بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که روی رفتارهای حرکتی فرد تاثیر می گذارد. این بیماری به تدریج پیشرفت می کند و ممکن است با لرز یک یا هر دو دست خود را نشان دهد.

۷ گام سالم برای پیشگیری از ابتلا به پارکینسون

سلامت نیوز: بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که روی رفتارهای حرکتی فرد تاثیر می گذارد. این بیماری به تدریج پیشرفت می کند و ممکن است با لرز یک یا هر دو دست خود را نشان دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت به نقل ازwikihow، هنوز پزشکان نمی دانند که دقیقا چه چیز باعث بیماری پارکینسون می شود ولی عوامل خاصی مانند ژن ها و عوامل زیست محیطی می توانند نقش داشته باشند. به عنوان یک نتیجه، هنوز گام پیشگیرانه خاصی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مشخص نشده ولی انتخاب های سالم در زندگی نه تنها به بهبود سلامت کلی کمک می کنند بلکه برخی از آنها تاثیرات شگرفی در جلوگیری از این اختلال عصبی دارند:

نوشیدن کافئین: محققان اینطور ثابت کرده اند که نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در طول روز ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد. البته در مصرف قهوه نباید افراط کرد ضمن این که هیچ مدرکی دال بر این که سایر نوشیدنی های کافئین دار می توانند همین تاثیر قهوه را داشته باشند، وجود ندارد. مصرف کمتر از ۴۰۰ میلی گرم کافئین البته بدون افزودنی های شیرین، برای پیشگیری از پارکینسون توصیه می شود.

نوشیدن چای سبز: علاوه بر قهوه، چای سبز نیز به پیشگیری از پارکینسون کمک می کند. این نوع چای حاوی ترکیباتی به نام پلی فنول است، آنتی اکسیدانی که ممکن است منجر به از بین رفتن رادیکال های آزاد بدن شوند.

مصرف بیشتر فلفل: خوردن انواع فلفل در رنگ های مختلف خطر ابتلا به پارکینسون در حال توسعه را کاهش می دهد. البته پزشکان هنوز مطمئن نیستند که فلفل خام تاثیر بیشتری در پیشگیری از این بیماری دارد یا نوع پخته آن. با این حال شما می توانید برای بهره مندی از مزایای فلفل، روز خود را با املت حاوی فلفل، ناهار خود را با سالاد همراه با فلفل خرد شده و شام را با سوپی که حاوی این سبزی باشد، شروع کرده و به پایان ببرید.

مصرف سبزیجات تازه و خام: علاوه بر خوردن فلفل، مصرف سبزیجات تازه و خام در هر وعده غذایی خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهد. دلیل هم این است: سطوح پایین ویتامین ب و فولات منجر به افزایش خطر ابتلا به پارکینسون می شود. شما به راحتی می توانید بهترین منابع اسید فولیک یا همان فولات را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. منابعی مثل: اسفناج، کاسنی فرنگی، کاهو، مارچوبه، خردل، خربزه، بامیه و کلم.

افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها: مصرف آنتی اکسیدان ها خطرات ناشی از استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهد که خود عامل ابتلا به پارکینسون هستند. مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مانند کنگر فرنگی، کلم پیچ، سیب زمینی، انواع توت، گلابی، سیب ها، انگور، تخم مرغ، عدس، لوبیا، گردو، شکلات تیره، باقلا و ... برای پیشگیری از پارکینسون ضروری است. دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان ها می تواند شما را دچار مسمومیت کند.

محدود کردن مصرف آهن: خوردن غذاهای حاوی آهن ضروری است اما زیاده روی در مصرف آن منجر به استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکالهای آزاد در بدن می شود. این روند می تواند منجر به انحطاط سلول های مغز شود. دقت داشته باشید که زنان بیش از ۵۱ ساله نباید بیش از ۸ میلی گرم آهن در روز دریافت کنند ضمن این که این میزان در زنان بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سال باید ۱۸ میلی گرم در روز باشد.

کاهش مصرف منگنز: منگنز نیز مانند آهن اگر بیش از حد مصرف شود، منجر به استرس اکسیداتیو در بدن خواهد شد.اگر مرد هستید روزانه ۱,۶ میلی گرم و اگر زن هستید ۲.۳ میلی گرم منگنز در روز دریافت کنید آنهم از طریق مصرف آجیل، حبوبات، دانه ها، چای، غلات کامل و سبزیجات برگ تیره.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha