واگذاری نوزادان به‌طور مستقیم در بیمارستان به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، طرحی است که از سوی معاون بهزیستی استان تهران مطرح شد و بنا بود بر اساس این پیشنهاد، نوزادان بدون اینکه به شیرخوارگاه بروند به خانواده‌های متقاضی سپرده شوند.

سلامت نیوز:واگذاری نوزادان به‌طور مستقیم در بیمارستان به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، طرحی است که از سوی معاون بهزیستی استان تهران مطرح شد و بنا بود بر اساس این پیشنهاد، نوزادان بدون اینکه به شیرخوارگاه بروند به خانواده‌های متقاضی سپرده شوند.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: این در حالی است که معاون بهزیستی کشور با این طرح مخالفت کرده و آن را غیرممکن دانسته است. با این حال برخی کارشناسان و فعالان حقوق کودک چنین طرحی را با رعایت موارد اصولی، کارآمدتر و علمی‌تر می‌دانند و معتقدند با توجه به نوع استانداردهای برخی مراکز نگهداری کودکان بهتر است آنان به صورت مستقیم از بیمارستان به منزل فرد متقاضی بروند.

 اجرایی شدن این طرح غیرممکن است


حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون بهزیستی کشور درباره این موضوع اما عقیده‌ای متفاوت دارد. او می‌گوید: «اجرای چنین طرحی غیرممکن است، زیرا اگر نوزادی که والدین معتاد دارد به این سرعت وارد خانواده‌ای دیگر بشود و به بهزیستی تحویل داده نشود، ممکن است والدین بعد از 6 ماه ترک کنند و مدعی شوند از این رو بهتر است نوزاد در این 6 ماه در اختیار بهزیستی باشد نه خانواده‌های متقاضی.» معاون بهزیستی کشور همچنین می‌گوید: «خانواده‌هایی که تصمیم بر گرفتن فرزندخوانده دارند باید مدت‌ها پیش از اینکه این کار انجام شود درخواست‌شان را به بهزیستی داده باشند و اطلاعات و مشخصات‌شان مورد بررسی قرار گرفته باشد.» برخی فعالان حقوق کودک اما بررسی کردن مشخصات والدینی که می‌خواهند کودکی را به فرزندخواندگی بگیرند در تضاد با واگذاری نوزادان در بیمارستان نمی‌دانند.
طاهره پژوهش، یکی از فعالان حقوق کودک در این باره به «فرهیختگان» می‌گوید: «اگر این طرح به صورت کارشناسی و صحیح انجام بگیرد بسیار هم خوب است و هم به نفع کودک است و هم به نفع خانواده‌ها.» او همچنین می‌گوید: «در برخی از مراکز نگهداری از نوزادان و کودکان برای هر 30 کودک دو سرپرست می‌گذارند و این موضوع هم از نظر بهداشت و هم از نظر روحی روانی می‌تواند آسیب‌های زیادی به کودک بزند و زمانی که این کودک وارد خانواده‌ای شود این آسیب‌ها می‌تواند تبدیل به معضل شود. بنابراین طرح واگذاری نوزاد در بیمارستان به خانواده متقاضی بسیار طرح خوبی می‌تواند باشد.» او همچنین با بیان اینکه سوابق خانواده‌ها می‌تواند پیش از به دنیا آمدن نوزادان بررسی شود، می‌گوید: «صحبت معاون بهزیستی درباره اینکه اطلاعات خانواده‌ها باید بررسی شود کاملا صحیح است، اما نیازی نیست این پروسه پس از دنیا آمدن نوزاد اتفاق بیفتد و بهزیستی می‌تواند سوابق خانواده متقاضی را بررسی کند و تشکیل پرونده بدهد و پس از به دنیا آمدن نوزاد، به آنها واگذار شود.»

 خانواده‌ها تمایل به گرفتن نوزاد دارند نه کودکان در سنین بالا


پژوهش همچنین می‌گوید: «به نظر می‌رسد بهتر است این طرح به شکل کارشناسی شده مدت سه ماه به صورت پایلوت انجام شود و سپس مورد ارزیابی قرار بگیرد و اگر مثبت بود ادامه پیدا کند.»
خانواده‌های متقاضی گرفتن نوزاد معمولا علاقه‌مند به گرفتن نوزادان در ماه‌های اول زندگی هستند که هیچ درکی از اطرافیان خود نداشته باشند و کودک دچار تضاد بین محیط زندگی قبلی و بعدی خود نشود. این در حالی است که طبق قانون بهزیستی کودکان تا 16 سالگی می‌توانند به خانواده‌ها واگذار شوند و تا این سن قانونی است. از سوی دیگر خانواده‌ها هیچ علاقه‌ای به گرفتن کودکان در سنین بالاتر ندارند و تقریبا همه خانواده‌ها تمایل دارند سرپرستی نوزادان را بر عهده بگیرند و این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده که به نظر می‌رسد با اجرایی شدن طرح واگذاری نوزادان به صورت مستقیم از بیمارستان، بسیاری از مشکلات در این حوزه برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha