امگا 3 به عنوان مكمل مهم غذایی بسیار تاثیرگذار در حفظ سلامت و ارتقای سیستم ایمنی بدن، ‌به شمار رفته و به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع، برای ادامه حیات انسان ضروری هستند و نقش حیاتی در ساختار غشاء سلولی دارند.

شیر گاو غنی از «امگا ‌٣» با ابداع جیره غذایی جدید در ایران تولید شد
سلامت نیوز:محققان دانشگاهی كشورمان با حمایت یك شركت تولید كننده دانه كتان، برای نخستین بار موفق به افزایش غلظت امگا 3 در شیر گاو به میزان قابل توجه شدند.

به گزارش  ایسنا، اهمیت این دستاورد تحقیقاتی در حالی پررنگ می‌شود كه امگا 3 به عنوان مكمل مهم غذایی بسیار تاثیرگذار در حفظ سلامت و ارتقای سیستم ایمنی بدن، ‌به شمار رفته و به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع، برای ادامه حیات انسان ضروری هستند و نقش حیاتی در ساختار غشاء سلولی دارند.


بر همین اساس، تولید شیری كه حاوی غلظت بیشتری از امگا 3 باشد و بخش اعظمی از اسیدهای چرب مفید مورد نیاز روزانه انسان را تامین كند، یكی از اهداف محققان علوم تغذیه دام كشور است.

پژوهشگران در پاسخ به این پرسش كه «اسیدهای غیراشباع امگا 3، با چه روشی در شكمبه نشخوار كننده و طی فرآیند بیوهیدروژناسیون، كمتر به اسیدهای چرب اشباع شده تبدیل می‌شوند؟» به نوعی تركیب جدید در جیره غذایی «حاوی دانه كتان» گاو دست یافتند كه در نتیجه آن، امگا 3 بیشتری وارد روده باریك گاو و شیر این حیوان می‌شود.

دكتر محسن دانش مسگران، ‌محقق این طرح تحقیقاتی در توضیح دستاورد تحقیقاتی خود به خبرنگار پژوهشی ایسنا گفت: هم اكنون غلظت امگا 3 موجود در شیر گاو، 350 میلی‌گرم در هر كیلوگرم است كه با تلاش انجام شده در این تحقیق و تغییرات صورت گرفته در نوع جیره غذایی گاو، این غلظت به 840 میلی‌گرم در هر كیلوگرم شیر رسیده است.

وی افزود: به این ترتیب چنانچه 300 سی‌سی از شیر تولید شده گاو به این روش مصرف شود، 25 درصد نیاز روزانه بدن به امگا 3 تامین می‌شود.

این متخصص تغذیه نشخواركنندگان، ‌افزود: شیر گاوهایی كه از تركیب خوراكی معمول فعلی استفاده می‌كنند،‌ حاوی تنها 40 درصد امگا 3 شیر گاوهایی است كه از جیره غذایی با تركیب آزمایش شده در تحقیق تغذیه می‌شوند.

وی با اشاره به این كه در دنیا تلاش زیادی برای افزایش میزان انتقال امگا 3 از روده باریك گاو به شیر آن انجام شده، اما نتیجه كاملی حاصل نشده است، تصریح كرد: هم اكنون، محققان موفق به افزایش انتقال غلظت امگا 3 به شیر گوسفند تا سه برابر امگا 3 پایه، آن هم به شرط مصرف بالا شده‌اند؛ اما در مورد شیر گاو، چنین نتیجه‌ای حاصل نشده است.

محقق علوم دام دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این كه طرح افزایش غلظت امگا 3 شیر، 100 نمونه گاو اجرا شده است، درباره فواید حاصل از اجرای این طرح تحقیقاتی به خبرنگار ایسنا گفت: حفظ سلامت، ارتقای سیستم ایمنی بدن و تولید مثل، از مباحث مهم تغذیه گاو است. افزایش نسبت امگا 3 به امگا 6 در خوراك گاو، كمك شایانی به بهبود عملكرد هورمون‌های جنسی و تخمك‌ریزی در حیوان خواهد كرد.

به گفته وی، استفاده از این منبع غنی از امگا 3 می‌تواند نقش مهمی در باروری گاو نیز داشته باشد و نرخ ماندگاری آن در گله را افزایش دهد؛ ‌این در حالیست كه هم اكنون متوسط زایش هر گاو در گله كه 3 تا 5/3 بار بوده، به متوسط 5/2 تا 3 بار كاهش یافته است.


عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: افزایش تولیدات شیر گاو در 20 سال گذشته، از میانگین 7 تن به میانگین 11 تن، نشانگر استفاده بالای این حیوان از ذخایر درونی خود است، یعنی حیوان در شرایط توازن منفی انرژی قرار گرفته و این در حالی است كه نیازهای بدن گاو به درستی تامین نمی‌شود.

وی در همین زمینه گفت: انتقال حجم بیشتری از غلظت امگا 3 از شكمبه گاو به شیر این حیوان، ‌به ارتقای سیستم ایمنی بدن او كمك می‌كند و از سویی دیگر شیر غنی‌تر به دست مصرف‌كننده می‌رسد.

این محقق با اشاره به تلاش هشت ماهه انجام شده بر روی طرح تحقیقاتی یاد شده، اظهار امیدواری كرد: در فاز باقی مانده طرح، شاهد افزایش غلظت امگا 3 شیر گاو تا سه برابر حد پایه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha