یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 213105

سبک زندگی شما و انتخاب مواد غذایی می تواند بر وضعیت دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارد. در این میان غفلت از سلامت دستگاه گوارش می تواند شما را دچار مشکلات هضم و جذب مواد غذایی و یا حتی وضعیت های جدی تر کند.

اگر مشکلات گوارشی دارید، ۹ محصول غذایی را نخورید!

سلامت نیوز: سبک زندگی شما و انتخاب مواد غذایی می تواند بر وضعیت دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارد. در این میان غفلت از سلامت دستگاه گوارش می تواند شما را دچار مشکلات هضم و جذب مواد غذایی و یا حتی وضعیت های جدی تر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، از این نکته نباید غافل بود که سلامت کلی بدن ارتباط مستقیمی با سلامت دستگاه گوارش دارد. در اینجا ۹ ماده غذایی که با پرهیز از مصرف آنها، می توان سلامت دستگاه گوارش را تضمین کرد، معرفی شده است:

محصولات حاوی لاکتوز: قند لاکتوز موجود در شیر و سایر محصولات لبنی، برای مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز، هضم شدنی نیست و مصرف این محصولات در این افراد منجر به تجربه نفخ و دردهای گوارشی می شود. اگر شما دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستید، می توانید محصولاتی مانند شیر کم یا بدون لاکتوز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

غذاهای ادویه دار: غذاهای تند تحریک کننده دستگاه گوارش هستند. بعضی افراد پس از مصرف غذاهای پرادویه، خصوصا بعد یک وعده غذایی سنگین دچار سوء‌هضم و سوزش سردل می‌شوند. مطالعات نشان می ‌دهند کپساسین، ماده عامل تندی در فلفل چیلی ممکن است چنین عوارضی ایجاد کند.

غذاهای اسیدی: سس های گوجه فرنگی و میوه های خانواده مرکبات خاصیت اسیدی دارند و می توانند منجر به مشکلات گوارشی شوند. بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که نوشابه های گازدار هم خاصیت اسیدی دارند و مصرف آنها بخصوص قبل از خواب شبانه، منجر به مشکلات گوارشی در تمام روز بعد خواهد شد.

غذاهای چرب: این نوع غذاها مقدار زیادی روغن دارند و می ‌توانند باعث اسهال شوند. سس ‌های پرچرب، بخش‌ های چرب گوشت و دسرهای خامه ‌ای یا کره‌ ای نیز چنین مشکلی ایجاد می ‌کنند. سعی کنید غذاها را به صورت آب ‌پز یا کبابی مصرف کنید و به‌ جای مصرف کره یا خامه از سس ‌های کم چربی که از ترکیب سبزیجات درست شده‌ اند استفاده کنید.

غذاهای فراوری شده: اگر مبتلا به یبوست هستید، از مصرف غذاهای فراوری فاقد فیبر اجتناب کنید. این غذاها منجر به اختلال در حرکات روده می شوند و مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی در آنها آلرژی و حساسیت های دستگاه گوارش را تشدید می کند.

شیرین کننده های مصنوعی: سوربیتول، ماده ای موجود در شیرین کننده های مصنوعی است و زمانی که به روده بزرگ می رسد، منج ربه بروز گاز، نفخ و اسهال می شود. بهتر است هنگام انتخاب این محصولات به برچسب آنها دقت کنید و از خرید محصولاتی که حاوی سوربیتول هستند، اجتناب نمایید. سازمان غذا و داروی امریکا هشدار داده که در صورت مصرف ۵۰ گرم یا بیشتر سوربیتول در روز ممکن است به اسهال مبتلا شوید. البته در بعضی افراد ممکن است اسهال با مقادیر کمتر نیز رخ دهد.

نعناع: نعناع باعث شل شدن ماهیچه فوقانی معده می‌شود و به غذاها اجازه می‌دهد به سمت مری برگردند. و بنابراین سوزش سردل رخ می ‌دهد. دیگر مواد غذایی ایجاد کننده این وضعیت، شکلات یا قهوه هستند.

فروکتوز: هضم غذاهای شیرین شده با فروکتوز مانند سودا، آب ‌نبات، آب‌ میوه و کلوچه‌ ها در بعضی افراد مشکل است و ممکن است اسهال، نفخ و کرامپ ایجاد کند.

لوبیاها: اگرچه لوبیاها دارای پروتئین و فیبر بالایی هستند، اما دارای قندهایی هستند که به سختی هضم می‌شوند و ایجاد کرامپ و گاز می‌کنند. بدن آنزیم‌های لازم برای هضم این قندها را ندارد و باکتری‌های دستگاه گوارش این عمل را انجام می‌دهند و تولید گاز می‌کنند. برای رهایی از این مشکل، لوبیاها را حداقل به‌مدت ۴ ساعت قبل پخت خیسانده و آب آن را دور بریزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha