بازی‌های کامپیوتری اکشن و استراتژیک می‌تواند به انسان‌ها برای انتخاب تصمیم درست در مواقع بحرانی کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین تا کنون از بازی‌های کامپیوتری خشن و اکشن انتقادات زیادی شده است، چرا که باعث از دست رفتن تمرکز حواس کودکان شده و آن‌ها را به رفتارهای خشونت‌آمیز تشویق می‌کند.
اما نتایج آخرین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بازی‌های اکشن، جنگی و استراتژیک مانند call of duty را انتخاب و بازی می‌کنند دارای قابلیت‌هایی قوی‌تری نسبت به دیگران هستند.
این بازی‌ها به انسان‌ها کمک می‌کنند بتوانند روی اطلاعات تصویری متمرکز شوند و از کنار اطلاعات نامربوط و غیر مرتبط عبور کنند. به این ترتیب افرادی که این بازی‌ها را انجام می‌دهند می‌توانند از میان انبوه جمعیت چهره یکی از دوستان خود را شناسایی کنند و از میان خودروها در یک خیابان شلوغ به راحتی مسیر خود را پیدا کرده و به راه خود ادامه دهند.
دکتر دافن باولیر از دانشگاه روچستر تحقیقاتی انجام داد تا اثر بازی‌های کامپیوتری را در افزایش توانایی مغز در پردازش اطلاعات تصویری بررسی کند.
نتایج این مطالعات نشان داد افرادی که بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند نسبت به دیگران در تست‌های بینایی و تحلیل اطلاعات تصویری به مراتب بهتر عمل می‌کنند.

اما بررسی‌های بیش‌تر نشان می‌دهد فقط بازی‌های با سرعت بالا و اکشن باعث تقویت این توانایی‌ها در انسان می‌شود. این بازی‌ها باعث می‌شود بازیکنان مجبور شوند به سرعت اطلاعات تصویری را تجزیه و تحلیل کنند و پاسخ مناسب را بسته به موقعیت بدهند.
بجورن هابرت والاندر در این باره گفت: همانطور که رانندگان باید توجه خود را به جاده، دیگر خودروها و موانع متمرکز کنند، در بازی‌های مدرن امروزی نیز بازیکنان باید همین کارها را انجام دهند.
در این بازی‌ها، بازیکنان در حالی که باید سعی کنند خود را از آسیب دشمن‌ها در امان نگاه دارند و با سرعت از کنار اشیا و موانع بگذرند، هدف گیری ‌کنند و دشمنان را در موقعیت‌های مختلف شناسایی می‌کنند. به این ترتیب می‌توان از این بازی‌ها در آموزش نظامی و حتی درمان برخی بیماری‌ها مانند تنبلی چشم استفاده کرد.
شاون گرین در این باره گفت: به این ترتیب افرادی که نیاز توانایی‌های فوق‌العاده دارند، مانند خلبانان جنگی می‌توانند با استفاده از این بازی‌ها، مهارت‌های خود را به طرز فوق‌العاده‌ای تقویت کنند. این توانایی‌ها به انسان کمک می‌کنند در مواقع بحرانی برای مثال در پشت فرمان با یک عکس‌العمل مناسب از یک تصادف رانندگی اجتناب کنند.
چندی پیش محققان دانشگاه روچستر با انجام مطالعاتی متوجه شدند کودکانی که بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهد قدرت تفکر و تصمیم‌گیری سریع‌تری دارند و هماهنگی بیش‌تری بین دست‌ها و چشم‌های آن‌ها وجود دارد.
دکتر ماتیو دای در این باره گفت : با وجود بحث‌های زیادی که در مورد مضرات بازی‌های کامپیوتری وجود دارد و بسیاری اعتقاد دارند این بازی‌ها باعث کاهش میزان فعالیت بدنی کودکان در خارج از خانه و شرکت در فعالیت‌های جمعی می‌شود ، اما آخرین تحقیقات ما نشان می‌دهد کودکانی که بازی‌های کامپیوتری می‌کنند نسبت به دیگر کودکان واکنش سریع‌تری دارند و قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها بیش‌تر است.
هم‌چنین این کودکان در امتحاناتی که نیاز به تجزیه و تحلیل سه بعدی دارد نیز نتایج بهتری نسبت به دیگران دریافت می‌کنند .بازی‌های کامپیوتری سبب می شود مهارت‌های حرکتی بدن و هم‌چنین قدرت حافظه و تصویرسازی سه بعدی در مغز کودکان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند .
تحقیقات ما نشان می‌دهد که حتی پدرو مادرها و حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از بازی کردن با کنسول‌های بازی و کامپیوتر منافع زیادی خواهند برد و عملکرد مغزی و حافظه آن‌ها بهبود پیدا خواهد کرد.
بازی‌های کامپیوتری می‌توانند از بروز بعضی از ناتوانایی‌های ادراکی و کاهش در عملکرد مغز انسان‌ها پیشگیری کنند و هم‌چنین قدرت پردازش سه بعدی و تصویری را به بهترین شکل تقویت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha