عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان مجلس با اشاره به احداث سد و بند آبی بر روی روخانه هیرمند در خاک افغانستان، گفت: دولت باید ورود جدی نسبت به تامین حق آبه منطقی برای مردم داشته باشد.

سدسازی افغانستان بر روی هیرمند عامل خشک شدن دریاچه هامون

سلامت نیوز: عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان مجلس با اشاره به احداث سد و بند آبی بر روی روخانه هیرمند در خاک افغانستان، گفت: دولت باید ورود جدی نسبت به تامین حق آبه منطقی برای مردم داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز، حبیب‌الله دهمرده در گفت‌وگو با خانه‌ ملت، در خصوص چارچوب‌بندی بین کشور ایران و افغانستان در حوزه آب و محیط‌زیست و تامین حق‌آبه هیرمند و هامون، گفت: همان‌گونه که مصر بر اساس رودخانه نیل شکل گرفته، سیستان هم بر اساس رودخانه هیرمند شکل گرفته، بنابراین در طول تاریخ از ظرفیت بالایی برخوردار شده به نوعی که از آن به عنوان انبار غله آسیا یاد می‌کردند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منشا رودخانه هیرمند در خاک افغانستان است، تصریح کرد: در گذشته بعد از تخصیص آب کشاورزان، حق‌آبه هامون نیز تامین می‌شد به صورتی که حجم آب دریاچه هامون حدود 10 تا 15 میلیارد متر مکعب بوده اما در اثر اشغال افغان‌ها بر حاشیه رود هیرمند و احداث سد و بند آبی بر روی رودخانه هیرمند در خاک افغانستان اشکالاتی اساسی پیش آمد.

وی افزود: این اقدام در دو سه دهه اخیر و خشکسالی کامل در سال 1350 به مدت 6 سال در رودخانه هیرمند سبب اشکال و خشکی دریاچه هامون شد، البته بارش‌های اخیر سبب ورود آب به داخل دریاچه شده اما این فرایند تنها برای فصل بهار است و بعد از آن مجددا دریاچه به صورت کامل خشک می‌شود.

دهمرده با بیان اینکه هامون از دریاچه های آب شیرین جهان است، گفت: متاسفانه خشکی دریاچه هامون سبب شده تا این تالاب به کانون ریزگرد تبدیل شود، لذا مسائل کشاورزی استان هم دچار مشکل شده، بنابراین هر دو کشور نیازمند عقد قرارداد منطقی و عادلانه هستند که طی آن حق آبه هامون تامین شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم تامین حق‌آبه دریاچه هامون در دهه‌های گذشته، گفت: مهاجران افغان  سالهاست که در کشور ما مهمان هستند اما متاسفانه تاکنون برای این وضعیت و عدم تامین حق‌آبه مردم سیستان از رودخانه هیرمند قرارداد جامعی بین دو کشور منعقد نشده است.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه خشکسالی و بروز مشکلاتی در بخش کشاورزی سبب مهاجرت سیستانی‌ها شده به نوعی که برخی مناطق خالی از سکنه شده است، بنابراین دولت باید ورد جدی نسبت به تامین حق آبه منطقی برای مردم باشد، این چارچوب بندی اخیر هم باید به عقد قرار داد عادلانه منتهی شود.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تشریح اهداف و دستاوردهای سفر یک روزه ظریف به افغانستان، گفت: از مدت‌ها پیش مقامات دو کشور در تماس‌ها و رایزنی‌های متعدد تلاش‌هایی را برای تدوین یک چارچوب مشخص جهت تحکیم روابط راهبردی مورد پیگیری قرار داده بودند. در این چارچوب موضوعاتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست در راستای تامین حق‌آبه هامون مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان دو کشور قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha