یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 213140

شیر همیشه به عنوان یکی از رازهای نه چندان پنهانِ سلامتی مطرح می‌شود. حالا دیگر همه می‌دانند شیر خوردن از ضرورت‌های روزمره است، گرچه بسیاری به این باور عمل نمی‌کنند. غذایی که 2 سال اول زندگی هر کسی به آن وابسته است و پس از آن هم نباید فراموش شود. در عین حال در کشوری زندگی می‌کنیم که سرانه نوشیدن شیر بسیار پایین و یک سوم کشورهای پیشرفته است

خوبی‌ها و راز بقایشان در کمپین مشترک کاله و تتراپک

سلامت نیوز:

کمپینی برای عادت‌های خوب

شیر همیشه به عنوان یکی از رازهای نه چندان پنهانِ سلامتی مطرح می‌شود. حالا دیگر همه می‌دانند شیر خوردن از ضرورت‌های روزمره است، گرچه بسیاری به این باور عمل نمی‌کنند. غذایی که 2 سال اول زندگی هر کسی به آن وابسته است و پس از آن هم نباید فراموش شود. در عین حال در کشوری زندگی می‌کنیم که سرانه نوشیدن شیر بسیار پایین و یک سوم کشورهای پیشرفته است. شرکت‌های کاله و تتراپک که در تولید و بسته‌بندی شیر فعال‌اند، به تازگی در کمپین مشترک «راز بقای خوبی‌ها» تلاش کرده‌اند خانواده‌ها را درباره ضرورت مصرف شیر آگاه کنند و عادت نوشیدن شیر را برای کودکان در مدارس ترویج کنند. یکی از اهداف این کمپین سه ماهه معرفی شیرهای ماندگار فرادماست. فعالیت‌های دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی هم به کمک این کمپین آمدند و بسیاری از مادران و کاربران دیگر در آن‌ها شرکت کردند.

زنگ شیر برای بچه‌های مدرسه

شاید کلیپ‌های تبلیغاتی و استرابوردهایی را که برای معرفی شیر فرادما ساخته شده‌اند دیده باشید. تبلیغات به اینجا ختم نشد و همزمان با هفته سلامت، کمپین راز بقای خوبی‌ها وارد فاز جدیدی در مدارس شد تا مستقیم‌تر پا به میدان بگذارد و از شیر و شیوه سالم تولید و نگهداری‌اش برای بچه‌ها بگوید.

برنامه‌های توزیع شیر در مدارس هر از چندگاهی مطرح شده‌اند و در طول سالهای گذشته با کم و زیاد شدن بودجه‌ها قطع و وصل شده‌اند. این برنامه‌ها همچنان برای رسیدن سرانه شیر به حد مطلوب کافی نبوده‌اند. این بار اما در مدرسه‌ها اتفاق متفاوتی افتاد و زنگ شیر مزه دیگری داشت؛ مزه شیر فرادما.

حضور در مدارس یکی از برنامه‌های مشترکی بود که کاله و تتراپک در هفته سلامت اجرا کردند و از چگونگی تولید و بسته‌بندی شیرهای ماندگار فرادما گفتند. برگزارکنندگان «راز بقای خوبی‌ها» در برنامه‌هایشان برای کودکان توضیح دادند که سه نوع شیر پاستوریزه، فراپاستوریزه و فرادما چگونه تهیه می‌شوند. شیرهایی که مدت‌دار هستند در میان مردم به عنوان شیرهای حاوی نگهدارنده شناخته می‌شوند، در حالی که این تصور درست نیست. کاله در این کمپین توضیح می‌دهد که چگونه می‌شود با تولید شیر فرادما آن را بدون افزودنی‌ها و با کمک بسته‌بندی مناسب، مدت زمان بیشتری سالم نگه داشت.

بسیاری از ما نکات زیادی را درباره سلامت می‌دانیم اما به صرافت رعایت کردن‌شان نمی‌افتیم. شاید ساختن عادت‌های کودکی راه چاره‌اش باشد. کاله و تتراپک با همین هدف پا به مدارس گذاشتند و به کودکان آموزش دادند.

شیر فرادما چیست؟

اما شیر فرادما چیست و چرا کیفیت بالایی دارد؟ استفاده از عملیات حرارتی بالا در مدت بسیار کوتاه (چند ثانیه) برای تولید محصولی با ماندگاری طولانی را روش فــرا دما می‌نامند. در این تکنولوژی، شیـر تــازه طبیعی و استاندارد در یک چرخه بسته حرکت می‌کند. در این مسیر مراحل پیش حرارتی، عملیات فرادما، هموژن کردن، خنک کردن و بسته‌بندی در شرایط اَسپتیک به‌صورت پی در پی انجام می‌شود. ابتدا شیر تازه و طبیعی گاو دارای کیفیت ممتاز و بالا مستقیما از دامداری‌های صنعتی مکانیزه و مطمئن دریافت و در مخازن خنک (4 درجه سانتی‌گراد) به کارخانه منتقل می‌شود و بلافاصله به مدت 15 ثانیه تا دمای 75 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود تا پاستوریزه شود. سپس شیر به مدت بسیار کوتاه (4-3 ثانیه) در معرض یک شوک حرارتی غیرمستقیم با دمای 135-140 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد و بلافاصله تا دمای 20 درجه سانتیگراد خنک می‌شود. به این ترتیب تمام باکتری‌های موجود در شیر از بین می‌رود و آنزیم‌های مقاوم به حرارت غیرفعال می‌شوند. در حالی که تمام مواد مغذی و خواص شیر حفظ می‌شود.

به گفته برگزارکنندگان این کمپین، بسته‌بندی خاص فراورده‌های کاله در پاکت‌های تتراپک عامل دیگر ماندگاری شیرهاست. این بسته‌بندی‌ها شیر را در برابر نور، هوا و آلودگی‌ها محافظت می‌کند.

وقتی از خوبهای صبحانه حرف می‌زنیم

پیش از این هم شبکه‌های اجتماعی بخشی از بار اطلاع‌رسانی راز بقای خوبی‌ها را به دوش کشیده بودند. کمپین خوبهای صبحانه در اینستاگرام یکی از گروه‌های هدف یعنی مادران را با خودش همراه کرده بود و از آنها می‌خواست با عکس گرفتن از شیر کاله در میز صبحانه‌شان در مسابقه عکاسی شرکت کنند و در ترویج فرهنگ مصرف شیر همراهی کنند. بسیاری از کاربران از این کمپین آنلاین استقبال کردند و عکس‌های زیادی برای شرکت در مسابقه منتشر شد.

یکی از این کاربران که تصویر فرزندش را با شیر در دستش منتشر کرده نوشته: «من و پسرم امروز رو با شیر شروع کردیم. دیگه از خواص شیر واسه‌تون نگم که کامل‌ترینه.» یکی دیگر از کاربران که تصویر شیر را میان سفره رنگارنگش منتشر کرده نوشته: «از وقتی که به یاد می‌آورم همیشه شیر از عناصر اصلی صبحانه ما بود و همچنان هست. در خانه ما صبح‌ها همیشه با نوشیدن شیر گرم شروع می‌شود. من عاشق شیر هستم. شیر سرشار از کلیسم است و برای سلامتی همه ما لازم است به خصوص خانم‌ها.» یکی دیگر از کاربران هم تصویر یک صبحانه جذاب در روز تعطیل را منتشر کرده و نوشته: «تعطیلات بهترین فرصت برای دورهمی‌های خانوادگیه. می‌تونی تا نزدیک‌های ظهر بخوابی و وقتی از خواب بیدار شدی با خیال راحت یه صبحانه توپ و مقوی واسه عزیزترین‌هات تدارک ببینی.» بسیاری دیگر از کاربران هم از این کمپین استقبال کردند و از عادت‌هایشان در مصرف شیر و جای آن در سفره صبحانه‌شان گفتند. در نهایت کاربرانی که بهترین عکس‌ها را منتشر کرده بودند و رای بیشتری آوردند جایزه از کمپین جایزه گرفتند.

استخوان‌های دوست داشتنی

سرانه مصرف شیر در ایران می‌گوید هیچ کس از خطر پوکی استخوان در امان نیست. استخوان‌هایی که تحلیل رفتن‌شان هیچ جور جبران نمی‌شود. خانواده‌های ایرانی به طور متوسط نیم لیوان در روز شیر مصرف می‌کنند. در حالی که در کشورهای پیشرفته این میزان نزدیک به 3 لیوان در روز است. تحقیق منتشر شده در نشریه سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حدود 40 درصد زنان و 10 درصد مردان در طول زندگی خود با خطر ابتلا به پوکی استخوان مواجهند. یک بیماری خاموش که علامتی ندارد و تنها وقتی به درد و شکستگی می‌رسد که بیماری در مرحله پیشرفته است.

جمعیت ایران به سمت پیرتر شدن می‌رود و تا سال 1400 تعداد سالمندان ایران به 10 میلیون نفر می‌رسد. روندی که ضرورت مصرف شیر را پررنگ‌تر کرده است.

شما می‌توانید جزئیات بیشتر در ارتباط با کمپین راز بقای خوبی‌ها را در وبسایت آن www.mysteryofgoodness.ir یا در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و آپارات با نام mysteryofgoodness دنبال کنید.

--------------------------------------------

 

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha