو شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha