مدیرعامل کانون هموفیلی سه چالش بیماران و معلولان را در ارتباط با مسائل شهری شرح داد و توجه بیشتر مسوولان و اعضای شوراهای شهر به این بیماران برای حضورشان در سطح شهر را خواستار شد.

تهران؛ شهری پُر از مانع برای معلولان و بیماران

سلامت نیوز: مدیرعامل کانون هموفیلی سه چالش بیماران و معلولان را در ارتباط با مسائل شهری شرح داد و توجه بیشتر مسوولان و اعضای شوراهای شهر به این بیماران برای حضورشان در سطح شهر را خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز، احمد قویدل در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقداماتی که شوراها باید در شهرهای کشور و کلان‌شهرهایی مانند تهران برای رفاه حال بیماران و معلولان انجام دهند، گفت: اولا باید توجه کرد که افراد آسیب‌پذیر و بیمار بیشترین آسیب را از هوای آلوده می‌گیرند. در نتیجه مهم‌ترین مساله‌ای که باید در شورای شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گیرد، مساله هوا و آلودگی هوا و ترافیک تهران است. همچنین شوراهای شهر باید برنامه مدونی را برای بیمارانی که مشکلات تنفسی حاد دارند، در روزهای بروز آلودگی هوا تدوین و اجرا کنند و تنها به دادن یک اطلاعیه مبنی بر اینکه بیماران از خانه بیرون نیایند، بسنده نکنند.

وی افزود: همچنین اعضای شوراهای شهر بویژه در تهران باید بپذیرند که به جز افراد سالم،‌ بخشی از شهروندان با توانایی کمتر از افراد عادی در جامعه حضور دارند و به بیماری‌هایی مبتلا هستند. بنابراین شورای شهر باید در سطح شهر مناسب‌سازی‌های لازم را انجام دهند. به نظر من تهران هنوز شهری پر از مانع برای معلولان است و یک فرد معلول به راحتی نمی‌تواند به سینما یا کنسرت رود و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند.

قویدل تاکید کرد: بنابراین شورای شهر باید به چنین مسائلی ورود کند و  اعضای شورای شهر باید درک کنند که چه محدودیت‌هایی برای یک معلول در سطح شهر وجود دارد. متاسفانه شاهد وجود محدودیت‌های متعددی در وسایل حمل و نقل عمومی، اماکن عمومی و پارک‌ها و مراکز تفریحی برای معلولان و بیماران هستیم.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که در مفاهیم بین‌المللی برای افرادیکه توانایی‌هایشان کمتر از افراد عادی است، تمهیداتی وجود دارد و برای حضور آنها در اماکن مختلف برنامه‌ریزی شده است. به عنوان مثال در زمینه ساعت‌های نوبت‌دهی و یا قیمت بلیت‌ها برای افرادیکه دچار ناتوانی هستند، تمهیداتی سنجیده شده که امیدواریم این مضووعات در کشور ما هم مورد توجه قرار گیرد تا بتوان زمینه حضور بیماران و افراد معلول را در اماکن مختلف ایجاد کرد.

مدیرعامل انجمن هموفیلی همچنین تعامل شورای شهر با سازمان‌های مردم نهاد را خواستار شد و گفت: ارتباط شورای شهر با تشکل‌های اجتماعی مردم و تعریف سازوکاری که بر اساس آن برخی نظارت‌ها و امور اجتماعی شهر را به این سازمان‌ها بسپارند، بسیار مهم است. البته اخیرا چنین حرکت‌هایی انجام شده، اما هنوز تعریف و قانون معینی ندارد و امیدواریم ارتباط دقیق‌تر و منطقی‌تری در این زمینه ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha