یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 213136

محققان در مجله‌ی «کارنت بیولوژی» (Current Biology) گزارش می‌دهند که طرح‌ها و الگوهای هندسی انعطاف‌ناپذیر خطوط راه راه – حتی تصاویر آنها – روی مغز ما به گونه‌ای اثر می‌گذارند که در موارد شدید می‌توانند باعث تشنج و سردردهای میگرنی شوند. یکی از محققان می‌گوید: «جهت عمودی خطوط راه راه، به طور کلی بدتر از جهت افقی آنهاست.

آیا نگاه کردن به خطوط راه راه، میگرن را تشدید می‌کند؟

سلامت نیوز: محققان در مجله‌ی «کارنت بیولوژی» (Current Biology) گزارش می‌دهند که طرح‌ها و الگوهای هندسی انعطاف‌ناپذیر خطوط راه راه – حتی تصاویر آنها – روی مغز ما به گونه‌ای اثر می‌گذارند که در موارد شدید می‌توانند باعث تشنج و سردردهای میگرنی شوند. یکی از محققان می‌گوید: «جهت عمودی خطوط راه راه، به طور کلی بدتر از جهت افقی آنهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک باتو» ؛ اگر ترس غیر معقولی از پله‌برقی دارید، شاید چندان هم غیر معقول نباشد – اما مشکل، نگاه کردن به خود پله برقی است نه راه رفتن روی آن! محققان در مجله‌ی «کارنت بیولوژی» (Current Biology) گزارش می‌دهند که طرح‌ها و الگوهای هندسی انعطاف‌ناپذیر خطوط راه راه – حتی تصاویر آنها – روی مغز ما به گونه‌ای اثر می‌گذارند که در موارد شدید می‌توانند باعث تشنج و سردردهای میگرنی شوند.

یک کارشناس به روزنامه تلگراف می‌گوید، اشیایی که در ظاهر بی‌خطر و بی‌ضرر هستند، می‌توانند تحریک‌آمیز و عصبانی‌کننده باشند و بیماران مبتلا به بیماری صرع حساس به الگو می‌بایست به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، روی این اشیاء را بپوشانند.

یکی از محققان می‌گوید: «جهت عمودی خطوط راه راه، به طور کلی بدتر از جهت افقی آنهاست. از موارد الگوهای راه راه موجود در زندگی روزمره که بالقوه تحریک‌آمیز و عصبانی‌کننده هستند، می‌توان به راه پله‌های گردشی، پرده کرکره و همچنین ساختمان‌ها و لباس‌های راه راه اشاره کرد».

در حالی که علت دقیق این موضوع همچنان یک راز سر به مهر است، دانشمندان معتقدند که الگوهای راه راه باعث افزایش نوسانات گامای مغز می‌شوند که این نوسانات، هم با سردردها و هم با حملات صرع در ارتباط هستند.

به گزارش گاردین، یک فرضیه این است که به دلیل عدم وجود «نظم و ترتیب شدید» اشیایی مثل کرکره‌ها و پله برقی‌ها در طبیعت (حتی خطوط راه راه روی بدن گورخر نیز چندان نظم دقیقی ندارند)، مغز ما برای مواجهه با آنها تکامل نیافته است.

هنگامی که محققان، لبه‌های خطوط را به آرامی، تار یا منحرف کردند، این نوسانات کاهش یافت. آنها بر اساس همین یافته‌ها، هشداری را صادر کردند اما در عین حال افزودند: «حتی ممکن است که سالم‌ترین افراد هم با تماشای این تصاویر، کمی احساس ناراحتی داشته باشند که این تصاویر اغلب حملات را در بیماری صرع حساس به نور، تحریک می‌کنند. این تیم تحقیقاتی در مرحله‌ی بعدی، امیدوار است که به یک مدل کلی برای پیش بینی تصاویر تحریک‌آمیز و عصبانی‌کننده دست پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha